به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۱۹۴۰۰

شرکت​بورسی پالایشگاه​تبریز تعدیل مثبت​داد

گروهه اقتصادي: شرکت بورسی پالایشگاه نفت تبریز در جدیدترین اطلاعیه،پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 را افزایش داد و آن را مبلغ 8543 ریال اعلام کرد.
شرکت​بورسی پالایشگاه​تبریز تعدیل مثبت​داد
شرکت پالایش نفت تبریز که سود هر سهم سال 92 را یک هزار و 161 ریال با نرخ 12 هزار و 260 ریال اعلام کرده بود در جدیدترین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 را 3854 ریال با احتساب نرخ ارز 24 هزار و 450 اعلام کرده است. پیش‌بینی عملکرد سال مالی92 "شبریز" در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به‌ترتیب فروش مبلغ 55 هزار و 765 میلیارد ریال افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته 95درصد افزایش، سود عملیاتی مبلغ 5904میلیارد ریال افزایش و سود پس از کسر مالیات مبلغ 4693 میلیارد ریال افزایش داشته است.

شرکت همچنین اعلام کرده است که هیئت‌مدیره درنظردارد 10 درصد از سود خالص سال مالی 92 را جهت تقسیم بین صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. این در حالی است که مدیر عامل شرکت در خصوص صورتهای مالی شش ماه گفته است که طبق مصوبه هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مقرر شده است شاخص های کیفی محصولات در ارزش گذاری قیمت فروش فرآورده لحاظ و مبنای تعیین و تخصیص یارانه به 5 فرآورده اصلی گیرد ولی علی رغم ابلاغ مصوبه مذکور تا کنون هیچگونه اقدام مستند و تبادل اعلامیه ای در این خصوص توسط شرکت مذکور صورت نپذیرفته و کماکان شناسایی درآمد فروش شرکتهای پالایشی در هاله ای از ابهام است.

این شرکت در گزارش عملکرد شش ماهه ارسالی بر اساس مصوبه مذکور و به صورت غیر رسمی نسبت به تعدیل نرخ فروش فرآورده های تولیدی و کیفی سازی آن اقدام کرده است. به گفته نژاد سلیم، بخش عمده و با اهمیت درآمد فروش این شرکت ناشی از تخصیص یارانه به فروش 5 فرآورده اصلی تولیدی و تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از طریق اعلامیه ارسال می شود و علی رغم گذشت 7 ماه از شورع سال مالی تا کنون هیچگونه اعلامیه ای در این زمینه توسط شرکت مذکور ارسال نشده است. همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی طی نامه ای مقرر کرده است که مابه التفاوت ناشی از تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی حاصل از فروش فرآورده هایی که از محل نفت خام سال 91 تولید و در سال جاری به فروش رسیده اند به عنوان درآمد شناسایی نشوند.

در این خصوص حسابرس کل هیات اول امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور نیز طی نامه ای مقرر کردند که مبنای تسعیر خوراک تحویلی به شرکتهای پالایشی از تاریه مهر ماه 91 بر مبنای نرخ تسعیر ارز مبادلاتی صورت پذیرد که با نظرات شرکت ملی پالایش و پخش مغایرت دارد. با توجه به عدم ابلاغ رسمی از سوی کارگروه مربوطه تعدیل مبالغ نفت خام دریافتی و فروش فرآورده های مرتبط طی سال 91 این شرکت در ارائه و تهیه صورتهای مالی میان‌دوره ای سال جاری به دلیل تاثیر با اهمیت آن بر بهای تمام شده موجودی نفت خام و فرآورده های تولیدی اول دوره دارای ابهام است.
مرجع : ايسنا