به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۹۴۹۶

پخش يک برنامه ضد محیط زیستی در تلويزيون

گروه جامعه: در همه جای دنیا این رسانه‌ها هستند که اغلب پرچم حفاظت از محیط زیست را برافراشته و می‌کوشند تا با ظرفیت‌سازی در این حوزه، مخاطبین‌شان را به حفظ طبیعت سرزمین‌شان تشویق کنند اما یادداشت پیش رو، حکایت یک نعل وارونه از سوی یک شبکه‌ی استانی است که نام جهان‌بین را هم بر خود نهاده، اما ظاهراً برخی از برنامه‌سازانش تا نوک بینی‌شان را هم به درستی نمی‌بینند! می‌بینند؟
محمد درویش در ادامه یادداشت خود در وبلاگ خبرآنلاین نوشت: طغیان ریزگردها و وجود پرشمار توفان‌های گرد و غبار، یکی از محدویت‌های جانکاه زیستن در اغلب مناطق کشور شده است؛ رخدادی که رابطه‌ی آن با کاهش پوشش گیاهی و برهنگی خاک بر کسی پوشیده نیست. با این وجود، تصویری را که می‌بینید، بخشی از یک مسابقه‌ی تلویزیونی موسوم به چوخط است که چهارم آبان 1392 از شبکه استان چهارمحال و بختیاری - جهان بین - پخش گردید؛ برنامه‌ای که احساسی تؤام با حیرت، خشم، افسوس و ناامیدی را در بین بسیاری از بینندگانش آفرید.



این که چگونه و با کدام هوش مصنوعی! گردانندگان این برنامه تلویزیونی دریافته‌اند که با ایجاد رقابت برای بوته‌کنی در بین شرکت‌کنندگان و اهدای جایزه به فردی که توانسته در فرصتی کوتاه‌تر، بوته‌های بیشتری را ریشه‌کن سازد! می‌توانند هم برنامه‌ای داغ و پرهیجان را سامان دهند و هم وظایف خویش را به عنوان یک دانشگاه مردمی انجام داده و فرهنگ‌سازی کنند؟!! یعنی به راستی از این ابتکار، حیرت‌آورتر و تأسف‌بارتر هم سراغ دارید؟! آن هم در استانی که هم‌اکنون هم به دلیل شدت فرسایش خاک در دامنه‌های پرشیبش، در شمار استان‌هایی طبقه‌بندی می‌شود که دارای بیشترین نرخ فرسایش خاک است.

وقتی فرهنگ‌سازان اینگونه ترویج بی‌فرهنگی می‌کنند، دیگر چه انتظاری از عوام باید داشت که امید می‌رود مخاطب هدف برنامه‌های ترویجی محیط‌ زیستی در رسانه‌ی ملّی باشند؟! به نظرم برخی از متولیان فرهنگی در استان چهارمحال و بختیاری باید یک دوره بازآموزی فشرده در حوزه‌ی مبانی ابتدایی محیط زیستی را هر چه سریع‌تر فراگیرند، به ویژه اگر یادمان باشد که همین سال گذشته هم، مسئولین سازمان میراث فرهنگی در این استان، یک گاف شگفت‌آور دیگر مرتکب شده بودند!

۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۴:۵۶
خدایا به جاهلان ما آگاهی عطا فرما. (159144)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۰۰
اينها كه خيلي برنامه هاي سطح بالا و خفن جهان بينن، ما تو اين شبكه چيز هايي ديديم كه .... ، مثلا طرف بچه ي خواهرش كه همكلاس ما تو تيزهوشان شهركرد بود و در همون سال درس رياضي اول دبيرستان رو تجديد شده بود رو اورد تو برنامه تلويزيوني به عنوان نخبه علمي ، نيم ساعت هم وقت مردم رو با دروغ و چاخان هدر داد. (159146)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۰۲
درتمامي روستاها كه گاز نيست پس مجبور به اين كار هستند براي ادامه زندگي خود مقصر مسئولين هستند (159148)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۰۸
اشتباهی زدید در وبلاگ خبرآنلاین.سایت خبرآنلاین درسته. (159151)
مرادخانی
Romania
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۱۳
حالا کافی بود یک روزنامه اصلاح طلبفقط عکس اینو زده بود ویا یک شخصیت اصلاح طلب سهوا حرفی ضد محیط زیستی زده بود!!همه نمایندگان جبهه پایداری درمجلس وهمه گزارشگرای بیست وسی خیلی خود جوش طرفدار پروپاقرص محیط زیست رو به نابودیمون شده بودند وسیل تذکرات وگزارشهای دلسوزانه برای کشور!!!شروع میشد.همه چیمون داره مسخره بازی وکاریکاتوری میشه...مسابقه بوته کنی!!!!!درصدا وسیماچه خبره؟!!!!!!!! (159159)
lمحسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۱۹
تلویزیون آقای ضرغامی کارش ایجاد آلودگی ، حالا نباید با پخش یک برنامه ضد محیط زیستی ناراحت شد (159165)
asghar
United States
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۲۰
عقلشان بیش از این کار نمکند اگر خیلی دانشمند هستند ممکنست امریکایی ها بیایند و بدزدندشان باید خیلی مواضب خودشان باشند (159166)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۴۵
کم کم باید بگیم ضرغامی بای بای (159190)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۲۱:۴۳
انشاءالله (159449)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۴۹
وقتی شبکه های ملی!!!!!!!! اون وضعو دارن بایدم شبکه های استانی این وضعو داشته باشن.
شبکه های استانی= آبروریزی (159195)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۵۰
از صدا و سیمای ضرغامی انتظار چی داری (159197)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۵۳
من از بیگانگان هرگز ننالم-که بر من هرچه کرد آن آشنا کرد (159200)
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۵:۵۴
آخه كار نيست داخل اين استان .
و شغل خيلي از مردم بوته چيدن هست چكار كنند بنده هاي خدا. (159201)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۶:۱۷
واقعن ؟
بعضیا انگار عمدا یه کارایی می کنن (159224)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۶:۳۲
دوست عزیز تند نرو تمام جنگل های منطقه دیلمان رو دارن نابود میکنن یه جیکی از شما در نمیاد اونوقت شما برای چند تا بوته دل می سوزونید نه جانم شما یه خورده شیشه ای با هم دارید. دوست عزیز (159236)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۷:۱۰
حالا شما مشکلات به اون گنده گی قارچهای جنگلهای شمال،تالاب بندرانزلی،دریاچه ارومیه،خشک شدن زاینده رود،الودگی کارونو ول کردین رفتین گیر دادین به دوتا بوته کن!!!این خار کنی از قدیم بین اهالی عشایر رواج داشته برای مصارف خانگی و صنعتیشون!! (159280)
شاهپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۹:۲۲
بادرود.چگونه بایدازشر ضرغامی نجات یافت؟ (159373)
بنفشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۲۱:۰۷
جنگلهای مازندران در شهر های نور و رویان را با خاک یکسان کردند و شهرک ساختند کسی صداش در نمی آید شما از محمود آباد تا نوشهر نگاه کنی جز پارک های که قبلا در زمانهای گذشته ایجاد شده یه مزرعه و فضای سبز نمی بینید جز ساختمان و مغازه اینا انقدر ... که نمیدونن مردم شمال را برای جنگل و دریاش دوست دارند نه فروشگاه و شهرک... (159420)