به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۱۹۵۹۱۱

مهم‌ترین عامل موثر بر نفت در روزهای آینده

گروه اقتصادی: بهای معاملات نفت روز جمعه اندکی رشد کرد اما در شرایطی که معامله‌گران نسبت به تاثیر توافق تجاری آمریکا و چین بر دورنمای تقاضا تردید نشان دادند، برای دومین هفته متوالی کاهش داشت.
مهم‌ترین عامل موثر بر نفت در روزهای آینده
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تغییر چندانی نداشت و با دو سنت معادل ۰.۰۳ درصد افزایش، در ۵۸ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص قیمت نفت آمریکا روز پنج شنبه ۱.۲ درصد افزایش داشت.بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۳ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و در ۶۴ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد.با این حال شاخص قیمت نفت آمریکا برای کل هفته حدود ۰.۹ درصد و نفت برنت ۰.۲ درصد کاهش داشت که دومین کاهش هفتگی متوالی هر دو شاخص بود.به گفته تایلر ریچی، یکی از دبیران نشریه "سون ریپورت ریسرچ"، قیمتهای نفت در نیمه اول هفته گذشته به دلیل نگرانیها پیرامون مازاد عرضه و فروکش تنشهای ژئوپلیتیکی روند کاهشی داشت. خوش بینی به تاثیر توافق تجاری پس از برگزاری مراسم امضای قرارداد آمریکا و چین در روز چهارشنبه و همچنین موافقت سنا با توافق تجاری سه جانبه آمریکا-مکزیک-کانادا، در اواخر هفته به ثبات بازار نفت کمک کرد. اگرچه در توافقات مذکور جزییات مربوط به تجارت انرژی وجود دارد، اما موضوع مهمتر این است که پیشرفت مذکور برای دورنمای رشد اقتصاد جهانی مثبت بوده است.

سند فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین روز چهارشنبه میان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و لیو هی، معاون نخست وزیر چین در کاخ سفید امضا شد و موقتا به مناقشه ۱۸ ماهه میان دو کشور که بازارهای جهانی را متلاطم کرده بود، پایان داد. اعلام خبر این توافق در اواسط دسامبر باعث صعود دارایی‌های پرریسک شده بود.  تحت مفاد فاز اول توافق تجاری که روز چهارشنبه در واشنگتن امضا شد، چین بیش از ۵۰ میلیارد دلار نفت، گاز طبیعی و محصولات انرژی دیگر از آمریکا خریداری خواهد کرد.قیمتهای نفت روز جمعه پس از انتشار آماری که نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای نخستین بار در چهار هفته گذشته رشد کرده است، پایین رفتند. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز"، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته ۱۴ حلقه رشد کرده و به ۶۷۳ حلقه رسید.

نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد شرکت "اوا ترید" به مارکت واچ گفت: آمار اقتصادی چین که نشان داد رشد اقتصادی این کشور در سال میلادی گذشته آهسته شده است، چشم انداز رشد تقاضا برای نفت را تیره کرد. این به معنی آن است که بازار در هفته جاری شاهد روند صعودی چشمگیری در قیمتهای نفت نخواهد بود.بر اساس گزارش مارکت واچ، مقامات چینی اعلام کردند رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۶.۱ درصد رسید که نازل‌ترین سطح در چند دهه گذشته بود.در این بین، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود دورنمای نه چندان مثبتی از بازار نفت ترسیم و اعلام کرد حتی اگر اعضای اوپک به طور کامل به تعهدشان برای محدودیت عرضه عمل کنند، میزان تولید اوپک از تقاضا برای نفت این گروه فراتر رود.

طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک در ژانویه ۲۹.۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۷۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تقاضای پیش بینی شده برای نفت این گروه است.گزارش این آژانس تا حد زیادی منعکس کننده گزارش خود اوپک بود که پیش بینی کرده است عرضه غیراوپک دو برابر تقاضا برای نفت رشد کند.گروه اوپک پلاس از سال ۲۰۱۷ برای متعادل کردن بازار و تقویت قیمتها، تولید نفت خود را محدود نگه داشته است.وادیم یاکوفلف، معاون مدیرعامل شرکت گازپروم نفت که سومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه است، معتقد است همکاری مسکو با اوپک در خصوص تولید نفت در بلندمدت ادامه خواهد یافت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت نفت