به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۱۹۵۹۲۷

«اسکار» جایزه‌ای ضدسیاه پوستان و زنان

گروه فرهنگ و هنر: در تاریخ ۹۲ ساله‌ی اسکار؛ تنها پنج سینماگر زن برای بخش‌های مهم نامزد شده‌اند.
«اسکار» جایزه‌ای ضدسیاه پوستان و زنان
مراسم اسکار در سال 2020 بازهم سیاه پوستان و زنان را فراموش کرده است ایندیپندنت با انتقاد از وضعیت برگزاری مراسم اسکار نوشت: در نود و دومین دوره‌ مراسم تنها فیلم‌هایی که با نگاهی مردانه، سرنوشت قهرمانان مرد را به تصویر کشیده‌اند، برای رقابت در این مهم‌ترین رویداد سینما انتخاب شده‌اند. آکادمی اسکار در دومین دهه قرن 21، هنوز با شناسه‌های نخستین دوره این جایزه - که در ۱۹۲۹ برگزار شد، عمل می‌کند و هیچیک از کارگردانان زنی را که در سال ۲۰۱۹ با فیلم‌های خود خوش درخشیدند،‌ نامزد جایزه‌اش نکرده‌ است.البته این رفتار از برگزارکنندگان مراسم اسکار بعید نیست زیرا در تاریخ ۹۲ ساله اسکار، تنها پنج سینماگر زن برای بخش‌های مهم نامزد شده‌اند، امسال انتشار فهرست نامزدهای اسکار، با موج اعتراض در شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی هشتگ "خیلی مردانه" همراه شد. کیل بوکنن، منقد نیویورک‌تایمز، در مصاحبه‌ای با ان‌پی‌آر از عدم حضور کارگردانان زن در این دوره (به استثنای گرتا گرویگ)، انتقاد کرد و گفت: «ناراحت‌کننده است که هنوز هم برای فیلم‌های سینماگران زن، که نقش اول آن‌ها را زنان بازی می‌کنند، به اندازه فیلم‌های کارگردانان مرد با همان کیفیت، ارزش برابر قائل نمی‌شوند.»

اسکار به سیاهپوستان نیز روی خوش نشان نداده است. فیلم کویین و اسلیم از ملینا ماتسوکاس، کارگردان آمریکایی یونانی‌تبار، بنا بر ارزیابی منتقدان آمریکایی می‌توانست به عنوان نامزد دریافت اسکار در بخش بهترین فیلم برگزیده شود. این فیلم سرنوشت زن و مردی سیاه‌پوست را بازگو می‌کند که پس از آشنایی در نخستین دیدار خود، با افسر پلیسی درگیر می‌شوند و او را در مقام دفاع از خود می‌کشند. این دو ولی به‌جای تسلیم کردن خود، محل حادثه را ترک می‌کنند و می‌گریزند. "«کویین و اسلیم» ماجراهایی را به تصویر می‌کشد که این زوج جوان در جریان فرار خود تجربه می‌کنند.

انتخاب نشدن این فیلم که از گرایش‌های قوی نژادپرستانه دستگاه‌ امنیتی آمریکا انتقاد می‌کند، علاوه بر اعتراض هواداران دفاع از حقوق سینماگران زن، خشم دست‌اندرکاران سیاه‌پوست عالم سینما را نیز برانگیخته است.غیرسفید‌پوستان آمریکایی از اینکه "مسائل و تجربه‌هایشان از سوی هالیوود جدی گرفته نمی‌شود"، گله می‌کنند. هشتگ "اسکار خیلی سفید" که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ جنجال آفرید، در پی این اعتراض‌ها شکل گرفت.
اما ظاهرا این انتقادها بر برداشت و نحوه گزینش دست‌اندرکاران آکادمی اسکار - که نزدیک به ۶۰۰۰ عضو دارد، تاثیری نمی‌گذارد. دلیل این امر به باور کارشناسان سینما، ساختاری است و از ترکیب اعضای آن ناشی می‌شود: بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، اکثریت این اعضا را مردان سفید پوستِ مسن تشکیل می‌دهند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: اسکار