به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۱۹۹۳۱۰

بزرگترین مانع کسب و کاردر پاییز 98چه بوده است

گروه اقتصادی: به تازگی گزارش پایش محیط کسب و کار در پاییز 1398 منتشر شده است.
بزرگترین مانع کسب و کاردر پاییز 98چه بوده است
این گزارش نشان می دهد که از دیدگاه فعالان اقتصادی محیط کسب و کار در پاییز 98 در مقایسه با تابستان 98 اندکی بهتر بوده است. نتایج این گزارش بیانگر آن است که سه استان چهارمحال و بختیاری (6.61)، تهران (6.29) و البرز (6.20) به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و سه استان آذربایجان غربی (5.12)، گیلان (5.31) و زنجان (5.41) به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استان ها بوده اند. اتاق بازرگانی ایران با همکاری مرکز آمار ایران در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود محیط کسب و کار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی طرح ملی پایش شاخص های ملی محیط کسب و کار کشور را در بهار سال جاری اجرا نمود و نتایج این پایش به صورت یک گزارش به تازگی منتشر گردیده است.  این گزارش نوعی نظرسنجی از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق ‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در سراسر کشور می باشد و این فعالان اقتصادی پیرامون 28 مولفه نظرات خود را به شکل عددی بین صفر (بهترین ارزیابی از مولفه) تا ده (بدترین ارزیابی از مولفه) ارائه می دهند و نتایج این نظرسنجی، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در هر فصل را نشان می دهد.
محیط کسب و کار در پاییز 98 بهتر شده است یا بدتر؟
نمودار زیر روند محیط کسب و کار در 13 فصل اخیر را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می گردد عدد شاخص محیط کسب و کار باز هم در فصل پاییز 98 روند نزولی فصل قبل را ادامه داده است و به 6.03 رسیده است. این کاهش نشان می دهد که از دیدگاه فعالان اقتصادی محیط کسب و کار در مقایسه با تابستان 98 مساعدتر بوده است.

بهترین محیط کسب و کار در پاییز 98 مربوط به کدام استان بوده است؟
بر اساس این گزارش، در پاییز 98 سه استان چهارمحال و بختیاری (6.61)، تهران (6.29) و البرز (6.20) به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و سه استان آذربایجان غربی (5.12)، گیلان (5.31) و زنجان (5.41) به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استان ها بوده اند.
بررسی ها نشان می دهند که از نظر فعالان اقتصادی محیط کسب و کار 22 استان کشور در پاییز 98 در مقایسه با فصل قبل مساعدتر شده است و محیط کسب و کار 9 استان در مقایسه با فصل قبل بدتر شده است.
همچنین تنها محیط کسب و کار استان چهارمحال و بختیاری در مقایسه با فصل مشابه سال قبل نامساعدتر شده است و محیط کسب و کار باقی استان ها نسبت به فصل پاییز سال گذشته مساعدتر شده است.


بزرگترین مانع بر سر راه کسب و کارها چه بوده است؟
 در بهار 98، فعالان اقتصادی مشارکت‌ کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه "غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات"، "بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار" و "دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها" را به عنوان نامناسب ‌ترین مؤلفه ‌های محیط کسب ‌و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه ‌ها ارزیابی کرده ‌اند.