به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۲۰۱۱۷۱
او خواستار کناره‌گیری شی جین‌پینگ شده بود

بازداشت حقوقدان‌چینی برای درخواست استعفا

بازداشت حقوقدان‌چینی برای درخواست استعفا
گروه بین‌الملل: حقوقدان و کنشگر سرشناس چینی، به‌دلیل آن‌چه ناکارآمدی دولت در روند مقابله با بحران‌ها از جمله ویروس کرونای تازه، توصیف کرده و خواستار کناره‌گیری رئیس ‌جمهوری خلق شده بود، بازداشت شد!
سو جی‌یانگ، از ماه دسامبر در تلاش بود خود را از دید نیروهای امنیتی مخفی کند. او اواخر سال گذشته میلادی در یک گردهمایی در مورد حقوق بشر در شهر شیامن شرکت کرده بود. هوآ زه، یک کنشگر دیگر و از دوستان سو جی‌یانگ، به رویترز گفته چهار نفر دیگر که در نشست شهر شیامن شرکت کرده بودند، بازداشت شده‌ بودند. بنا بر گزارش‌های تازه منتشر شده، سو روز شنبه بازداشت شد.
با این حال پلیس پکن و گوانگجو که ظاهرا در بازداشت این حقوقدان دست داشتند، اظهار نظری در مورد رخدادها نکرده‌اند. در هفته‌های اخیر سو جی‌یانگ چندین مقاله و یادداشت در انتقاد از نحوه مقابله دولت با شیوع ویروس تازه کرونا، کووید-۱۹، نوشته بود. او با نام‌بردن از این بحران در کنار بحران‌های دیگر و رویکرد شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری به آن‌ها، خواستار کناره‌گیری شی از این مقام شده بود. سو همچنین از برخوردها با روزنامه‌نگاران و سانسور و محدودیت‌های رسانه‌ای در مورد گزارش‌رسانی از شیوع ویروس انتقاد کرده بود. ویروس تازه که به نظر می‌رسد مرکز شیوع آن شهر ووهان در استان هوبئی است تا کنون دست‌کم -بنا بر آمار رسمی چین- بیش از ۷۰ هزار نفر را در آن کشور مبتلا کرده و جان بیش ۱۷۷۰ نفر را گرفته است. روز یک‌شنبه مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در مورد پیامدهای اجتماعی و انسانی کروناویروس تازه نیز هشدار داده بود.
برچسب ها: شی جین‌پینگ