به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۲۰۱۴۴

همکاری ضرغامی و وزیر نیرو برای کاهش مصرف آب

گروه اقتصادي: وزرات نیرو و صداوسیما برای فرهنگ سازی، اصلاح الگوی مصرف و استفاده‌ی بهینه از منابع آبی کمیته مشترک تشکیل می‌دهند.
همکاری ضرغامی و وزیر نیرو برای کاهش مصرف آب
وزیر نیرو و معاونان این وزارتخانه، امروز در نشستی مشترک با رئیس سازمان صداوسیما و معاونان رسانه ملی، کمک و همکاری صداوسیما را برای فرهنگ سازی در شیوه‌های مصرف آب و فایق آمدن بر مشکلات ناشی از کم آبی بسیار موثر خواند. در این نشست سید عزت‌الله ضرغامی از آمادگی این سازمان برای همکاری و تهیه برنامه‌های مشترک برای کاهش و تغییر الگوی مصرف آب خبر داد و گفت: بزودی کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا با شورای آب وزارت نیرو هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد. حمید چیت‌چیان وزیر​ زیرو نیز با اشاره به خشکسالی‌های اخیر بیان کرد: اگر چه در برخی سال‌ها بارش‌ها نرمال بود اما امسال با میانگین درازمدت فاصله داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب رودخانه‌ها در سال آبی گذشته 45 درصد کاهش داشته است عنوان کرد: میزان آب‌های ذخیره شده در پشت سدها نیز راضی کننده نیست. چیت‌چیان افزود : آب‌های استاتیکی (تجدیدناپذیر) کشور که قابل جایگزین شدن نیست حدود 500 میلیارد مترمکعب است که در سال‌های اخیر با حفر چاه‌های بی‌پروانه و برداشت اضافی چاه‌های پروانه‌دار و اضافه برداشت سالانه هفت تا یازده میلیارد مترمکعب، حدود 100 میلیارد مترمکعب آب ذخایر استاتیکی مصرف شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط جدید نیازمند تصمیات جدید است خاطرنشان کرد: از کل آبی که مصرف می‌شود 92 درصد در بخش کشاورزی، شش درصد آب آشامیدنی و دو درصد هم در صنعت است؛ بازدهی آبیاری در بخش کشاورزی 30 درصد است و می‌توان با اصلاح تغییر الگوی کشت، مصرف آب را کاهش داد.چیت‌چیان گفت: با تغییر روش‌های آبیاری غرقابی به تحت فشار، قطره‌ای و کشت‌های گلخانه‌ای می‌توان 20 تا 30 درصد از آب بخش کشاورزی را ذخیره کرد. وزیر نیرو، اقتصاد آب و برق را بسیار معیوب دانست و بیان کرد: به طور متوسط یک سوم هزینه‌ها از مردم گرفته می‌شود و چاره این است که مردم را آگاه کنیم تا همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.
مرجع : ايسنا