به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۲۰۱۶۷۹

چرا معتادان بیشتر درمعرض ابتلا به کروناهستند

گروه جامعه: یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد با بیان اینکه پایین بودن سیستم ایمنی بدن معتادان باعث می‌شود آنها در برابر بیماری‌های عفونی نسبت به افراد عادی آسیب‌پذیرتر باشند، به معتادان توصیه کرد باتوجه به اینکه از سیستم‌ ایمنی بسیار ضعیفی برخوردارند علاوه بر شستشوی مداوم دست‌ها، تماس‌های خود را با یکدیگر به شدت کاهش دهند.
چرا معتادان بیشتر درمعرض ابتلا به کروناهستند
به گزارش ایسنا،رامین رادفر  اظهار کرد: تمامی معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند که البته ضعیف بودن سیستم ایمنی در معتادان تزریقی بیشتر از دیگر معتادان است، اما به طور کلی پایین بودن سیستم ایمنی بدن معتادان باعث می‌شود آنها در برابر بیماری‌های عفونی نسبت به افراد عادی به شدت آسیب‌پذیرتر باشند. به طور مثال بیماری عفونی مانند سل که سرعت انتقال و مسری بودن آن به مراتب از ویروس کرونا و ویروس‌های تنفسی دیگر کمتر است، میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر بیشتر از افراد عادی است. 
وی بیان کرد: اگرچه معتادان از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند و بروز عوارض و علائم در آنها بیشتر است، اما با این وجود آنها دسترسی مطلوبی به خدمات بهداشتی و مراقبتی ندارند و در صورتی که به کرونا ویروس مبتلا شوند، میزان مرگ و میر در آنها به مراتب بالاتر از جمعیت عادی خواهد بود.رادفر در ادامه با اشاره به شرایط سکونت معتادان بی‌خانمان اظهار کرد: باتوجه به اینکه معتادان کارتن خواب و بی‌سرپناه که عموما در مناطق مخروبه و فضاهای غیربهداشتی سکونت دارند و در شرایط نامطلوبی زندگی می‌کنند، امکان انتقال ویروس کرونا در آنها به شدت افزایش می‌یابد. در این میان معتادانی که در گرمخانه‌ها و کمپ‌ها و سایر محیط‌های تجمعی سکونت دارند نیز احتمال انتقال کرونا ویروس در میان آنها بیشتر خواهد بود. این پژوهشگر و درمانگر اعتیاد در ادامه با اشاره به شرایط درمانی معتادان بی‌سرپناه گفت: معتادان به ویژه معتادان بی‌سرپناه از امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار نیستند و این عدم برخورداری باعث می‌شود آنها برای کنترل و کاهش درد خود میزان مصرف مواد مخدر خود را افزایش دهند.

وی تاکید کرد: در همین راستا تیم‌های امدادرسان سیار باید در شهرهای بزرگی که جمعیت‌ کارتن‌خواب‌ها متراکم است، به شناسایی علائم معتادان، اطلاع‌رسانی دقیق و ارائه آموزش در این باره بپردازند. همچنین مراجع ذی‌ربط مانند سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت باید سازوکارهای ارجاعی مناسبی را برای معتادان در نظر بگیرند تا در صورتی که مواردی از کروناویروس در میان این افراد گزارش شد، این مراجع فارغ از روال اداری متعارف مانند تشکیل پرونده، درمان این افراد را در اولویت قرار دهند. رادفر ادامه داد: لازم است گرمخانه‌ها، کمپ‌ها و شلترها به طور جداگانه بخش‌های قرنطینه‌ای در نظر بگیرند تا افراد مشکوک به کرونا ویروس در این بخش‌ها نگهداری شوند. همچنین گرمخانه‌ها و کمپ‌ها و سایر مراکز نگهداری معتادان لازم است به منظور کاهش انتقال بیماری‌ها مواد ضدعفونی کننده‌ای را در اختیار معتادان قرار دهند و شناسایی زودرس و تفکیک بیمار مشکوک و نگهداری آنها در فضاهایی با شرایط مطلوب را در دستور کار خود قرار دهند.وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه معتادان از سیستم‌ ایمنی ضعیفی برخوردارند علاوه بر شستشوی مداوم دست‌ها، توصیه می‌شود که تماس‌های خود را با یکدیگر به شدت کاهش دهند و معتادان تزریقی نیز مسایل بهداشتی و استفاده از وسایل بهداشتی یکبارمصرف را در دستور کار خود قرار دهند.این فلوشیپ مطالعات اعتیاد در پایان گفت: در صورتی که افراد موارد مشکوک به ویروس کرونا را مشاهده کردند سریعا به تیم‌های امدادرسان سیار و 137 شهرداری اطلاع‌رسانی کنند.