به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۱:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۲۰۳۹۲

گزارشي از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو

گروه سياسي: نشست صبح مذاکرات ایران و 1+5 که با حضور هیات ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف و گروه کشورهای 1+5 به سرپرستی کاترین اشتون در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شده بود، پايان يافت و دور بعدی مذاکرات تا ساعاتی دیگر آغاز میَ‌شود.

مذاکرات ژنو 2 در ادامه مذاکرات نیویورک و ژنو 1 برگزار می‌شود. قرار است در ادامه بحث‌های کارشناسی میان ایران و 1+5 که 8 و 9 آبان در وین درباره موضوعات هسته‌یی و تحریم‌ها برگزار شد، دو طرف ایده‌های نهایی و نظراتشان را بیان کنند. ایران در ژنو 1 طرح پینشهادی جدیدی را بر روی میز مذاکره گذاشت که بر اساس آن در سه مرحله امکان حل و فصل موضوع هسته‌یی به طور مسالمت‌آمیز فراهم شده بود.

طرح پیشنهادی ایران دارای سه مرحله اهداف مشترک، گام‌های متقابل و مرحله نهایی است. در گام اول که اهداف مشترک مد نظر است ایران بر حق غنی سازی و پذیرش آن از سوی 1+5 تاکید دارد. همچنین ایران پیشنهاد داد که در صورت توافق میان دو طرف در گام نهایی موضوعاتی از جمله پذیرش پروتکل الحاقی قابل بحث است.

ایران بر مبنای طرح پیشنهادی‌اش اعلام کرد که حق غنی‌سازی در خاکش باید مورد پذیرش و احترام قرار گیرد و ذیل آن می‌توان درباره درصد و میزان غنی‌سازی گفت‌وگو کرد. همچنین طرح ایران بر برداشتن گام‌های متقابل و متوازن به‌ویژه از سوی 1+5 درباره برداشتن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده است.

با این حال به نظر می‌آید نقطه عطف مذاکرات هسته‌ای از ابتدا تاکنون و در مقاطع مختلف سیاسی «پذیرش حق غنی‌سازی برای ایران» از سوی 1+5 است و تا دو طرف به هر شکل از این نقطه عبور نکنند امکان ادامه راه و بحث درباره گام‌های متقابل وجود نخواهد داشت.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات فرانسوی و شرکت در نشست یونسکو به ژنو وارد شد. همچنین صبح روز پنج شنبه ظریف و اشتون در یک صبحانه کاری درباره ایده‌های یکدیگر برای چگونگی ادامه مذاکرات گفت وگو کردند. ظریف دیدار دو جانبه‌اش با اشتون قبل از مذاکرات را «خیلی خوب» توصیف کرد و گفت که اگر دو طرف برای بهتر انجام شدن کارها تلاش کنند مذاکرات جدی را شاهد خواهیم بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیش از آغاز مذاکرات با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و گفت وگو کرد. مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه نیز پیش از آغاز مذاکرات با سایمون گس، همتای انگلیسی خود دیدار کرد.

۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۶:۰۹
مساله را تمام کنید چرا که مسائل مهمتر در کشور وجود دارد.مثل قتل و فقر و مواد مخدر و عدم امنیت.امنیت را در مرزها و شهرها برقرار کنید تا تروریست ها اینقدر راحت فرزندان کشور را ترور ننمایند. (164781)
سرباز اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۶:۱۳
من فدای جواد ظریف بشم بخدا.سلام بچه ها بعد از مدتی دوباره اومدم (164784)
یه اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۹:۳۶
سلام سرباز خوش اومدی منتظرت بودیم (164876)