به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۰:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۲۰۴۴۳۸

به فکر جان تک تک شهروندان باشیم

گروه جامعه: یک وکیل دادگستری با بیان اینکه جان و جهان ایرانی عشق به وطن و تکریم همنوع را در ذات خود دارد گفت: در وضعیت فعلی که التهابات و نگرانی شهروندان کم نیست همه باید با مهر و بدون گله گذاری‌های مرسوم یا خشم‌های دشمن شادکن به فکر جان تک تک شهروندان باشیم.
به فکر جان تک تک شهروندان باشیم
به گزارش ایسنا، محمد صالح نقره کار با بیان اینکه "جان و جهان ایرانی عشق به وطن و تکریم همنوع را در ذات خود دارد"، اظهار کرد: همه وطن دوستان در وضعیت بحران همبسته و متحد در کنار هم هستند. مردم ما با دیرینگی تمدنی و غنای فرهنگی در بزنگاه‌های نیاز و هنگامه‌های خطر یکدلی و یگانگی را مشق کرده اند. چهره انسان دوست ایرانی از هر قوم، قبیله، حزب، دسته، دین و آیین همان است که در موقع سیل، زلزله، جنگ، بیماری و فقر و فاقه متحد بودن و بی تفاوتی را خلق کرده است.وی با بیان اینکه "نباید بزرگی‌های ایرانی را دست کم گرفت و اجازه دهیم با یک کتمان مزورانه تاریخی، همبستگی ما را تحقیر نمایند"، گفت: گاها در فضای مجازی صحنه‌هایی از زشتی‌های خودخواهی که شخصی بوده و نوعی نیست، به همه مردم اطلاق می‌شود در صورتی که در همین بحران کرونا فداکاری‌های مردم اعم از خیرات ماسک و نذر اقلام نظافتی مثال زدنی بود. مثلا چندین گروه خودجوش بودند که برای کودکان زباله گرد و کار تمهیدات بهداشتی تامین کردند. کادرهای بیمارستانی، درمانی و پرستاری و سازمان‌ها و مسئولان همه تلاش کرده‌اند و جملگی جلوه‌های فداکاری ایرانی برای هموطن را به نمایش گذاشته‌اند.این وکیل دادگستری با بیان اینکه "دامنه و سطح بحران بزرگ است و بدیهی است که خسارات در این مقیاس وسیع باشد"، تصریح کرد: اما اعتماد و اتحاد عمومی و چسبندگی سرمایه‌های اجتماعی موثق مردم است که بافت یک ملت در مظان بحران را می‌سازد و تار و پود علایق و تعلقات ملی را در شادی و غم به هم پیوند می‌دهد.نقره کار تصریح کرد: درد و دغدغه ملی ایجاب می‌کند در شرایط سخت الفت و مهر و رواداری عمومی بیشتر باشد و به زندانیان رسیدگی ویژه گردد و آنها که امکان آزادی دارند فورا آزاد شوند. همچنین زندانیان سیاسی و عقیدتی و خصوصا زنان در وضعیت خطر فورا آزاد شوند و خدمات بهداشتی و درمانی تسهیل و با درایت و عقلانیت علمی روزآمد به شهروندان ارائه شود.

وی این وضعیت را "فرصتی برای تالیف قلوب شهروندان با حکمرانان" دانست و گفت: این امر مشروط بر این است که با صدق و کارآمدی، همت فراگیر بسیج کننده برای عبور کم هزینه از بحران فراهم گرد.این وکیل دادگستری با بیان اینکه "پیامد تضییقات کرونایی نارسایی مضاعف اقتصادی است"، تصریح کرد: اقدامات تمهیدی و کمک کننده و تامینی به بخش‌های آسیب پذیر ضرورت دارد. شاید مهمترین بحران حین و پسا کرونا مصائب اقتصادی باشد که ناخواسته به دولت و ملت تحمیل شد و این وضعیت آشفتگی اقتصادی، هم محتاج تدابیر تامینی حکمروایی و هم نیازمند مساعدت‌ها و مودت‌های نوع دوستانه مردم است.نقره کار خاطرنشان کرد: عقل نقاد جامعه عملکرد مسئولان را به دقت زیر نظر دارد و وجدان بیدار شهروندان، خدمت گذاران پرکار، خدوم و دلسوز را از افراد بی مسئولیت یا درمانده در حل معضلات تمیز می دهد. در وضعیت فعلی که التهابات و نگرانی شهروندان کم نیست همه باید با مهر و بدون گله گذاری‌های مرسوم یا خشم‌های دشمن شادکن به فکر جان تک تک شهروندان باشیم و ایرانیان با همه توان، قلم و قدم پشت و پناه هم در روزهای سخت باشند. همچنان که دوران جنگ تحمیلی هم دولت و هم یکایک مردم در سراسر کشور از فقیر و قوی چنین بودند و خوی ایثار و فداکاری و مهرورزی ایران چشم جهان را خیره کرده بود ما نیز در این برهه چنین کنیم.وی با بیان اینکه "برخی از مردم نذری ماسک و وسایل ضد عفونی برای کودکان کار محله دروازه غار تهران داشته‌اند"، یادآور شد: این نذرهای هدفمند و انسان دوستانه در کنار پرکاری و فداکاری کادرهای درمانی و مسئولان بهداشتی می‌تواند وضعیت ایران را بهتر کند. آنگاه که همه شهروندان و دولت در کنار هم با صدق، میهن دوستی و تکریم انسانی باشیم، حال همه ما خوب است.

این وکیل دادگستری در ادامه تاکید کرد: از منظر حقوقی شهروندان از حق دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و درمانی برخوردارند. دولت مکلف به تامین کلیه ملزومات حفظ حقوق بنیادین حیات سلامت و بهداشت شهروندان است و باید کلیه تدایبر و ملزومات حصول این حق را فراهم نماید. همچنین دولت با مقررات گذاری مناسب و پیشگیری از شیوع عوامل بیماری زا باید از این حق صیانت کند.نقره کار گفت: مراکز درمانی و متصدیان درمان باید دسترسی به این حق را با عنوان اولویت حفظ سلامت شهروندان تدارک نموده و ضمن مراعات استانداردهای مقبول زمینه تحصیل حق بهداشت را از شهروندان دریغ ندارند. خدمات بهداشتی و درمانی یک خدمت عمومی است و باید به شیوه‌ای سزاوار مردم به آنها ارائه گردد. همچنین هیچ نهاد و مرجعی اجازه ندارد به دلیل سوداگری موجبات کالایی شدن و مناسبات سوداگرانه به بخش درمان را فراهم کند.وی تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد با استفاده از روش‌های نادرست یا قدیمی و بی فایده به شهروندان دردهای غیر ضروری، هزینه‌های ناروا و زحمت و کلفت تحمیل کند. شهروندان حق دارند در راستای حق دسترسی به اطلاعات، کلیه امور لازم برای سلامت و بهداشت خود و جامعه را دریافت نمایند. کتمان یا ارائه دیرهنگام این اطلاعات موجد ضرر و باعث تاوان شهروندان است و از این حیث مرجع منع کننده اطلاعات مستحق تعقیب جزایی خواهد بود و دولت مکلف به تمهیدات افزایش سلامت شهروندان و ارائه اطلاعات بهنگام پیشگیرانه است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه "شهروندان حق دارند از تصمیماتی که نهادهای عمومی در ارتباط با منافع عمومی اتخاذ می‌کنند مطلع شوند"، عنوان کرد: انتشار اطلاعات کلیدی و مهم و گزارش دهی مستمر به مردم در مواردی نظیر کرونا حق شهروندان است. این حقوق باید با ضمانت‌های قانونی تضمین شود. همچنین مردم باید به موقع در جریان واقعیت‌ها قرار گیرند و  هر گونه ممانعت از انتشار خبرهای مبتنی بر خیر عمومی و سلامت همگانی مصداق بارز جرم علیه حقوق اساسی شهروندان بوده و قانونگذار ذیل ماده 570 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری کرده است.نقره کار خاطرنشان کرد: قوام و دوام علقه ملی در وضعیت بحران زده کرونایی در گرو عدالت توزیعی و حمایت‌های تامینی برابر نسبت به آحاد شهروندان است. جامعه انحصارگرا و تبعیض آمیز با فاصله‌های طبقاتی فاحش بی مبنا و ناشایسته سالار نمی‌تواند در هنگامه نیاز بستر مهر و مدارا باشد، بلکه آبشخور خشونت و خودخواهی به جای مروت و دیگرخواهی است.وی در پایان گفت: امید که با همدلی، صفای ایرانی و تدبیر و کارآمدی حکمروایی کشور ما از این بحران به سر سلامت عبور کند و بیش از اینها شاهد محنت مستمر شهروندان خصوصا ضعفا و اقشار آسیب پذیر نباشیم.