به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۲۰۴۹۲۷
نامه مهم نمایندگان به روحانی در مورد کرونا ؛ آژیر قرمز کمیسیون بهداشت

نامه محرمانه برای قرنطینه مشهد

نامه محرمانه برای قرنطینه مشهد
گروه سیاسی: از همان روزهای اول صحبت‌هایی درباره قرنطینه شهرهایی که شیوع ویروس کرونا در آن شدت گرفته است، مطرح شد که یکی از همین انتقادات شامل وضعیت استان قم شد. با گسترش پیدا کردن این ویروس این موضوع یعنی قرنطینه شهرها به عنوان یک هرچند ۲۴ بهمن‌ماه سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل مقابل دوربین‌های صداوسیما اعلام کرد هیچ مورد مبتلا به کرونا در ایران یافت نشده است اما طولی نکشید که بحران ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا ابتدا قم و بعد کل کشور را دربرگرفت؛ حالا دیگر از سیاستمداران و مردم همه در یک قدمی خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و معضل هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد؛ از یک‌سو روزهای آخر سال است و توصیه‌های در خانه ماندن و قرنطینه‌های خانگی چندان جدی گرفته نمی‌شود و از سوی دیگر تصمیم دولت برای بازگرداندن ساعات اداری به شکل اولیه خود باب انتقادات به دولت را باز کرده است. در این میان بازار نامه‌نگاری‌ها و هشدارهای نمایندگان مجلس و مسوولان نیز حسابی داغ شده است؛ نامه‌هایی که اغلب بی‌پاسخ مانده‌اند و حالا در هفته سوم از حضور این میهمان ناخوانده چینی باردیگر نامه‌های سرگشاده و محرمانه به رییس‌جمهوری راهی ساختمان پاستور برای مقابله با کرونا شده است.
آژیر قرمز کمیسیون بهداشت
کمیسیون بهداشت و درمان یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که به صورت مستقیم با موضوع کرونا و نحوه مقابله با آن دست به گریبان است. آن‌طور که مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس می‌گوید این کمیسیون برای هشدار به دولت درباره توقف چرخه ویروس کرونا دست به قلم شد و نامه‌ای به حسن روحانی نوشت. پزشکیان در تشریح این نامه به خبرگزاری «خانه ملت» می‌گوید: «در این نامه خواستار توجه جدی به جابه‌جایی مردم، سفرهای بین استانی، قرنطینه خانگی و تعطیلی ادارات شدیم و از رییس‌جمهور خواستیم تا مصائب ناشی از این ویروس را جدی بگیرند.» او ادامه می‌دهد: «در نامه مذکور همچنین از وزارت بهداشت و درمان درخواست کردیم تا نسبت به کنترل و جلوگیری از تشدید شیوع کرونا و پشتیبانی منابع اقدامات لازم را انجام دهند. در صورتی که نتوانیم چرخه حرکت ویروس کرونا را قطع کنیم، تلفات چند برابر می‌شود.» این عضو کمیسیون بهداشت ادامه می‌دهد: «ما درنامه‌ درخواستی خود به رییس‌جمهور به این موضوع به صورت جدی پرداختیم. دولت به کمک نیروهای امنیتی باید مانع سفرهای غیرضرور شود. همچنین درخواست کردیم تا از اختصاص بنزین مازاد برای نوروز جلوگیری کنند، هرچند مجلس در گذشته این موضوع را تصویب کرده است.» پزشکیان تنها راه را در قطع چرخه حرکت ویروس می‌داند و معتقد است دولت باید تمهیداتی در این مسیر بیندیشد. او می‌گوید: «جلوگیری از تشدید شیوع ویروس موجب کنترل بیماری می‌شود اما در غیر این صورت مشکلات بسیاری پیدا می‌کنیم و استان‌های دیگری غیر از قم، گیلان، مازندران، کاشان و تهران بحرانی می‌شوند.» «اعلام وضعیت منع رفت و آمد» یا همان اعلام «حکومت نظامی» این یکی از همان راه‌حل‌هایی است که گفته می‌شد به دلیل شرایط اضطراری امروز لازم است اتخاذ شود؛ موضوعی که در نامه کمیسیون بهداشت مجلس نیز به آن اشاره شده است. مسعود پزشکیان در این رابطه می‌گوید: اعلام وضعیت حکومت نظامی در این شرایط لازم است اما اگر امکان حکومت نظامی نیست باید افرادی که با بیماران سر و کار دارند قرنطینه شوند. آزادی افراد در سطح جامعه به معنای ترور دیگران است. دولت، حاکمیت و سران قوا باید با قاطعیت این کار را انجام دهند، کار با حرکات پاندولی و آرام پیش نمی‌رود. کشور چین با تمهیداتی که اتخاذ کرد امروز شاهد کاهش مبتلایان به ویروس کرونا است لذا ما هم باید به تمهیدات خود سرعت ببخشیم.
نامه محرمانه برای قرنطینه مشهد
از همان روزهای اول صحبت‌هایی درباره قرنطینه شهرهایی که شیوع ویروس کرونا در آن شدت گرفته است، مطرح شد که یکی از همین انتقادات شامل وضعیت استان قم شد. با گسترش پیدا کردن این ویروس این موضوع یعنی قرنطینه شهرها به عنوان یک عامل برای متوقف کردن چرخه حرکت ویروس مطرح می‌شود. با بغرنج شدن وضعیت شورای شهر مشهد در نامه‌ای محرمانه درخواست قرنطینه کردن این شهر را مطرح می‌کند.«علیرضا شهریاری» نایب‌رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد، درباره چند و چون این نامه به ایسنا می‌گوید: «ما در این نامه چندین پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم. ما در این نامه درخواست کردیم از ورود زائران و مسافران به شهر مشهد ممانعت شود و این حرف هیچگاه به معنی قرنطینه نیست. همچنین شهردار نیز بارها اعلام کردند که ما در شرایط قرمز قرار داریم و مانند کوه یخی هستیم که تنها قله آن دیده می‌شود. بنابراین همه باید رعایت کنند و در خانه بمانند و صرفا برای کارهای ضروری از خانه خارج شوند. تنها افراد مراکز خدماتی، درمانی و پزشکی که وظیفه تامین نیاز مردم را بر عهده دارند باید از خانه خارج شوند و سایر اجتماعات باید کاهش پیدا کند.» او ادامه می‌دهد: «ما صحبت قرنطینه نکرده‌ایم، بلکه پیشنهاداتی ارایه شد که در گذشته شهردار در مصاحبه با صداوسیما مطرح کرده‌بودند. ما نباید آرامش مردم را بر هم بزنیم بلکه باید به آنان اطمینان بدهیم تا آرامش خود را حفظ کنند، زیرا استرس سبب کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. همچنین در این نامه اعلام شده افراد فاقد کار و کودکان کار باید تامین شوند تا از نظر تغذیه در آینده دچار مشکل نشوند.»البته تقاضا برای قرنطینه شدن شهرها تنها به مشهد ختم نمی‌شود و نماینده بابل نیز از مسوولان خواست تا هرچه زودتر استان مازندران را قرنطینه کنند.
 درخواست دولت از مردم
«لطفا در خانه بمانید» این جمله‌ای است که همه مسوولان و کارشناسان آن را عاجزانه از مردم می‌خواهند اما گاهی این اخطارات چندان جدی گرفته نمی‌شود و همین جدی‌ نگرفتن‌ها خود به معضلی دیگر تبدیل می‌شود. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در همین راستا با اشاره به اقدامات دولت برای پیشگیری و مقابله با کرونا، به ایسنا می‌گوید: «آنچه اهمیت دارد، همراهی مردم و درک درست جامعه از خطر این ویروس است؛ زیرا مادامی که مردم کمک، همراهی و همکاری کافی را نداشته باشند، امکانات دولتی اثربخشی کافی را نخواهد داشت.» امیری در این باره ادامه داد: «درخواست دولت از مردم همکاری آنها، مراعات پروتکل‌های مدیریت بحران کرونا، رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی از ناحیه وزارت بهداشت، مراعات بهداشت شخصی برای قطع زنجیره انتقال کروناست. این مسائل با همکاری مردم محقق می‌شود. ما اکنون در آستانه تعطیلات نوروز هستیم و مردم هم علاقه‌مند به سفر هستند اما در حال حاضر چه سفر درون‌شهری و چه برون‌شهری موجب سرعت انتشار ویروس کرونا می‌شود.»
تعطیلی ادارات و انتقادات بی‌پاسخ
در حالی مسوولان از مردم می‌خواهند در خانه بمانند که هنوز بسیاری از ادارات همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و حتی با آخرین تصمیم دولت ساعات کاری هم به روال معمول خود بازگشت؛ مساله‌ای که انتقادات زیادی را به دنبال داشت. محمدرضا نجفی نماینده تهران که در روزهای اخیر نامه‌های انتقادی متعددی خطاب به رییس‌جمهوری درباره مقابله با کرونا نوشته است، در نامه‌ای دیگری نسبت به عدم شفافیت ستاد ملی مقابله با کرونا و عدم تعطیلی ادارات و شهرها انتقاد کرده است. او در این نامه با اشاره به بازه زمانی یک تا دو ماه آینده که برای اوج بحران کرونا تعیین شده نوشت: «چرا به مردم صریحا نمی‌گویید که خود را برای روزهای سخت مهیا کنند؟ و از آن مهم‌تر چرا نشانه‌ای از اقدامات کنترلی و آماده‌سازی برای آینده مشهود نیست و نظام مظلوم سلامت ایران، با چندین برابر ظرفیت خود مشغول جانفشانی و جانفرسایی است؟» نجفی با بیان اینکه اگر هم بنابه اظهار کارشناسان معتبر از جمله مدیران منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی، ما هم‌اکنون در اوج بحرانیم، پس این عادی‌نمایی و دوگانه‌گویی ناکارآمد برای چیست، عنوان کرده است: «به چه دلیلی چون نمونه‌های دیگر به جای قرنطینه یا دست‌کم تعطیلی و ممنوعیت تردد، به باز بودن ادارات و محاکم اصرار دارید؟»عامل برای متوقف کردن چرخه حرکت ویروس مطرح می‌شود.
مرجع : روزنامه اعتماد