به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : ۲۰۵۷۲۸

اقدامات وسیع ممالك عربی برای مقابله با کرونا

اقدامات وسیع ممالك عربی برای مقابله با کرونا
گروه بین‌الملل: کرونا در کشورهای عربی در حال گسترش است و قربانی می‌گیرد. در این کشورها تدابیر گوناگونی برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده است؛ از بستن ورودی شهرها تا استمداد از بیمارستان‌های ارتشی و قرنطینه کامل برخی از شهرها.
  
چند کشور عربی تا شامگاه سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه (۱۷ مارس) موارد تازه‌ای از ابتلای شهروندان به ویروس کرونای جدید را ثبت کردند و اتخاذ تدابیری شدیدتر برای مقابله با آن را اعلام نمودند. در اردن تا شامگاه سه‌شنبه ۴۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده بودند که یکی از آنها درمان شده و بیمارستان را ترک کرده است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن، به دولت دستور داده است که با اعلام وضعیت اضطراری، مقابله جدی با کرونا را شروع کند. طبق این دستور، به دولت اختیاراتی مشابه زمان جنگ و بحران داده شده است تا رفت و آمد شهروندان را به‌شدت محدود کند. پادشاه اردن در فرمان خود به عمر رزار، نخست‌وزیر، تأکید کرده است که حقوق سیاسی و مدنی شهروندان نبایستی به هیچوجه محدود شود.
از بامداد امروز چهارشنبه تمام ادارات دولتی و خصوصی و اماکن کسب و کار به مدت دو هفته تعطیل است و مردم جز در موارد ضروری نباید خانه را ترک کنند. تنها بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های ویژه مواد غذایی همچنان به کار ادامه می‌دهند. اردن مرزهای زمینی و دریایی خود را با سوریه، عراق، مصر و اسرائيل بسته است. حمل و نقل زمینی و هوایی تنها برای انتقال مواد خوراکی همچنان باز است. وسائل نقلیه عمومی و انتشار رسانه‌های جمعی چاپی نیز متوقف شده‌اند. هم‌اکنون نیروهای ارتشی اردن ورودی و خروجی شهرها را کنترل می‌کنند. تمام مدارس، رستوران‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر، فعالیت‌های ورزشی، مراسم عبادی در مسجدها و کلیساها و مجالس عزاداری تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.
پیشرفت کرونا در شمال آفریقا
در مصر تا شامگاه سه‌شنبه ۱۹۶ نفر مبتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. به گفته وزارت بهداشت مصر، تاکنون دو نفر، یک زن ایتالیایی ۷۸ ساله و یک مرد مصری ۷۰ ساله بر اثر ابتلا به ویروس در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. محمد ششم، پادشاه مراکش، از ارتش خواسته است تا بیمارستان‌های خود را برای بستری کردن مبتلایان به کرونا آماده کند. به دنبا‌ل فراخوانی عمومی از سوی دولت، صندوقی ویژه برای تقویت ساختارها و بنیادهای پزشکی تشکیل شده است که از سوی شرکت‌ها و افراد گوناگون تاکنون بیش از یک میلیارد دلار اعانه وارد آن شده است. بسیاری از کارکنان دولت و بخش خصوصی حقوق یک ماه خود را به این صندوق واریز کرده‌اند تا در راه مبارزه با کرونا مصرف شود.
در مراکش تاکنون ۳۸ مورد ابتلا به کرونا و مرگ دو نفر ثبت شده است. بیشتر این افراد پیش از این به اسپانیا، ایتالیا و فرانسه رفته بودند. مراکش تمام پروازهای خود را معلق کرده و مساجد، مدارس، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و تفریحی را تعطیل کرده است. در تونس تا شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. در پایتخت و شهرهای تونس از ساعت شش بامداد تا ساعت شش بعدازظهر رفت و آمد ممنوع است. به ارتشیان و نیروهای امنیتی دستور داده شده که بر رعایت قرنطینه نظارت کنند.
تمام مساجد، کافه‌رستوران‌ها و بازارها تعطیل شده‌اند. تونس مرزهای زمینی خود را بسته و پروازهای هوایی تنها به موارد ضروری محدود شده است. قیس سعید، رئیس جمهوری تونس، در تلویزیون از مردم خواست تا در خانه بمانند و در صورت توان مالی اعانه بپردازند تا در مقابله با ویروس کرونا به مصرف برسد. او گفت که خود به عنوان اولین داوطلب مبلغی به صندوق اعانه می‌پردازد.
عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر، شامگاه سه‌شنبه تمام انواع گردهمایی‌ها و برنامه‌ها را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرد. او در پیامی تلویزیونی گفت که با مقررات تازه "آزادی‌های مدنی شهروندان به طور موقت محدود می‌شود زیرا سلامتی و زندگی آنها اهمیت بیشتری دارد". در الجزایر فعالیت تمام وسایل حمل و نقل عمومی متوقف و ترمینال‌ها تعطیل شده است. تمام مساجد کشور تعطیل می‌شوند و تنها به تلاوت اذان بسنده می‌کنند. رئيس جمهور الجزایر گفت تا زمانی که مقابله با کرونا ادامه دارد، هیچ کالای غذایی یا دارویی از کشور صادر نخواهد شد. او به شهروندان اطمینان داد که در حال حاضر کشور در مقابله با ویروس کرونا از آمادگی و تجهیزات کافی برخوردار است. در الجزایر تا شامگاه سه‌شنبه ۶۰ مورد از ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده است. در این کشور پنج نفر بر اثر ویروس کرونا درگذشته‌اند.
گسترش ویروس در پیرامون خلیج فارس
در قطر کمیته عالی مقابله با بحران روز سه‌شنبه دستور بسته شدن تمام مغازه‌ها و تجارت‌خانه‌ها، غیر از بنگاه‌های مربوط به مواد غذایی و دارویی را داد. ابتلا به ویروس کرونا در قطر باز هم بیشتر شده و تا شامگاه سه‌شنبه به ۴۴۲ نفر رسیده است. در عربستان سعودی تا دیروز سه‌شنبه ۱۳۳ مورد از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. دولت سعودی کار در تمام اداره‌ها و بنگاه‌ها، غیر از بنیادهای پزشکی را به مدت ۱۵ روز تعطیل کرده است. بنا به دستور هیئت علمای دینی کشور، نماز جمعه و جماعت در تمام مساجد و مراکز دینی قطع می‌شود و مساجد تنها به تلاوت اذان بسنده می‌کنند.  در عمان از بامداد چهارشنبه تمام مراکز کار و تجارت تعطیل و فعالیت تمام بازارها متوقف شده است، غیر از موارد مربوط به فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها. شبکه خبری الجزیره به نقل از تلویزیون دولتی عمان گفت که در این کشور پادشاهی تمام باشگاه‌های تفریحی و ورزشی اماکن توریستی، مدارس و آرایشگاه‌ها تعطیل شده‌اند.
برچسب ها: ویروس کرونا