به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۲۱۱۷۴

سنگ​زنی،آیین عزاداري روستای​اعلاء/تصوير

گروه جامعه: میاندار هیئت‌های عزاداری سنگ زنی روستای اعلاء سمنان گفت: آیین سنتی و قدیمی سنگ زنی(سنج زنی)، یکی از سنت‌ها و مراسم‌های قدیمی مردم روستای اعلاء سمنان است که در ماه محرم در این روستا برگزار می‌شود.
یزدان قربانی افزود: یکی از شیوه‌های خاص عزاداری رایج در منطقه، مراسم سنگ زنی عزاداران است که عزاداران با در دست گرفتن دو چوب به اندازه کف دست همگام و هم نوا با آوای نوحه آنها را به هم می کوبند. وی ادامه داد: عزاداران به جای سینه زدن، دو چوب(سنگ) موجود در دستان خود را در حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم می زنند. میاندار هیئت‌های عزاداری سنگ زنی روستای اعلاء ادامه داد: آیین سنگ زنی، حکایت سوگواری و عزاداری قوم بنی اسد است که پس از واقعه روز عاشورا به کربلا می‌رسند و وقتی با پیکرهای بی سر و پاره پاره امام حسین(ع) و یارانشان مواجه می شوند به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می دارند و به سر و صورت خود می زنند.



قربانی یادآور شد: آیین سنگ زنی روستای اعلاء حدود سه سال پیش توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده است. وی همچنین افزود: علم گردانی، نخل گردانی، تعزیه خوانی حضرت امام حسین(ع)، تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع)، علی اکبر(ع)، مسلم، طفلان مسلم، قاسم و...، خیمه سوزان در روز عاشورا، تعزیه خوانی بازار شام و... از جمله آیین های سنتی و قدیمی روستای اعلاء سمنان در ماه محرم است.
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


تورج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۱۱:۵۰
در شهرستان لاهیجان استان گیلان دسته کبل زنی هم دارند که مراسمی سنتی است خواهشمد است عکس بگذارید، ضمناً در شب عاشورا در محله های قدیمی شهر مانند گابنه ،پردسر،غریب آباد مراسمی تحت عنوان چهل منبر انجام میشود (168937)
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۱۳:۴۵
شعربافان و آقا سید محمد رو یادت رفت بگی! (169008)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۱۳:۱۷
چه جالب (168983)
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۱۳:۱۷
وبسایت محمد خاتمی(www.khatami.ir) رو رفع فیلتر کنید. (168986)
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۱۴:۰۱
به سر و صورت زدن اونهم سنگ رو جالب نیست (169013)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۱۵:۱۰
باسگ توسروصورت خودزدن ثبت ملی دراه؟واقعاباعث تاسف است. (169039)