به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۲۱۲۹۶۸
برای الحاق مناطق اشغالی

اتحادیه عرب: طرح اسرائیل «جنایت جنگی» است

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، ریاست این نشست ویدئویی را برعهده داشت
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، ریاست این نشست ویدئویی را برعهده داشت
گروه بین‌الملل: وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان یک نشست ویدئویی با انتشار بیانیه‌ای طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن به خاک آن کشور را محکوم و آن‌ را یک «جنایت جنگی جدید» علیه فلسطینی‌ها توصیف کردند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، همزمان با اعلام توافق مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی گفت کابینه جدید اسرائیل روز اول ژوئیه بحث در مورد الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین در ساحل غربی و کل دره اردن را آغاز خواهد کرد. فلسطینی‌ها به این طرح اسرائیل برای تحکیم بيشتر حاکمیت خود بر آن دسته اراضی که در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرده است شدیدا اعتراض کرده‌اند. آنها این مناطق را بخشی از قلمرو کشور مستقل فلسطینی می‌دانند که در آرزوی بنای آن هستند.
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در بخشی از بیانیه خود اظهار داشتند: «اجرای این طرح مصداق جرایم جنگی جدیدی است که به سوابق اسرائيل در ارتکاب جرایم بی‌رحمانه علیه فلسطینی‌ها افزوده می‌شود». احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، اسرائیل را متهم کرد که «با سوء استفاده از نگرانی‌های بین‌المللی در مقابله با شیوع ویروس کرونا قصد دارد واقعیت جدیدی را به منطقه تحمیل کند».
ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، در اين جلسه گفت: «این تصمیم اگر اجرا شود، احتمال شکل‌گیری یک کشور مستقل فلسطینی را که از نظر جغرافیایی یکپارچه و ماندگار باشد از بین خواهد برد». نتانیاهو روز هفتم اردیبهشت گفت دولت آمریکا ظرف دو ماه آینده اقدام عملی اسرائیل برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از مناطق اشغالی فلسطین را تایید خواهد کرد.
وزیران خارجه کشورهای عربی در بخش دیگری از بیانیه خود از دولت آمریکا خواستند از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد تبعیت کند و «حمایت خود از طرح‌ها و نقشه‌های دولت اشغالگر اسرائیل را که قرار است در لوای طرح موسوم به معامله قرن اجرا شود، متوقف کند». فلسطینی‌ها طرح دونالد ترامپ موسوم به «معامله قرن» را که در ماه ژانویه اعلام شد قویا رد کرده‌اند و یکی از دلایل اصلی مخالفت آنها این است که در این طرح بخش اعظم آنچه را که اسرائیل طی چندین دهه بحران به دنبال آن بوده، از جمله تمامی مناطق اشغالی که شهرک‌های یهودی نشین در آنجا بنا شده‌اند را به اين کشور واگذار می‌کند.
برچسب ها: اتحادیه عرب