به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۲۱۳۷۱۸

فشار آمریکا بر فرانسه برای ممنوع کردن حزب‌الله

فشار آمریکا بر فرانسه برای ممنوع کردن حزب‌الله
گروه بین‌الملل: ریچارد گرنل، رئیس موقت اداره اطلاعات ملی آمریکا و سفیر این کشور در آلمان دولت فرانسه را زیر فشار گذاشته است تا مانند آلمان حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی بشناسد و فعالیت این گروه را در فرانسه ممنوع کند.
 
شبکه خبری "فاکس نیوز"  اخیرا در گزارشی خبر داد گرنل همچنین در صدد است فرانسه را  برای حمایت از ممنوعیت حزب‌الله در سطح اتحادیه اروپا تحت فشار بگذارد. او تا به حال چندین بار به بروکسل سفر کرده است تا اتحادیه اروپا را نیز وادار به پیروی از این سیاست کند. گزارش یاد شده برملا کرده است که فعالیت‌های سفارت آمریکا در آلمان از مدت‌ها پیش روی ممنوعیت حزب‌الله لبنان متمرکز شده بود و تیم ریچاد گرنل به صورت هفتگی برای طراحی استراتژی و استفاده از تازه‌ترین اطلاعات برای فشار به آلمان نشست برگزار می‌کرده است. فاکس نیوز به نقل از ریچارد گرنل نوشته است که او دو سال تمام با مقام‌های دولت و پارلمان آلمان دیدار و گفت‌وگو داشته تا آلمان را وادار به پذیرش این سیاست کند. گرنل به فاکس نیوز گفته «این گام یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک است و ما امیدواریم بتواند بقیه را نیز در بروکسل به برداشتن آن تشویق کنیم». دولت آلمان روز پنجشنبه گذشته  گروه حزب‌الله را تروریستی اعلام کرد و دفاتر آن در آلمان را بست.

آلمان، فرانسه، اتریش و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌الله را رسما یک سازمان تروریستی اعلام کرده بودند اما این ممنوعیت تا هفته گذشته شامل حال فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله در آلمان نشده بود. روزنامه جروزالیم پست در گزارشی در روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت (سوم) با اشاره به تلاش‌های ریچارد گرنل، می‌نویسد کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، اتحادیه عرب، کانادا و برخی کشورهای آمریکای لاتین حزب‌الله را در مجموع جنبشی تروریستی می‌دانند و تمام فعالیت‌های آن را ممنوع کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، رهبران حزب‌الله نیز خود را یک سازمان یکپارچه و بدون جدایی میان میان دو بخش نظامی و سیاسی اعلام کرده‌اند.  

جروزالیم پست در این گزارش نوشته است که در همین حال سازمان غیردولتی «Stop Bomb» که به دنبال خاتمه دادن به تروریسم تحت حمایت رژیم ایران و سلاح‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی آن است، از دولت اتریش به رهبری سباستین کورتس خواسته تا حزب الله را به کلی ممنوع اعلام کند. آنچه جروزالیم پست سازمان غیردولتی خوانده یعنی "Stop the Bomb" یا "بمب را متوقف کنید" یک گروه فراحزبی است که بسیاری از چهره‌های سرشناس حوزه فرهنگ و هنر در آن عضویت دارند. هدف از تشکیل این گروه، مخالفت با گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است. اولریکه بکر، سخنگوی «Stop Bomb» در آلمان نیز گفته است: «ما از ممنوعیت حزب‌الله استقبال می‌کنیم. حزب‌الله اسرائیل را تهدید می کند و خطر حملات تروریستی در آلمان وجود دارد. اما این خطرات تنها در صورتی قابل پیشگیری‌اند که حکومت ایران که پشت حزب‌الله قرار دارد نیز عقب رانده شود. دولت باید مسیر خود را در اینجا تغییر دهد و فورا حمایت مالی از حزب‌الله و رژیم ایران را از طریق اینستکس متوقف کند.» بکر هم‌چنین گفته است: «فقط با ایران آزاد می‌توان همکاری اقتصادی داشت که بهزیستی مردم از گسترش خشونت‌ در منطقه مهمتر است.» این گروه سال ۲۰۱۷ نیز در نامه‌ای سرگشاده به وزیر امور خانواده آلمان، خواستار قطع حمایت مالی از موسسه المصطفی در آلمان شده بود و می‌گفت این موسسه با جمهوری اسلامی و دانشگاه بین‌المللی المصطفی در قم در ارتباط است.

هم در آلمان و هم در اتریش، نگاه‌ها به ممنوعیت فعالیت شاخه سیاسی حزب‌الله متفاوت است. در دسامبر سال گذشته در پارلمان آلمان این احزاب دولت ائتلافی (سوسیال دمکرات، دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) بودند که همراه با لیبرال‌ها به ممنوعیت فعالیت دفاتر حزب‌الله در این کشور رای دادند. حزب چپ و حزب سبزها به این مصوبه رای ندادند زیرا از نظر آنان نقش حزب‌الله در دولت و پارلمان لبنان غیرقابل نادیده گرفتن است و آلمان با این کار، خود را عملا از موقعیتی برای دخالت در مناسبات میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان محروم می‌کند. حزب آلترناتیو برای آلمان نیز به این مصوبه مجلس رای نداد، البته به این خاطر که آن را به اندازه کافی علیه حزب‌الله رادیکال نمی‌دانست. 
مرجع : دویچه وله
برچسب ها: حزب‌الله لبنان