به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ساعت ۰۲:۲۴
کد مطلب : ۲۱۶۴۶۴

قالیباف هنوز نماینده نشده؛ رئیس مجلس شد!

قالیباف هنوز نماینده نشده؛ رئیس مجلس شد!
گروه سیاسی: سایت دیده‌بان ایران نوشت: مجلس یازدهم اولین ترکیب هیات رئیسه خود را شناخت و اعضای آن برای دقایقی بر کرسی‌های خود نشستند، آنها دوباره یکشنبه به مجلس برمی‌گردند تا اعتبارنامه‌های نمایندگی خود و سایر منتخبان را تایید کنند. منتخبان پس از تایید اعتبارنامه رسما نماینده مجلس می‌شوند. این امر که بر اساس روند قانونی آیین نامه داخلی مجلس انجام شد، یک نتیجه عجیب داشت؛ این دوازده نفر در حالی عضو هیات رئیسه شده‌اند که هنوز رسما نماینده مجلس نیستند. قالیباف در حالی رئیس مجلس شد که هنوز رسما به عنوان یک نماینده شناخته نمی‌شود. این امر نتیجه تغییر آیین نامه در مجلس است.
  چرا تصویب اعتبارنامه؟
با برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان مردم در حوزه‌های مختلف، وزارت کشور باید برای هر منتخب یک اعتبارنامه صادر کند، این اعتبارنامه به منزله این است که صلاحیت نماینده به صورت قانونی تائید و وی پس از طی مراحل مختلف توانسته است، حایز آرای لازم شده و به مجلس راه پیدا کند. اعتبارنامه در واقع گذرنامه منتخبان برای ورود به مجلس است. حالا اگر در فاصله برگزاری انتخابات تا زمان تشکیل مجلس، مشخص شود که نماینده‌ای صلاحیت قانونی خود را از دست داده است یا اسناد و مدارکی کشف شود که در موقع بررسی ‌صلاحیت‌ها از نظر شورای نگهبان دور مانده باشد، در این صورت در هنگام تشکیل مجلس جدید و در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها این موضوع مد نظر قرار گرفته و در صورتی که نماینده‌ای فاقد صلاحیت باشد، به تشخیص سایر نمایندگان اعتبارنامه وی رد، و اجازه ورود وی به مجلس داده نمی‌شود.
تغییر آیین نامه در مجلس دهم
در مجالس پیشین، انتخابات هیات رئیسه در سال اول دو بار برگزار می‌شد یکی برای هیات رئیسه موقت و دیگری برای هیات رئیسه دائم. ترکیب افراد در هیات رئسیه دائم معمولا تغییر چندانی نمی‌کرد مگر اینکه آرا خیلی به هم نزدیک می‌بود. وظایف هیئت رئیسه موقت چنین بود: «اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان»، «اجرای انتخابات هیئت رئیسه دائم» و‌ «تمشیت امور اداری مجلس». پس از تایید اعتبارنامه‌های منتخبان، دوباره انتخابات برگزار می‌شد و هیات رئیسه دائم از بین نمایندگان انتخاب می‌شد. در مجلس دهم بر سر موضوع عضویت در کمیسیون حواشی زیادی به وجود آمد و موجب شد تغییر آیین نامه داخلی در دستور کار قرار بگیرد و ماجرا دامن هیات رئیسه موقت را هم گرفت و آن را از روند کار حذف کرد.
مجلس بدون رئیس موقت
حالا و بر اساس آیین نامه جدید، شرایط تازه شده است. غلامرضا کاتب، نماینده مجلس پیشین در این باره توضیح داده بود: با اصلاح آیین نامه دیگر لازم نیست اعتبارنامه نماینده تایید شود تا او بتواند کاندیدای عضویت در هیات رئیسه باشد؛ در صورت رد شدن اعتبارنامه‌ عضوی از هیات رئیسه، مجددا برای آن پست انتخابات برگزار می‌شود البته تجربه ثابت کرده اعتبارنامه اعضای هیات رئیسه تایید می‌شود لذا تایید یا رد اعتبارنامه‌ها تاثیری در کاندیدا شدن افراد در انتخابات هیات رئیسه ندارد. به این ترتیب از امروز تا یکشنبه رئیس قوه مقننه و سایر اعضای هیات رئیسه این قوه، هنوز رسما در این قوه عضویت ندارند!

روسای مجلس شورای اسلامی در یک نگاه
از خرداد ۵۸ و اولین هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ۴۰ سال میگذرد، هرچند مجلس ۱۱ بار شاهد حضور افراد مختلف در قد و قامت نمایندگی بود اما تعداد روسایش آنقدر هم تنوع نداشت در همه این ۱۱ دوره ۶ نفر سکان هدایت قوه مقننه را به دست گرفتند. در میان روسای مجلس علی لاریجانی با ۱۲ سال ریاست بر مجلس رکورددار است و بعد از آن آیت الله هاشمی هاشمی رفسنجانی در رتبه دوم قرار دارد.با برگزاری اولین انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم و قرار گرفتن قالیباف به عنوان ششمین رئیس قوه مقننه نگاهی گذرا به میزان آرای روسای ۱۰ دوره قبل مجلس انداختیم که در میان لاریجانی با ۲۳۷ رای در مجلس هشتم و دهم بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و پس از آن محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رای در رتبه دوم قرار دارد.  البته اگر قرار باشد درصد را در نظر بگیریم هاشمی رفسنجانی با کسب ۹۵ درصد آرا در مجلس دوم همچنان پیشتاز است. 
 
اولین اجلاسیه ادوار مجلس نام و میزان رای
مجلس اول اکبر هاشمی رفسنجانی؛ ۱۴۶ رأی
مجلس دوم اکبر هاشمی رفسنجانی، ۱۸۱ رأی
مجلس سوم اکبرهاشمی رفسنجانی ۱۸۷ رأی
مجلس چهارم علی اکبر ناطق نوری، ۱۹۱ رأی
مجلس پنجم علی اکبر ناطق نوری، ۱۴۶ رأی
مجلس ششم مهدی کروبی، ۱۹۳ رأی
مجلس هفتم غلامعلی حدادعادل، ۲۲۶ رأی
مجلس هشتم علی لاریجانی، ۲۳۷ رأی
مجلس نهم علی لاریجانی،۱۷۷ رأی
مجلس دهم علی لاریجانی ، ۲۳۷ رأی
مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف ۲۳۰
مرجع : خبرآنلاین