به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۲۱۶۶۰۰

پیش بینی روند بورس طی هفته های آینده

پیش بینی روند بورس طی هفته های آینده
گروه اقتصادی: بازار سهام بر سر یک دوراهی قرار گرفته است؛ دوراهی صعود یا اصلاح. شاخص کل بورس از اول امسال یک نفس رشد کرده و در قله به‌طور میانگین بیش‌از ۱۰۰ درصد سود برای سرمایه‌گذاران ساخته؛ اما حالا دو هفته است که خرداد پرحادثه بورس آغاز شده؛ دورانی که منحنی شاخص را از محدوده بالاتر از یک میلیون واحد به سطوح ۹۰۰ هزار واحدی آورده است. از میانه ساعت معاملات روز چهارشنبه، بورس با یک دنده معکوس ناگهانی دوباره وارد فاز صعودی شد؛ حالا پرسش این است آیا بورس دوباره وارد روندی پایدار به سوی صعود شده است؟ کارشناسان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به این پرسش پاسخ می‌دهند.همان‌طور که اشاره شد بیشترین کارشناسان بازار سهام بر نوسان شاخص سهام در مقطع فعلی اشتراک نظر دارند. مباحث مربوط به سهام عدالت یکی از موضوعاتی است که نه تنها توجه بورس‌بازان بلکه کارشناسان را نیز به خود جلب کرده است. همایون دارابی از جمله کارشناسان بازار سهام است که با استناد به بحث سهام عدالت و حراج اوراق دولتی، بلاتکلیفی و نوسان را محتمل‌ترین سناریوی پیش‌روی بازار سهام در کوتاه‌مدت قلمداد می‌کند.

در این میان ایمان مقدسیان با اشاره به اینکه یکی از دلایل ریزش اخیر شاخص کل بورس، رشد پرشتاب و پرسرعتی بود که بازار در ماه اول سال و تا اوایل اردیبهشت تجربه کرد، گفت: این چنین رشد پرشتابی نیاز به اصلاح قیمتی و نیاز به استراحت را تقویت کرد در حالی که به‌خاطر ورود نقدینگی جدید به بازار این اصلاح به تعویق افتاد. تا اینکه تعادل مزبور مختل شد و برخی سهام را که حتی تا محدوده ۳۰درصدی رشد کرده و از قیمت ذاتی خود فاصله گرفته بودند؛ دستخوش تغییر کرد.او با اشاره به اینکه باید این تعادل میان خریداران و فروشندگان ایجاد شود، گفت: تا زمانی که چنین تعادلی ایجاد نشود و اصلاح قیمتی رخ ندهد، پتانسیل رشد دوباره به وجود نخواهد آمد. ولی تشکیل چنین رشدی در حال حاضر زود است و به‌نظر می‌رسد هنوز بازار برای هفته جاری و هفته آینده، روندی صعودی نخواهد داشت.مهدی دلبری نیز معتقد است تا انتشار گزارش تولید و فروش ماهانه نوساناتی در محدوده فعلی خواهیم داشت.نوید قدوسی، از دیگر تحلیلگران بازار سهام درباره روند بازار سهام گفت: بازار و به خصوص سهامی که در دو هفته اخیر افت قیمت قابل توجهی داشته‌اند به نقاط حمایتی رسیده که در پایان هفته گذشته شاهد واکنش آنها بودیم. در این شرایط در صورت رسیدن اخبار مثبت و برطرف شدن نگرانی بازار بابت فروش سهام عدالت، امکان رشد شاخص کل وجود دارد. البته به احتمال زیاد شاهد بازاری در مجموع مثبت با کمی نوسان و دست به دست شدن بیشتر سهام خواهیم بود. با این حال باید توجه داشت تخلیه کامل فروشندگان و سهامداران مردد ممکن است کمی زمانبر باشد. محمد گرجی‌آرا اما روند خنثی برای بازار سهام در هفته آتی را محتمل می‌داند. وی معتقد است: به نظر می‌رسد اوایل هفته صعودی باشد و به مرور شاهد بازگشت قیمت‌ها باشیم. با این حال شاخص کل می‌تواند تا سطح ۹۵۰ هزار واحدی پیش رود. باید توجه داشت حرکت بازار در چند ماه اخیر ناشی از افزایش حجم معاملات و ورود پول حقیقی بود. در شرایط فعلی اما روند معاملاتی رو به نزول رفته و ورود پول‌های حقیقی‌ کاهش یافته است. از این رو به نظر می‌رسد سرعت حرکت بازار دیگر همانند قبل نباشد و بعد از مقداری رشد مجدد حجم عرضه‌ها افزایش پیدا کند.

ولید هلالات نیز روند متعادل را برای شاخص سهام ارزیابی کرده و در این شرایط معتقد است پالایشی‌ها در مرکز توجه بورس‌بازان قرار خواهند گرفت.  اما مهدی ساسانی دیگر کارشناس بازار سهام اقتصاد» گفت: برای پیدا کردن کف جدید در قیمت‌ها و آماده شدن به جهت صعود بیشتر در آینده تا مدتی شاهد نوسان قیمت سهام خواهیم بود. با نزدیک شدن به تیرماه اما دلایل بیشتری همچون فصل مجامع و تقسیم سود، حمایت‌های مجدد ارکان دولت از بازار به منظور جذابیت هر چه بیشتر دومین ETF دولتی برای رشد بازار میسر می‌شود. ضمن آنکه ارسال گزارش‌های فصلی و مشخص شدن شرایط فرآیند عملیاتی شرکت‌ها در دوران کرونا و رفع ابهام سرمایه‌گذاران در این خصوص پیش‌روی معامله‌گران قرار خواهد گرفت.پشوتن مشهوری‌نژاد نیز معتقد است: فعلا تا زمانی‌که تکلیف سهام عدالت روشن نشود، بازار سهام شاهد صعود نخواهد بود و احتمالا برای مدتی به استراحت و نوسان جزئی ادامه دهد.محمد خیری نیز با اظهار این مطلب که چند فاکتور مهم و اساسی در کنار هم قرار گرفت تا بورس روند صعودی را طی کند، گفت: چنین رشد تند و تیزی نیاز به اصلاح دارد. درآمد دولت در سال‌های گذشته به‌خصوص درآمدهای نفتی دولت و امسال و همچنین سال آینده به شدت کاهش یافته است. همچنین تحریم‌ها نیز ورود ارز به کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان یک اتفاق خوب نگاه درست دولت بعد از سال‌های سال به بازار سرمایه است. دلیل اصلی که دولت بیش از گذشته مصمم به نگاه ویژه‌تر به بازار سهام شد، تامین مالی منابع مورد نیاز از این بازار بود. بر این اساس ایجاد صندوق‌های قابل‌معامله (ETF)، آزادسازی سهام عدالت و ورود شرکت‌ها و نهادهای مالی بزرگ به‌همراه چند عامل دیگر به‌عنوان محرک بازار سرمایه در این مدت شناخته شد. ورود این نهادهای شبه‌دولتی و دولتی تامین مالی از بازار سرمایه را سرعت بخشید. یک دلیل خیلی مهم دیگر که بیشتر بانک مرکزی در این موضوع دخالت داشت، بحث جذب نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه بود.

این تمایل نیز بیشتر برای آن بود که از ورود این نقدینگی به بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری مانند دلار، سکه، مسکن و خودرو جلوگیری شود. یکی از سیاست‌های کنترلی تورم بانک مرکزی در قالب سیاست‌های مالی بود به جای سیاست‌های پولی. البته این امر برای بازار سهام نیز نکته مثبتی بود. ورود شرکت‌های جدید و جذب نقدینگی بیشتر که تولید شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.خیری در ادامه به آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: آزادسازی سهام عدالت و امکان فروش ۳۰درصد از سهام یک جو روانی و فشار فروش در بازار ایجاد کرد. در واقع یکی از بهانه‌های ریزش بازار همین آزادسازی سهام عدالت بود. اصلاح برای شناسایی سود، تخلیه پتانسیل فروش و تعادل در عرضه و تقاضا سبب خواهد شد تا اصلاح و ریزش چندانی در آینده بازار نداشته باشیم. به عبارت دقیق‌تر رشد مجدد بازار بعد از یک دوره نوسانی با شیب کندی آغاز خواهد شد.او به بررسی روند آینده بازار از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: بر اساس این تحلیل اصلاح اخیر طبق موج A بوده و امواج B و C صعودی در انتظار شاخص کل بورس خواهد بود. البته شاید نماگر اصلی بازار با این رشد نیز نتواند به محدوده صعودی گذشته دست یابد و در این مسیر با یکسری اصلاحات کوچک نیز همراه شود. ولی عبور از سقف قبلی و رسیدن به محدوده‌های بسیار بالاتر تا پایان سال جاری برای نماگر اصلی بازار متصور می‌شود
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: بورس