به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۲۱۶۶۶۶

آخرین خبرها از سریال حسن فتحی

گروه فرهنگی: تهیه‌کننده سریال تاریخی «جیران» به کارگردانی حسن فتحی که این روزها مراحل تولید خود را از سر گرفته است، اظهار کرد: در طول نگارش داستان به شدت بر مستندات تاریخی تاکید داشتیم؛ چراکه نمی­‌خواهیم صرفاً یک داستان جذاب و مردم­‌پسند تحویل مخاطب دهیم، بلکه تلاش می­‌کنیم بینندگان با اعتماد کامل وقایع مستند تاریخی را در این سریال دنبال کنند و به هیچ‌وجه مستندات تاریخی را قربانی جذابیت نخواهیم کرد.
آخرین خبرها از سریال حسن فتحی
به گزارش ایسنا،اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده مجموعه نمایشی «جیران» که در چند ماه اخیر به دلیل جلوگیری از شیوع ویورس کرونا تولید خود را متوقف کرده بود و حالا مدتی است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر کار خود را آغاز کرده است، درباره چگونگی شکل­‌گیری این سریال به ایسنا توضیح داد: تصمیم برای ساخت «جیران» به سال ۹۷ برمی‌گردد. داستان سریال را آقای احسان جوانمرد به من و آقای فتحی پیشنهاد کردند. خلاصه داستان چیزی در حدود پنجاه صفحه بود و با مطالعه آن متوجه شدیم که کار از پشتوانه تحقیقی خوبی برخوردار است. از آقای جوانمرد، سریال «بانوی عمارت» را که از تلویزیون پخش شده دیده­‌ایم. جالب اینجاست که ایشان سریال «جیران» را پیش از «بانوی عمارت» و در سال ۹۱ نوشته بود که در آن موقع امکانات ساختش مهیا نشد.او ادامه داد: به هر حال آقای جوانمرد هم در «بانوی عمارت» و هم در سریال «جیران» نشان داد که تسلط خوبی به تاریخ، آداب و روابط دوره قاجار دارد. داستان سریال «جیران» هم بر اساس مستندات زندگی «خدیجه تجریشی» ملقب به جیران نوشته شده است. بخش اعظم کاراکترهای سریال، شخصیت‌های واقعی و تاریخی هستند از جمله مهدعلیا (مادر ناصرالدین شاه)، میرزا آقاخان نوری (صدراعظم که پس از امیرکبیر به صدارت رسید)، ملکزاده خانم (خواهر ناصرالدین شاه و همسر امیرکبیر) و چهار تن از زنان عقدی شاه. در کنار اینها چند شخصیت تخیلی نیز در داستان حضور دارند و به‌گونه­‌ای ماجراهای تخیلی در کار تنیده شده­‌اند که هیچ­‌کجا موجب کج­‌فهمی و یا استنباط غلط از وقایع مسلم تاریخی نمی­‌شوند. 
 
عفیفه همچنین درباره پیشرفت سریال «جیران» از ابتدا تا امروز، خاطرنشان کرد: پس از اینکه با آقای فتحی برای انجام کار توافق کردیم، بر دو نکته متمرکز شدیم. نخست فیلمنامه و دوم امکانات خاص از نظر دکور و صحنه که برای این کار ضرورت دارد. در مرحله اول با مشارکت آقای فتحی برای نگارش، همکاری مطلوبی بین ایشان و آقای جوانمرد شکل گرفت که منتهی به نگارش حدود سی قسمت فیلمنامه بسیار جذاب تا امروز شده است. البته هنوز چیزی حدود ۱۰ قسمت دیگر باید نوشته شود تا داستان بسته شود.او یادآور شد: باید این نکته را نیز در نظر داشت که داستان سریال پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین شاه با جیران آغاز می‌شود و تا حدود شش سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را دربرمی­‌گیرد؛ یعنی از حدود ۲۰ تا ۲۶ سالگی ناصرالدین شاه. بر همین اساس نیز در طول نگارش داستان به شدت بر مستندات تاریخی تاکید داشتیم؛ چراکه نمی­‌خواهیم صرفاً یک داستان جذاب و مردم­‌پسند تحویل مخاطب دهیم، بلکه تلاش می­‌کنیم بینندگان با اعتماد کامل وقایع مستند تاریخی را در این سریال دنبال کنند و به هیچ‌وجه مستندات تاریخی را قربانی جذابیت نخواهیم کرد. این تهیه‌کننده با بیان اینکه «زمان زیادی برای نوشتن فیلمنامه صرف شد، اما نتیجه آن برای همه ما مطلوب است»، گفت: همزمان با نگارش فیلمنامه، تحقیق و تلاش برای پیدا کردن لوکیشن‌های مناسب و طراحی و ساخت برخی فضاها و لوازم مربوط به آن دوره تاریخی خاص نیز شروع شد که تا امروز بخش مهمی از کارهای تحقیقی انجام شده و هم‌­اکنون در حال ساخت دکور و لوازم هستیم.

عفیفه همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش‌تولید کار تا چه مراحلی پیش‌رفته است، اظهار کرد: تا بهمن‌ماه سال پیش ما با همه بازیگرانی که قرار است نقش‌های اصلی را بازی کنند، قرارداد بستیم و همچنین در حال ساخت دکور و دوخت لباس­‌ها و اطلاع­ رسانی منظم روند کار به مخاطبان بودیم که ویروس کرونا در کار ما هم مثل همه جای دیگر اخلال ایجاد کرد.او که تهیه‌کنندگی سریال‌های دیگری همچون «میوه ممنوعه» و «در مسیر زاینده‌رود» را برعهده داشته است، در ادامه خاطرنشان کرد: بر همین اساس پس از مشورت با همکاران تصمیم گرفتم از اواخر بهمن سال پیش تا زمانی که بتوان کار را در شرایط امن بهداشتی ادامه داد، پروژه را تعطیل کنم. قطعا سلامتی شهروندان از هر موضوع دیگری مهم­تر است و همه ما وظیفه داریم در این­گونه موارد به رسالت اجتماعی خودمان متعهد باشیم.عفیفه اضافه کرد: حدود دو هفته پیش پروتکل کار برای گروه‌های فیلمبرداری از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شد و ما هم بر اساس پروتکل مجددا کار را شروع کردیم. امیدوارم تا شروع تصویربرداری از حدود نیمه­‌های مرداد شرایط بیش از این تحت کنترل و ایمن باشد. همچنان نیز اخبار شیوع ویروس کرونا را به‌دقت دنبال می­‌کنیم و در بخش­‌هایی که هم­‌اکنون فعال هستیم، لوازم و ابزارهای بهداشتی برای پیش­گیری از سرایت ویروس کرونا را در اختیار گروه‌ها گذاشته‌ایم.

عفیفه همچنین درباره شایعه‌هایی که در این مدت درباره توقف و تعطیلی سریال «جیران» شنیده می‌شد، خاطرنشان کرد: برخی از اخباری که درباره تعطیلی پروژه پخش شده­‌اند بدون ذکر نام جیران بوده، اما از فحوای خبر می­‌شد چنین چیزی را استنباط کرد. متاسفانه با وجود برخی کانال‌های خبری غیررسمی در فضای مجازی بازار شایعات و حواشی برای همه کارها وجود دارد که انگار گریزی هم از آنها نیست؛ البته پس از این کلیه اخبار، سریال «جیران» از طریق روابط عمومی سریال که رابطه نزدیک و روشنی با کلیه خبرگزاری‌ها، نشریات و کانال‌های خبری معتبر دارد به اطلاع عموم می‌رسد.تهیه‌کننده سریال‌های «پس از باران» و «زمانه» در پایان سخنان خود، با بیان اینکه «می­‌توان و باید از تاریخ برای ارتقا زندگی امروزمان بیاموزیم»، یادآور شد: سریال «جیران» کار جذاب و فاخری است و من اطمینان دارم که مورد استقبال مخاطب قرار خواهد گرفت. در این کار هم مانند سایر کارهایی که در سال‌های اخیر از آقای فتحی دیده‌ایم، در کنار داستان جذاب، روایتی حتی­‌المقدور بی­‌طرفانه درباره تاریخ اوایل دوره ناصری را شاهد هستیم. به جرأت می­‌توانم ادعا کنم که در این مجموعه برای ما بیش از هر موضوع دیگری تکیه بر مستندات و شواهد مکتوب اهمیت داشته و دارد و تلاش می­‌کنیم نگاه کلیشه­‌ای و پیش­‌داوری نسبت به هیچ­‌کدام از شخصیت­‌ها نداشته باشیم.

 سریال «جیران» این روزها در مرحله پیش تولید قرار دارد.در خلاصه داستان این سریال آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد …»
برچسب ها: سریال حسن فتحی