به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۲۱۸۵۱۸

قرعه‌کشی برای فروش خودرو ۱۲۰۰ میلیارد تومان رانت توزیع کرد

قرعه‌کشی برای فروش خودرو ۱۲۰۰ میلیارد تومان رانت توزیع کرد
گروه اقتصادی: قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده خودرو در حالی اوایل هفته انجام شد که محاسبات نشان می‌دهد درنتیجه عرضه ۲۵ هزار محصول با قیمت دستوری، نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رانت در بازار توزیع شده است.
به نوشته سایت نود اقتصادی، دولت عملا این رقم را به‌عنوان تخفیف به بخش کوچکی از مشتریان که فقط خوش شانس بوده‌اند، تقدیم کرده است. این رانت و تخفیف، زاییده اختلاف حداقل ۲۵ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها است که ریشه در سیاست قیمت‌گذاری دستوری دارد.

طرح قرعه کشی خودرو فقط تعداد ناراضیان را بیشتر کرد 
یك ارشناس صنعت خودرو گفت: مردم در سیستم‌های قبلی ثبت‌نام خرید خودرو اعتماد خود را نسبت به شرکت‌های خودروساز از دست‌داده بودند، به همین علت روش قرعه‌کشی برای ثبت‌نام پیشنهاد شد که این هم روش غلطی بود.
امیرحسن کاکایی افزود: وقتی تفاوت قیمت پژو پارس از کارخانه تا بازار به حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد، تعداد زیادی از افراد برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی مشتاق می‌شوند و با توجه به شرایطی که برای خریداران در نظر گرفته‌شده در حدود هفت میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند. این تعداد در قیاس با ۲۵ هزار خودرویی که داده می‌شود شانس هر فرد را یک به ۲۵۰ تقلیل می‌دهد، در حالی‌که در پیش‌فروش یک ماه قبل شانس افراد یک به ۵۰ بود. این تناسب نشان‌دهنده احتمال باخت ۵ برابری ثبت‌نام کنندگان و در نتیجه افزایش تعداد افراد ناراضی است.
وی ادامه داد: زمانی که هفت میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند، فروش ۲۵ هزار خودرو عدد بسیار ناچیزی می‌شود و این اشتباه بزرگی بود که نباید رخ می‌داد. در دوره‌های قبلی ثبت‌نام خودرو، عده‌ای برای سرمایه‌گذاری و عده‌ای هم برای نیاز خود اقدام به خرید می‌کردند، اما در وضعیت فعلی بیشتر افرادی که واجد شرایط ثبت‌نام بودند، نام‌نویسی کردند به این امید که اگر نامشان از قرعه خارج شد به امید رسیدن به سود بالا تحت هر شرایطی اقدام به خرید کنند. به علت ثبت‌نام تعداد بالای افراد برای قرعه‌کشی تعداد افراد ناراضی هم بالا می‌رود و اگر در دوره‌های گذشته دو میلیون ناراضی وجود داشت اکنون این میزان چند برابر شده است، زیرا باعرضه ۲۵ هزار خودرو تنش در بازار کم نمی‌شود.
 
برچسب ها: پیش‌فروش خودرو