به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۲۲۱۱۷۴

ابتلاهای خانوادگیِ کرونا؛شلوغی دوباره بیمارستان‌ها

گروه جامعه: یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط ابتلا به کرونا، طوری است که خانواده‌ها درگیر می‌شوند، گفت: اکنون خانواده‌ها تصور می‌کنند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و دید و بازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند.
ابتلاهای خانوادگیِ کرونا؛شلوغی دوباره بیمارستان‌ها
به گزارش ایسنا، دکتر مینو محرز درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط  فعلی، گفت: در حال حاضر در دنیا ثابت شده است که بهترین راه در شرایط فعلی برای کنترل بیماری این است که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند. در عین حال به صورت درست باید از ماسک استفاده کنند؛ به طوری که بر روی بینی را بگیرد و دست‌هایشان را هم به صورت مرتب بشویند.وی با بیان اینکه مردم در موارد غیر ضروری از منزل خارج نشوند، گفت: اگر هم بیرون می‌آیند مهم‌ترین نکته این است که حتما ماسک بزنند و اگر این موضوع را رعایت کنیم بیماری کنترل می‌شود. اکنون طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شده، به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ماسک بسیار موثر است و بر همین اساس بسیاری از کشورها استفاده از ماسک را اجباری کرده‌اند.محرز درباره وضعیت بیمارستان‌های تهران و احتمال کاهش تاب‌آوری مراکز درمانی با توجه به افزایش موارد بستری مبتلا به کرونا، اظهار کرد: باید توجه کرد که در حال حاضر تعداد تست‌های تشخیصی افزایش یافته است و بیماران بیشتری را شناسایی می‌کنیم. هرچند که تعدادی از این بیماران نیازمند بستری نیستند و در عین حال تجربه کادر درمانی هم بیشتر شده است، اما به هر حال تعدادی هم بد حال شده و به بستری نیاز دارند. حال وقتی تعداد مبتلایان به میزان بالایی افزایش یابد که در حال حاضر این اتفاق رخ داده است، مشکلاتی در سیستم بیمارستانی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط ابتلا به گونه‌ای است که خانواده‌ها درگیر می‌شوند. زیرا خانواده‌ها رفت‌وآمدها را آغاز کرده و ماسک هم نمی‌زنند. در ایام عید مردم رعایت می‌کردند و در خانه ماندند، اما اکنون فکر کردند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و دید و بازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند.محرز ادامه داد: از طرفی کادر درمانی طی چند ماه اخیر واقعا خسته شده‌اند و حالا دوباره بیماری اوج گرفته و دچار خستگی مفرط شده‌اند. به هر حال به راحتی هم نمی‌توان نیروهای درمانی با تجربه و تحصیل‌کرده را جایگزین کرد. بنابراین کادر درمانی خسته می‌شوند و برایشان سخت است. مردم واقعا باید رعایت کنند.وی با بیان اینکه کنترل بیماری کووید-۱۹ تا حد زیادی با همراهی مردم یک جامعه و از طریق رعایت دستورالعمل‌های مطرح شده، باید انجام شود، افزود: در حال حاضر در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ماسک بهترین راه پیشگیری از کرونا است. وقتی این موضوع رعایت شود، بیماری مجددا کنترل می‌شود. مردم باید با قدرت و همراهی و دوش به دوش هم کمک کنند و برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از ماسک استفاده کنند.

محرز گفت: متاسفانه شاهدیم که جوانان کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و در برخی موارد اصلا نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. خاصیت این بیماری این است که در ۸۰ درصد موارد بدون علامت یا خفیف است، ۲۰ درصد از افراد مبتلا باید به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شوند و پنج درصد هم حال‌شان بسیار بد می‌شود و باید در آی‌سی‌یو بستری شوند. وقتی تعداد ابتلا بالا رود، میزان بستری و مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد و ممکن است مسائلی مانند کمبود تخت ایجاد شود.وی گفت: در ابتدای شیوع کرونا بیمارستان‌ها شلوغ شدند و با کمک بیمارستان‌های معین بیماران را بستری کردند، بعد از کنترل بیماری بیمارستان‌ها به حالت عادی بازگشتند، اما اکنون مجددا می‌بینیم که بیمارستان‌ها شلوغ شده و بخش‌ها و  تخت‌های مربوط به بیماران کرونایی پر شده است. اگر مردم رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، بیماری مجددا کنترل می‌شود. محرز تاکید کرد: در حال حاضر در دنیا ثابت شده است که اگر دو نفر کنار یکدیگر باشند و ماسک نزنند، اگر یکی از آنها مبتلا به کووید باشد، با یک سرفه یا عطسه میلیون‌ها ویروس را در هوا پخش می‌کند و فرد مقابل نیز با احتمال ۹۵ درصد مبتلا می‌شود. این درحالی ست که اگر ماسک بزنند، احتمال ابتلای طرف مقابل به ۱.۵ درصد می‌رسد. بنابراین رعایت استفاده از ماسک از سوی مردم بسیار مهم و موثر است. هرچند که هوا گرم است و مردم خسته می‌شوند، اما باید برای سلامتی خودشان این موضوع را رعایت کنند.وی با بیان اینکه اشاعه کرونا و یا کنترل آن در دست مردم است، گفت: باید توجه کرد که تا زمانیکه ویروس در حلق و بینی فرد مبتلا وجود داشته باشد، می‌تواند ناقل باشد و اگر در تماس با دیگران باشد، آنها را مبتلا خواهد کرد. گفته می‌شود که کرونا معمولا بین دو تا سه هفته در بینی و حلق می‌ماند.
برچسب ها: ویروس کرونا