به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۲۱۹۴۳

افزایش چشمگیر بستری‌های کرونا

گروه جامعه: متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان طالقانی با اشاره به فرسودگی و خستگی کادر درمان، تاکید کرد: باید با رعایت اصول بهداشتی و در نظر گرفتن راهکارهای مناسب، روند ابتلا به کرونا را تدریجی کرد؛ چراکه با وجود خستگی کادر درمان، اگر این روند تصاعدی کاهش پیدا نکند، سیستم و نظام سلامت توان احیای خود از نظر تجهیزاتی و نیروی انسانی را از دست می‌دهد.
افزایش چشمگیر بستری‌های کرونا
به گزارش ایسنا،دکتر افشین محمد علیزاده - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با  هشدار نسبت به بالا بودن روند ابتلا به کرونا طی چند وقت اخیر، گفت: در این موج جدید، متاسفانه شاهد ابتلا و درگیری شدید مردم از همه گروه‌ها به خصوص جوانان، سالخوردگان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستیم.
 
افزایش چشمگیر مبتلایان نیازمند بستری
وی با اشاره به سرعت بالای انتقال کروناویروس، اظهار کرد: با افزایش درصد ابتلا، تعداد افراد نیازمند بستری در بیمارستان‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته، به گونه‌ای که بیمارستان‌ها با محدودیت تخت بستری و ازدیاد بار مراجعه روبرو هستند و ادامه این روند نظام درمانی کشور را دچار چالش می‌کند.

فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک دو اصل مهم پیشگیری
وی ضمن بررسی علل بروز این شرایط بحرانی در تهران و برخی دیگر از استان‌های کشور، گفت: عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم پوشش ماسک از مهمترین علل این مساله است؛ در حالیکه فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در تمام دنیا به عنوان دو اصل پیشگیری مطرح شده و جواب خود را پس داده است.علیزاده با تاکید بر اینکه افراد باید خروج از منزل در مواقع غیرضروری را محدود کنند، گفت: اگر این توصیه‌ها در کنار اصول بهداشتی، حفاظتی و فاصله‌گذاری‌ها رعایت نشود، مطمئنا  درگیری‌ها و میزان ابتلا به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و وضعیت حادتر خواهد شد.

کروناویروس علائم بالینی بسیار متنوعی دارد
این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه کروناویروس علائم بالینی بسیار متنوعی دارد و نمی‌توان تنها چند علامت محدود را به کرونا نسبت داد، گفت: طیف این علایم می‌تواند از تب خفیف، ضعف و بی‌حالی، درد شکم به همراه اسهال کوتاه مدت، خستگی، سردرد، بدن درد و غیره متغیر باشد.وی با بیان اینکه برخلاف اوایل اپیدمی، سرفه و گلودرد تنها علامت اصلی کووید 19 نیستند، گفت: این علایم نسبت به اسفند ماه کمتر شده و علایم دیگری به آن اضافه شده است، حتی گاهی مشاهده می‌شود که سی تی اسکن ریه نرمال است، اما تست PCR فرد مثبت می‌شود، ‌ممکن است فرد شکایت تنفسی نداشته باشد، اما مبتلا به کرونا باشد، بنابراین مشاهده می‌شود که علایم کروناویروس متنوع بوده و افراد مبتلا و مشکوک به ابتلا حتما باید تا ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.

افزایش درصد ابتلاهای خانوادگی
وی با تاکید بر رعایت اصول قرنطینه خانگی و ضمن هشدار نسبت به افزایش درصد ابتلاهای خانوادگی طی یک ماه اخیر، عنوان کرد: برای پیشگیری از انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده، فرد بیمار باید در طول قرنطینه ۱۴ روزه در یک اتاق جداگانه از سایر اعضای خانواده باشد، در صورت امکان از سرویس دستشویی جداگانه استفاده کند و اگر امکان آن وجود ندارد حتما سرویس را ضدعفونی کند. همچنین استفاده از ظروف یکبار مصرف برای فرد بیمار و کاهش ارتباط و تعامل با سایر اعضای خانواده، از دیگر مواردی است که باید در قرنطینه‌های خانوادگی مورد توجه قرار گیرد.

افزایش درصد ابتلا به کرونا در جوانان
علیزاده در ادامه با اشاره به افزایش درصد ابتلا به کرونا در جوانان به نسبت روزهای اول شیوع بیماری، اظهار کرد: در ابتدا مطرح می‌شد که جوانان به خاطر داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر کمتر مبتلا می‌شوند و در صورت ابتلا نیز فرم خفیف بیماری را می‌گیرند، درحالیکه چیزی که امروز در بیمارستان‌ها مشاهده می‌شود ابتلای درصد بیشتری از جوانان بوده و به همین نسبت نیز تعداد جوانان مبتلا به فرم شدید بیماری افزایش پیدا کرده است.این متخصص عفونی عنوان کرد: تمام این اطلاعات هشدارهایی است برای افزایش آگاهی مردم و رعایت بیشتر اصول بهداشتی و حفاظتی، ‌باید بتوانیم با در نظر گرفتن راهکارهایی از میزان ابتلا و بار بیماری بکاهیم و بدانیم که این مهم تنها با رعایت اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی محقق می‌شود.

مردم تخلفات بهداشتی اصناف و مشاغل را گزارش کنند
علیزاده با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن و مشاغل پرخطر مانند آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی و همچنین افزایش نظارت بر عملکرد این واحدها، گفت: در تمام دنیا مردم جزو بهترین ناظران بر عملکرد واحدها محسوب می‌شوند، بنابراین در کنار افزایش نظارت‌ها از سوی کارشناسان بهداشت محیط، مردم نیز باید بر عملکرد واحدها و اماکن و اصناف و رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها در این واحدها نظارت کنند و تخلفات احتمالی را گزارش کنند.

سیستم نظارتی با تخلفات اصناف قاطعانه برخورد کند
وی ادامه داد: البته سیستم نظارتی نیز باید قاطعانه به این شکایت‌ها رسیدگی کرده و قانونا با اصناف و واحدهای متخلف برخورد کند، مطمئن باشید که اگر این نظارت‌ها و رعایت دستورالعمل‌ها به صورت جدی دنبال نشود، وضعیتی بسیار وخیم‌تر از شرایط کنونی پیش رو خواهیم داشت.

افزایش آمار مرگ و میر با ادامه روند تصاعدی ابتلا
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت درمانی کشور بسیار محدود است، گفت: اگر این اصول و پروتکل‌ها رعایت نشود و وضعیت کنونی و افزایش تصاعدی میزان ابتلا مهار و کنترل نشود، متاسفانه پذیرش بیماران جدید و رسیدگی به بیماران بدحال امکان‌پذیر نخواهد بود و همین مسئله به افزایش آمار مرگ و میر منجر می‌شود.

کادر درمان و نظام سلامت توان و فرصت احیا ندارد
علیزاده همچنین با اشاره به فرسودگی و خستگی کادر درمان، اذعان داشت: باید با رعایت اصول بهداشتی و در نظر گرفتن راهکارهایی، روند ابتلا را تدریجی کنیم، چراکه با وجود خستگی کادر درمان، اگر این روند تصاعدی کاهش پیدا نکند، سیستم و نظام سلامت توان احیای خود از نظر تجهیزاتی و نیروی انسانی از دست می‌دهد.
به گفته این متخصص عفونی، ادامه این روند و عدم احیای سیستم درمان، نه تنها نظام سلامت را با بحران جدی روبرو می‌کند، بلکه در این میان اولین گروهی که صدمه می‌بینند بیماران بدحال و در نتیجه افزایش میزان مرگ و میر در جامعه خواهد بود.

خطرات ناشی از بروز و گسترش بیشتر بیماری در فصل پاییز
وی همچنین با اشاره به خطرات ناشی از بروز و گسترش بیشتر بیماری در فصل پاییز و همزمانی آن با شیوع آنفولانزای فصلی، گفت: متاسفانه زمانی که ویروس در فصل گرما با این شدت و حدت در حال انتشار است،  قطعاً در فصل سرد سال با توجه به سرمادوست بودن ویروس، میزان ابتلا بالاتر می‌رود. در حالیکه با فرهنگ‌سازی صحیح و نهادینه‌سازی رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری‌ها، می‌توان میزان ابتلا را تا میزان بسیار قابل توجهی کاهش داد؛ تنها راهکار در شرایط فعلی رعایت بیش از پیش اصول بهداشتی و فاصله گذاری‌هاست.

بروز علائم متنوع کرونا مختص سن و جنس خاصی نیست
این متخصص عفونی بیمارستان طالقانی در بخش دیگر گفت‌و گو با بیان اینکه بروز علائم متنوع کرونا ویروس ارتباطی با سن و جنس افراد ندارد،‌ اظهار کرد: علائم کرونا بسته به سن و جنس افراد تغییر نمی‌کند، بلکه کرونا ویروس طیفی از علائم ایجاد می‌کند که می‌تواند هم در جوانان و هم در سالمندان و یا زنان و مردان بروز پیدا کند و مختص سن و جنس خاصی نیست.

بروز بیماری در کودکان نسبت به موج اول افزایش پیدا کرده است
وی با بیان اینکه بروز بیماری در کودکان نسبت به موج اول افزایش پیدا کرده است،  ادامه داد: کووید 19 بیشتر با علائم گوارشی در کودکان بروز می‌یابد و علائم تنفسی این بیماری در کودکان کمتر گزارش شده است. بنابراین خانواده‌ها باید هوشیار باشند و اصول بهداشتی و حفاظتی را بیش از پیش درباره کودکان رعایت کنند.

در درمان بیماران بدحال توفیقات خوبی داشته‌ایم
علیزاده همچنین با اشاره به پروسه درمان این بیماری نیز خاطرنشان کرد: در زمینه درمان بیماران بدحال و موارد پیشرفته توفیقات خوبی داشته‌ایم و در این میان برخی ترکیبات دارویی استفاده شده پاسخ مطلوبی داده است. همچنین برخی ترکیبات دارویی و پروتکل‌های درمانی نیز تاییدیه FDA گرفته‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر در مرکز درمانی توزیع شود تا بتوان شانس درمان بیماران بدحال را ارتقا داد.علیزاده در خاتمه خطاب به مردم توصیه کرد: تا می‌توانید مراجعات غیرضروری خود در خارج از منزل را محدود کنید و در صورت اجبار برای خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کرده و اصول بهداشت و شست‌وشوی دست را به عنوان اولین اصل پیشگیری از بروز بیماری و عفونت جدی بگیرید. اصولی که در تمام دنیا به کنترل و مهار بیماری منجر شده ولی متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم رعایت و جدی نگرفتن، به بروز موج دوم بیماری منتهی شده است.
برچسب ها: ویروس کرونا