به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۲۲۲۰۳۹

بازار موبایل را ۵۰ فروشنده به هم ریختند

گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون قیمت‌گذاری و تنظیم بازار تلفن‌همراه گفت: وضعیت بازار تلفن‌همراه را ۵۰ فروشنده عمده بازار تلفن‌همراه را بهم ریخته‌اند و قیمت تعیین می‌کنند.
بازار موبایل را ۵۰ فروشنده به هم ریختند
وضعیت واردات تلفن همراه از زمان شیوع کرونا با التهاب زیادی رو به رو شد. افزایش تقاضا و نبود تعداد کافی تلفن‌همراه برای پاسخگویی به این نیاز، باعث شده که به بازار متلاطم موبایل ضربات بیشتری وارد شود تا جایی که برخی از برندها و مدل های خاص تلفن‌همراه نایاب شده است. التهاب‌ها همینطور ادامه داشت تا این که خبر ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۳۰۰ یورو باز هم شعله ای به این بازار ملتهب اضافه کرد و قیمت های تلفن همراه تا چند برابر بالا رفت.
رضا قربانی عضو هیات رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل در یك نشست خبری به تشریح دلایل التهاب بازار موبایل پرداخت.وی گفت: تصمیماتی در راس گرفته می شود و بعد اگر مخالفتی رخ دهد، اغلب تکذیب می کنند اما اگر اعتراض رخ دهد، سعی می کنند آن را تصحیح کنند. قربانی با بیان اینکه همین الان که با شما صحبت می کنم ارز به گوشی ۳۰۰ یورویی تخصیص پیدا نمی کند، از سال ۹۷ که واردات قانونی گوشی همراه آغاز شد، مشکلاتی پیش آمد که شرکت های وارد کننده تلفن همراه از دور خارج شدند و بازار دست قاچاق افتاد. ما چیزی به اسم واردات مسافری نداریم. واردات مسافری بر اساس قانون چیزی است که مسافر همراه خودش می آورد و اجازه فروش آن را ندارد و هر کس این کالای مسافری را بخرد و بفروشد جرم مرتکب شده است. زمانی که شرکت ها در سال ۹۷ دچار مشکل شدند دستورالعملی ابلاغ شدکه بر اساس آن، تلفن همراه قابلیت وارد شدن توسط مسافر را پیدا کرد. هر گوشی که الان به اسم مسافری وارد می شود قاچاق است. کالایی که از مبادی قانونی وارد کشور نشود، ‌ کالایی که از مرزها با کولبر وارد کشور می شود قانونی نیست.

عضو هیات رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل اظهار داشت: خیلی ها در مصاحبه ها اعلام کرده اند که تلفن همراه بعد از رجیستری قاچاق نشده است. اما نکته مهم این است که تلفن همراهی که به جز از طریق مسافر بیاید، قاچاق است. آمار درستی که در خصوص واردات تلفن همراه وجود دارد را صرفا باید از همتا و نه در خلال مصاحبه و گفت و گو دریافت کرد.وی با بیان اینکه قرار بود در خرداد ۹۸ رجیستری تلفن همراه مسافری قطع شود، اظهار داشت: به دلیل اینکه فعالان این بازار می دانستند قرار است ورود تلفن همراه مسافر متوقف شود به یکباره میزان واردات آن بالا رفت. بر اساس اعلام همتا بیش از سه میلیون دستگاه تلفن همراه از اسفند ۹۷ تا اول خرداد ۹۸ به صورت مسافری قاچاق رجیستر شد.قربانی اشاره کرد:‌ در این دو ماه تلفن‌های همراه توسط کسبه عمده‌فروش احتکار شد. از اول خرداد به شرکت های واردکننده موبایل مجوز واردات دادند بنابراین ساز و کار از اواسط خرداد تایید شد.اعلام کرده اند واردات ۶ برابر مدت مشابه پارسال است. کسی منکر این قضیه نیست. در سه ماه اول سال قبل اصلا واردات انجام نشد، بنابراین این قیاس اصلا درست نیست. این آمار ترخیص گمرک است.

وی اضافه کرد: تلفن همراه به دلیل IMEI که دارد کاملا شفاف است. سال ۹۸ واردات به قدری زیاد بود که مهرماه و اواخر بهمن همان سال قیمت کالا به واسطه رقابتی شدن شرکت های وارکننده قیمت کالا حتی کمتر از قیمت بازار دوبی شد. یک هفته مانده به پایان سال گذشته، تخصیص ارز کاملا متفاوت شد که دلایل خاصی مانند تحریم ها و مسائل مربوط به نفت بود که کاملا حق داشتند. اواخر سال ۹۹ با این که ارز گران شده بود اما چون ارز جدیدی وجود نداشت و کسب و کارها به واسطه کرونا تعطیل شده بودند، موبایل ها قیمت جدید نداشتند. اما بعد از پایان فروردین‌ماه که عمده فروش های بازار کسب و کارشان را آغاز کردند بازار را بهم ریختند. تعداد مافیای تلفن همراه که قیمت کنترل را بالا و پایین می کنند ۵۰ نفر بیشتر نیست. از زمانی که سرکار آمدند طی یک هفته، گوشی تلفن همراه ۵۰ درصد گران شد. عضو هیات رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل گفت: اگر اکنون به مغازه‌ای مراجعه کنید و ۱۰۰ گوشی بخرید هیچ فاکتوری به شما نمی‌دهند، برای این که جایی ثبت نشود و کسی نتواند از او حساب بگیرد. وی با بیان اینکه طرح افق (شفاف سازی چرخه رسیدن به دست مصرف‌کننده) قرار بود از اول فرودین ماه اجرا شود، افزود: این طرح همه چیز را شفاف می کرد و شاید به همین دلیل به تعویق افتاد. روسای اتحادیه همراه کل کشور با این طرح به شدت مخالف بودند. البته این طرح حتما اجرا می شود تا شرکت‌ها راضی شوند و دولت هم به حق و حقوق خود برسد.


 
مرجع : ایرنا
برچسب ها: موبایل