به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب : ۲۲۴۳۱

تكذيب «جزئیات» مذاکرات ایران و غرب در ژنو

گروه سياسي: یک منبع مطلع و نزدیک به مذاکرات با تکذیب برخی اخبار منتشر شده درباره 'جزئیات توافقات احتمالی ژنو'، این اخبار را 'گمانه‌زنی رسانه‌ای' دانست‬ و اعلام کرد که مفاد این توافقنامه هنوز نهایی نشده است‬.
خبرگزاری «نسیم» عصر شنبه مدعي شده بود به هفت بند اصلی توافقنامه احتمالی ایران با گروه ۱+۵ در ژنو دست یافته است. این خبرگزاری كه گفته مي‌شود وابسته به يك ارگان نظامي است به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده که ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را برای شش ماه پذیرفته است. ‫به گفته این منبع آگاه طبق توافق احتمالی ژنو ایران متعهد می‌شود که موارد زیر را اجرایی کند:‬‎
1- ‫تعلیق غنی سازی 20 درصد به مدت 6 ماه و خنثی سازی تمام مواد 20 درصد موجود‬‎
2 - عدم تولید، نصب و فعال سازی هر نوع دستگاه سانتریفیوژ‬‎ ‫و کاهش ماشینهای فعال‬‎
3- پذیرش سقف ذخیره سازی مواد غنی شده 5 درصد‬‎
4 - تعلیق هرگونه فعالیت در راکتور آب سنگین اراک به مدت 6 ماه‬‎
5 - پذیرش دسترسی و بازرسی‌های فراتر از پادمان‬‎
6 - امضای توافقنامه باآژانس‬‎ ‫برای حل مسائل باقیمانده‬‎

‫به نوشته اين سايت، ما به ازای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، که طرف مقابل متعهد به انجام آن می‌شود نیز به شرح زیر است:‬‎
بازگشت هشت و نیم الی ده میلیارد دلار منابع ایران به داخل کشور‬‎ ‫ناشی از برداشته شدن تحریم فلزات گرانبها(طلا)، خودرو، قطعات هواپیما، اموال بلوکه شده و برداشته شدن تحریم چند بانک برای ورود این پول به کشور. شایان ذکر است همچنان بر سر اینکه عبارت "حق غنی سازی برای ایران" در متن گنجانده شود بحث‌ها ادامه داد.

یکی دیگر از سایت‌های همسو نيز نوشت: مهم‌ترین علت اختلاف ایران با گروه ۱+۵ برای توافق در زمینه «حق» غنی‌سازی ایران است. طرفین بر سر این‌که حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران مکتوب شود یا نه و اگر مکتوب شد «چه مقدار صراحت داشته باشد» اختلاف دارند...آمریکا عقیده دارد حتی اگر حق غنی‌سازی روی کاغذ پذیرفته شود، حد و حدود آن باید در یک توافق سیاسی نهایی شود. این سایت همچنین اضافه کرده است: «اصلی‌ترین دلیل حضور جان کری در ژنو این است که تیم ایرانی خواستار تعدیل تحریم‌هایی است که تصمیم گیری درباره آن‌ها در سطح تیم مذاکره‌کننده آمریکا ممکن نیست.»