به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۷ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۲۲۶۴۱۱

اگر دیابت دارید از این موادغذایی پرهیز کنید

اگر دیابت دارید از این موادغذایی پرهیز کنید
گروه علمی: دیابت یک بیماری مزمن است که به نسبت همه گیری در بزرگسالان و کودکان در سراسر جهان رسیده است. دیابت کنترل نشده عواقب جدی زیادی دارد. از جمله این عواقب شامل بیماری های قلبی، بیماری کلیوی، کوری و سایر عوارض است. پیش دیابت نیز با این شرایط مرتبط است. مهمتر از آن، خوردن غذاهای نادرست می تواند قند خون و انسولین را بالا ببرد و التهاب را تشدید کند. این ممکن است خطر بیماری شما را افزایش دهد. در این مطلب با برخی از خوراکی های مضر برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت آشنا می شویم. چرا مصرف کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت دارد؟کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی، مواد مغذیی هستند که به بدن شما انرژی می دهند. از بین این سه مورد، کربوهیدرات بیشترین تأثیر را بر میزان قند خون شما دارد. دلیل این امر این است که آن ها به قند یا گلوکز تجزیه و در جریان خون شما جذب می شوند. کربوهیدرات ها شامل نشاسته، شکر و فیبر هستند. فیبر به روش سایر کربوهیدرات ها توسط بدن شما هضم و جذب نمی شود.بنابراین مصرف فیبر قند خون شما را بالا نمی برد. اگر افراد مبتلا به دیابت کربوهیدرات زیادی را به طور مکرر مصرف کنند، سطح قند خون آنها به حد خطرناکی بالا می رود. با گذشت زمان سطح بالای قند می تواند به اعصاب و رگ های خونی بدن شما آسیب برساند. این می ‌تواند زمینه را برای بیماری های قلبی، بیماری کلیوی و سایر شرایط جدی برای سلامتی، فراهم کند. مصرف مقادیر کم کربوهیدرات میتواند به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند و خطر عوارض دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد.

نوشیدنی های شیرین شده
نوشیدنی های قندی بدترین نوع نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت است. آن ها حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند. علاوه بر این، آنها با فروکتوز پر شده‌اند و به شدت با مقاومت به انسولین و دیابت در ارتباط هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با دیابت مانند کبد چرب را افزایش میدهد. برای کمک به کنترل قند خون و جلوگیری از خطر بیماری، آب یا چای های شیرین نشده را جایگزین آبمیوه های قندی کنید.

چربی های ترانس
چربی های ترانس صنعتی بسیار ناسالم هستند. آنها با افزودن هیدروژن به اسیدهای چرب اشباع نشده، به منظور ثبات بیشتر تهیه می ‌شوند. چربی های ترانس در مارگارین، کره بادام زمینی، خامه و غذاهای یخ زده یافت می شود. علاوه بر این، تولید کنندگان مواد غذایی، آنها را به کراکر، کلوچه و سایر محصولات پخته شده، اضافه می کنند. دلیل این امر این است که ماندگاری آنها را بالا ببرند.چربی های ترانس به طور مستقیم قند خون را بالا نمی‌ برند. اما با افزایش التهاب، مقاومت به انسولین، چربی شکم، پایین آمدن سطح کلسترول خوب و اختلال در عملکرد شریانی در ارتباط هستند. این اثرات برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک است. زیرا در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

نان سفید، ماکارونی و برنج
نان سفید، برنج و ماکارونی، غذاهای فراوری شده پر کربوهیدرات هستند. مصرف نان، شیرینی و سایر غذاهای حاوی آرد تصفیه شده، میزان قند خون را در مبتلایان به دیابت نوع ۱ و ۲ افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف کربوهیدرات همچنین عملکرد مغز در مبتلایان به دیابت نوع ۲ و نقص های ذهنی را افزایش می دهد.

ماست با طعم میوه
ماست ساده می تواند گزینه مناسبی برای مبتلایان به دیابت باشد. با این حال ماست های طعم دار بسیار متفاوت هستند. این ماست ها معمولاً از شیر بدون چربی یا کم چرب تهیه شده و با کربوهیدرات و شکر بارگذاری می شوند. به جای انتخاب ماست های شیرین و پر قند، می توان ماست ساده و بدون شیر را انتخاب کنید. این ماست ها حاوی شکر نیستند و برای اشتها، کنترل وزن و سلامت روده مفید می باشند.

غلات صبحانه شیرین
در صورت ابتلا به دیابت، خوردن غلات یکی از بدترین راه ها برای شروع روز است. با وجود ادعاهای سلامتی بر روی جعبه آنها، بیشتر غلات به مقدار زیادی فرآورده شده اند و حاوی کربوهیدرات بالایی هستند. علاوه بر این، آنها پروتئین بسیار کمی دارند. پروتئین یک ماده مغذی است که با ثابت نگه داشتن سطح قند خون در طول روز، احساس سیری به شما می دهد.حتی مصرف غلات صبحانه سالم نیز انتخاب خوبی برای مبتلایان به دیابت نمی باشد. برای کنترل قند خون خود از مصرف غلات صبحانه خودداری کنید. بهتر است به جای آن یک وعده صبحانه کم کربوهیدرات حاوی پروتئین انتخاب کنید.

عسل، شربت و نکتار نوعی سم برای دیابت
افراد مبتلا به دیابت غالباً سعی می کنند میزان مصرف قند خود را به حداقل برسانند. با این حال اشکال دیگر قند نیز می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. این ها شامل قند قهوه ای و قند های طبیعی مانند عسل، شهد و شربت است. بهترین راهکار برای شما، خودداری از مصرف انواع قند و جایگزین کردن شیرین کننده های کم کربوهیدرات به جای آن ها است.
برچسب ها: دیابت