به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۲۲۷۴۱
چرا افراطيون از توافق ژنو عصبانی‌اند؟

درد، رنج و عصبانیت تندروها را درک مي‌کنم!

گروه سياسي: دكتر صادق زيباكلام گفت: «چیزی که قلب یک ایرانی را به درد می آورد این است که تندروها همان قدر اخم و ترش رویی کردند و همان قدر بر توافق ژنو خشم گرفتند که نتانیاهو و جمهوری خواهان آمریکا رفتار کردند.»
درد، رنج و عصبانیت تندروها را درک مي‌کنم!
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با سايت فرارو گفت: «من کاملا درد، رنج و عصبانیت تندروها را درک مي‌کنم. چون جزئیات توافق ژنو و اینکه ایران و غرب و به خصوص آمریکا متعهد شدند ظرف 6 ماه آینده چه گام هایی را بردارند اصلا برای آنها مهم نیست. مهم این است که پارادایمی ترک برداشته است. پارادایمی که عنوان مي‌کند بین ما و غرب به جز تقابل، دشمنی و رویارویی چیز دیگری وجود ندارد.»

وی افزود: «لذا تندروها متوجه شدند که عملا بیرق پارادایمی که در دست دارند (بیرق رویارویی با آمریکا) کم کم در حال شکستن است. چون ژنو نقطه آغاز بود و برای اولین بار بعد از 35 سال نمایندگان جمهوی اسلامی و نمایندگان آمریکا و غرب یک سند را امضا کردند و با هم به گرمی دست دادند و یکدیگر را در آغوش گرفتند.» زیباکلام با تاکید بر اینکه توافق صورت گرفته یک توافق تاریخی است اظهار کرد: «تندروها باید تکلیف پرچم دشمنی با آمریکا و غرب را که سال هاست برافراشتند روشن کنند. یعنی باید به طرفداران خود توضیح دهند که چطور با غرب به تفاهم یا حداقل به یک آتش بس رسیدیم.»

وی ادامه داد: «این توافق نشان مي‌دهد که ما و غرب مي‌توانیم به توافق برسیم و جمهوری اسلامی مي‌تواند با قدرت های بزرگ به تفاهم برسد. بنابراین اینکه گفته مي‌شد دشمنی با آمریکا و غرب جزء لاینفک و ذات جمهوری اسلامی است کم کم برای طرفداران تندروها تبدیل به یک علامت سوال مي‌شود. لذا تندروها در رابطه با توافق ژنو دو راه بیشتر ندارند. یا باید به توافق ژنو حمله کنند و بگویند آمریکایی ها به توافق ژنو پایبند نخواهند بود و نمی توان به آنها اعتماد کرد و این توافق باید در مجلس تصویب شود و یا اینکه مجبورند زیر میز توافق زده و بازی را بر هم بزنند.»

زیباکلام گفت: «منتهی چیزی که قلب یک ایرانی را به درد مي‌آورد این است که تندروهای داخلی همان قدر اخم و ترش رویی کردند و همان قدر بر توافق ژنو خشم گرفتند که نتانیاهو و جمهوری خواهان تندروی آمریکا رفتار کردند. نتانیاهو عنوان مي‌کند این توافق یک اشتباه تاریخی بود که آمریکا انجام داد. لذا این موضوع هم خیلی دردناک و هم خیلی جالب است که تندروهای ما با اسرائیلی ها و آمریکایی های تندرو در یک جبهه قرار گرفتند.»

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: «در گذشته اصولگرایان به من مي‌گفتند ای صادق زیباکلام تو چکار کردی که آمریکایی ها از تو دفاع مي‌کنند، رادیو آمریکا و بی بی سی از تو دفاع مي‌کنند؟ حال امروز صادق زیباکلام مي‌تواند به اصولگرایان تندرو بگوید شما چه افکار و عقایدی دارید که با نتانیاهو، جمهوری خواهان تندرو، سلطنت طلبان و با تمام کسانی که به چیزی کمتر از محو نظام جمهوی اسلامی ایران رضایت نمی دهند در یک موضع و جبهه قرار گرفتید؟ شما چه افکار و عقایدی دارید که با کسانی که دشمنان قسم خورده جمهوی اسلامی ایران هستند هم پیمان و هم داستان شدید؟»

۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۶:۵۳
بقول بزرگشان آب را باید بریزن آنجا که میسوزه..!!! (178465)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۶:۵۸
بله از دیوار خانه مردم بالا رفتن درش تخته شده! (178471)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۰۵
آب را باید ریخت آنجا که میسوزد... (178478)
متعادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۰۸
زدي تو خال صادق جان! (178483)
شسشی
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۲۰
اقدر عصبانی باشند تا دق کنند خجالت نمیکشد که اکثر مردم اینها را با افراطیون اسراییل وسایرین مقایسه میکنند چون دارند کام شیرین مردم را تلخ میکنند خدا به راه راست هدایتشان کند (178501)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۳۸
فعلا که چپ و راست و کارگزار از این قرارداد خوشحالن!
تا دیروز به یکی از ارگان های رسمی کشور میگفتید تندرو ولی امروز اونا هم با شما شاد شدن!
پس حتما من جوان که از رفتن زیر بار حرف زور بدم میاد، چپ و راستم نمیشناسم تندرو محسوب میشم. (178516)
پرچم اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۸:۳۴
یه صندلی رو تو مجلس اینده برای آقای کلام زیبا فراهم میشه ایشالله! البته با همت جوانان اصلاح طلب
ایول آقای زیبا کلام (178546)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۸:۳۵
من بچه بودم تو نماز جمعه و راهپیمایی ها شعار مرگ بر شوروی هم میدادیم چی شد دیگه نمی دیم؟ نگید شوروی از هم پاشیده ! چون روسیه همان شوروی سابق است. (178548)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۸:۵۰
زنده باد اعتدال و عقلانیت و اصلاحات . (178559)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۹:۱۱
آفرین (178571)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۹:۱۱
سلام. آقای زیبا کلام. با تشکر از جرات و جسارت شما. واقعا حرف دل ما را زده اید. من یکی از مردم هستم. یک فرد معمولی. باور کنید ما ملت از اینکه به بن بست رسیده بودیم و باید با تحریم ، زندگی می کردیم تحت فشار و رنج بودیم. و چقدر از توافق ، خوشحال شدیم. من خیلی از آقای روحانی و ظریف متشکرم. کاش بعضی ها که کارشکنی می کنند به فکر مصلحت نظام بودند. (178572)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۹:۱۲
کاش سوال شما رو جواب بدن (178573)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۹:۱۹
زیباکلام گفت: «منتهی چیزی که قلب یک ایرانی را به درد مي‌آورد این است که تندروهای داخلی همان قدر اخم و ترش رویی کردند و همان قدر بر توافق ژنو خشم گرفتند که نتانیاهو و جمهوری خواهان تندروی آمریکا رفتار کردند
من به این جمله ایمان دارم! (178575)
arash
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۹:۲۱
با سلام به دکتر زیبا کلام.شما خوب میدانید اخم تندروهای ما بیش از انکه غم وا اسلاما باشد در ضمیرش غم وا جیبا و وامنفعتا دارد.یک لحظه تصور کنید افرادی که محل تغذیه مالی تندروهای داخلی هستند میبینند در صورت برقراری روابط(حتی طی 2یا3سال آینده) دیگر کسی راغب خرید اجناس بنجلی که اینها بعلت تحریم ها بما مردم تحمیل میکردند نیست.در این صورت نگرانی اینها کاملا قابل درک است. (178579)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۹:۴۰
آقای زیبا کلام اندکی صبر نمایید و زود جوگیر نشوید شاهنامه آخرش خوش است (178595)
عارفه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۰:۴۸
مثل همیشه عالی و با منطق و درایت....
سایه ات مستدام جناب زیبا کلام! (178622)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۱:۲۶
واقعیت همینه رهبر از تیم مذاکره کننده تشکر کرده من نمیدونم اینها چکاره هستند بهر حال نفعشون در مقابله با امریکاست. (178637)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۱:۳۴
ما خودی ها حق داشتیم از شما سئوال کنیم ولی شما آقای زیبا کلام حق ندارید از ما سئوال کنید که چرا ...؟ مگر نمی دانی که ایران سند قباله مامانم اینا ست؟ (178641)
اميرعلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۳:۰۹
زيبا كلام فقط منفي نكره (178671)