به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۴۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۲۵۱۷۹

مناظره «مذاکرات ژنو؛ مثبت یا منفی»

گروه سياسي: مناظره دانشجویی با موضوعِ «مذاکرات ژنو؛ مثبت یا منفی» روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد شیراز برگزار شد.
مناظره «مذاکرات ژنو؛ مثبت یا منفی»
به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، مناظره دانشجویی با موضوعِ «مذاکرات ژنو؛ مثبت یا منفی» امروز در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد. حسین شهبازی، دانشجوی مخالف توافقات ژنو با اشاره به اینکه من صحبتم را با دو گزاره از ظریف شروع مي‌کنم، گفت: قبل از مذاکرات وزیر امور خارجه گفت که ما درمورد رابطه با آمریکا مي‌خواهیم نظر سنجی کنیم که کار تخصصی، نظر سنجی عوام فریبی و کارِ پوپولیستی است!

این فعال دانشجویی بیان کرد: اصلا در کار علمی ما دیکتاتوری دلیل و بیّنه داریم و اگر ما در اینجا 51 نفر باشیم، 50 نفر بگویند زمین گرد نیست چون شما تعدادتان بیشتر است دلیل نمی شود که ما بپذیریم زمین صاف است! باید به دلیل منطقی تر تمکین کرد. شهبازی تصریح کرد: دومین عبارت ظریف که به نظر من شاهکار(!) بود این است که آمریکایی مي‌تواند با یک بمب، سیستم دفاعی ما را نابود کند.

وی افزود: فارغ از درست یا غلط بودن این حرف، گفتن این حرف در شأن کسی که مي‌خواهد از طرف ایران مذاکره کند نیست و این باعث مي‌شود شما در مذاکره دست پایین را داشته باشید. این فعال دانشجویی ادامه داد: بعد از این که آقای ظریف از محل مذاکره بیرون آمدند، تصور ما این بود که آمریکا و غرب از همه کرده های خود پشیمان است. شهبازی بعد از این مقدمه ها تصریح کرد: شاه بیت گزاره های آقای ظریف این بود که غربی ها انرژی هسته ای را به رسمیت شناختند که وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری بعد از مذاکرات ژنو گفت ما حق غنی سازی ایران را به رسمیت نمی شناسیم. ما نگرانیمان این است که دیگر چیزی برای چانه زنی نداریم و آنها از حقوق ما که بلوکه کرده اند و درجیب گذاشته اند درصد پایینی را تحت عنوان کمک بشر دوستانه به ما داده اند.

مهدی غلامی، دانشجوی موافق با مثبت بودن مذاکرات با اشاره به اینکه دوران حرف های پوپولیستی تمام شده است، بیان کرد: انرژی هسته ای از زمان شاه شروع شد و بعد از جنگ، شرکت آلمانی زیر تعهدات خود زد و به تعهدات خود عمل نکرد. وی ادامه داد: بعد از جنگ در دولت آقای هاشمی برای پیگیری خسارات وارده به نیروگاه ها، شورای عالی فناوری هسته ای تشکیل شد که در این شورا رئیس جمهور کنونی نیز حضور داشت. غلامی افزود: بازرسان سازمان ملل بعد از اطلاع از برنامه هسته ای ایران آمدند برای تست سانتریفیوژها که بعد از نمونه گیری بازرسان متوجه غنی سازی 70 درصدی 54 درصدی و 36 درصدی شدند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: برای مذاکره با سه کشور اروپایی کار به شورای عالی امنیت ملی سپرده شد که دور اول ما برای اعتماد سازی غنی سازی را به مدت دو سال تعلیق کردیم و هشت سال بدون در نظر گرفتن سیاست های کلی نظام مقاومت کردیم.

احسان یوسفی، ديگر دانشجوی موافق هم بیان کرد: دکتر روحانی در زمانی وارد پرونده ی هسته ای شد که نومحافظه کاران با مشی جنگ طلبانه قدرت را در آمریکا در دست داشتند. وی ادامه داد: دولت اصلاحات، دولت صلح، دوستی، آرامش، ثبات در کشور بود و سردمداران اصلاحات با تدبیر، درایت و فهمی که داشتند روشی را پیش گرفتند که کشور دچار بحران نشود. این فعال دانشجویی بیان کرد: ما اصلاح طلبان به مشی خود پایبندیم و مي‌گوییم «زنده باد مخالف من» و علاقه ای به آرامش گورستانی نداریم. یوسفی گفت: اصولگرایان ناجوانمردانه در مورد مسئله هسته ای نظر مي‌دهند که گویا تاریخ را فاتحان نوشته اند.

وی افزود: دولت اصلاحات به رهبری سید محمد خاتمی، چرخه را کامل کرد در آن دوران بود که تحریم ها به فرصت تبدیل شد و پرونده ما به شورای امنیت نرفت. این دانشجوی موافق مذاکرات ژنو ادامه داد: اصلاحات مي‌خواست هم چرخ هسته ای بچرخد، هم چرخ اقتصاد بچرخد، هم چرخ آرامش، ادب، اخلاق و انسانیت بچرخد. ما در دوران اصلاحات با وزیران خارجه کشور ها مذاکره مي‌کردیم و این عزت ملت ایران بود.

شهبازی، دانشجوی مخالف مذاکرات و توافقنامه ژنو، هم در پاسخ گفت: در دوران انتخابات روحانی، دوستانشان گفتند که مشکلات اقتصادی ما حداقل اگر نگوییم همه، بخش اعظمی از آن، مشکلات فرهنگی، شکاف طبقاتی مربوط به سیاست خارجی است و ما مرد آن میدان هستیم اما ما در این صد روز و در گزارش دولت تغییراتی را مبنی بر رفع مشکلات اقتصادی ندیدیم و دولتمردان تا الان نشان دادند که مرد این میدان هم نیستند.

يوسفي در پاسخ به شهبازی گفت: صفحه ای از کتاب روحانی را مي‌خوانم در مورد بیانیه سعدآباد که نوشته «طرحی به عنوان اقدام برای خروج از بحران هسته ای تنظیم و آن را برای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ارسال کردم که هم رهبری و هم رئیس جمهور به طرح فوق پاسخ دادند و تایید کردند!».

این دانشجوی موافق ادامه داد: چیز جالبی که الان هست این است که به اصلاح طلبان همیشه مي‌گفتند چرا حرف هایی مي‌زنید که در راستای اسرائیل و آمریکا قرار مي‌گیرید اما الان از شما مي‌پرسم در توافقنامه ژنو شما چرا با اسرائیل و جمهوری خواهان آمریکا در یک مسیر قرار گرفته اید؟

شهبازي فعال دانشجویی مخالف توافق ژنو هم گفت: اصلا فرض مي‌گیریم که مشکلات به مذاکرات ژنو مربوط باشد، اگر این گام اول است من به شدت ابراز نگرانی مي‌کنم در گام‌های بعدی این مسیری که دوستان مي‌روند به ترکستان است. شهبازی در پایان گفت: وقتی گام اول همه چیز را دادیم دور بعد مي‌خواهیم بر سر چه چیزی مذاکره کنیم؟ ما مي‌خواهیم چه چیزی بدهیم و امتیاز از آنها بگیریم؟من مي‌گویم مسیر مذاکره، نگران کننده است.

محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۱:۳۹
اینا که همش چرت و پرت دیکته شده جبهه پایداری بود یه جوک جدید بگن یه کم بخندیم . الان همه مردم میدونن که تنها راه خروج از وضعیت امروز فقط و فقط مذاکره هست . بهار جان چرا نظرات مثبت رو نزاشتی این چرت و پرتهای این بشر رو گزاشتی از بس تو این 8 سال حرف اینها رو شنیدیم روانی شدیم بسه به خدا (189499)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۸:۳۱
حوصله خواندنش را نداشتم فقط اینکه ایشان دانشجوی چه رشته ای است ؟و چه طور به دانشگاه راه یافته ؟و اینکه وقتی گالیله گفت زمین گرد است سالها بعد به درستی حرفش پی بردند ولی شماها هنوز در خوابید.در ضمن من سالها افتخار حضور در جبهه به عنوان بسیجی را هم دارم و میدانم وقتی رهبر از تیم دیپلماسی حمایت کرده بهتر است بقیه اطاعت کنند. (189526)
یکی به نعل یکی به میخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۲:۲۰
من از موافقان توافق ژنو بوده و هستم ولی این پایداری ها هم کم بیراه نمیگن مخصوصا اونجا که همه چیز رو دادیم
الان که اکثر تحریمها پا برجاست دفعه بعد چی بدیم که اونها تحریم بردارن ؟؟؟
من فکر کنم اگر کل هسته ای رو هم تعطیل کنیم باز هم ونها همه تحریمها رو برندارن
البته باز هرچی باشه بهتر از جلیلی هستش که میرفت اونجا میگفت شما که باید همه تحریمها رو بردارید و حق ندارید ما رو تحریم کنید // اینکه هیچی// ما هم که حق داریم تا 99 درصد غنی سازی کنیم بعد 5+1 اینطوری میشدن = :|

انشاالله همه تحریمها برداشته بشه (189503)