به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : ۲۳۲۰۳۸
نرخ دلار در سه سال اخیر ۷ برابر شده است

در ۲ سال اخیر، ارزش ریال در مقابل پول عراق و افغانستان ۱۸۰ درصد کم شد!

در ۲ سال اخیر، ارزش ریال در مقابل پول عراق و افغانستان ۱۸۰ درصد کم شد!
گروه اقتصادی: در دوره ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی از تاریخ ۳ مرداد سال ۱۳۹۷، ارزش ریال ایران در مقایسه با ۲۲ ارز خارجی بین ۱۶۰ تا ۲۱۸ درصد افت کرده است.
به گزارش «نود اقتصادی» بررسی مقایسه‌ای نرخ ۲۲ ارز خارجی در دوره ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی نشان می‌دهد طی این مدت که شروع آن از تاریخ ۳ مرداد سال ۱۳۹۷ بوده، ارزش ریال ایران در مقابل ۲۲ ارز ذکر شده در جدول به‌طورمیانگین بین ۱۶۰ تا ۲۱۸ درصد افت پیدا کرده است. طی دوره همتی، در میان این ۲۲ ارز خارجی، فرانک سوئیس با ۲۱۸ درصد بیشترین رشد را در مقابل ریال ایران داشته است. پس از آن، کرون دانمارک با ۲۰۴ درصد در رتبه دوم، ین ژاپن با ۲۰۲ درصد در رتبه سوم، روپیه هند با ۱۹۷ درصد در رتبه چهارم و یورو نیز با ۱۹۴ درصد رشد در مقابل ریال ایران، در رتبه پنجم قرار دارد. در این رده‌بندی دلار آمریکا نیز با رشد ۱۹۰ درصدی در مقابل ریال کشورمان، رتبه هشتم را بین ۲۲ ارز خارجی داشته است. در بین کشورهای همسایه نیز، طی دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی، ارزش دینار بحرین در مقابل ریال ایران با ۱۹۱ درصد رشد در رتبه هفتم بین ۲۲ کشور قرار دارد. پس از آن، درهم امارات، ریال عربستان، ریال قطر و ریال عمان هر کدام با ۱۸۹ درصد در رتبه‌های ۹ تا ۱۲ قرار دارند. دینار کویت با ۱۸۶ درصد در رتبه ۱۴، دینار عراق با ۱۸۳ درصد در رتبه ۱۶، افغانی افغانستان با رشد ۱۷۵ درصدی در رتبه ۱۷، روپیه پاکستان با ۱۱۹ درصد در رتبه ۱۹، لیر ترکیه با ۸۷ درصد در رتبه ۲۰، منات آذربایجان با رشد ۱۴ درصدی در رتبه ۲۰ و روبل روسیه نیز با ۱۳ درصد در رتبه ۲۲ قرار دارد.


 پرواز قیمت دلار در صرافی‌ها
گروه اقتصادی: روز چهارشنبه در بازار آزاد قیمت دلار با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز قبل،  27 هزار و 200 تومان، یورو 32هزار تومان و درهم امارات 7هزار و 440 تومان اعلام شد. قیمت‌هایی که با هفته گذشته اختلاف فاحشی دارند.
معامله‌گران احساس می‌کنند مطابق با گفته ها و ادعاهای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده از ۲۰ سپتامبر/ ۳۰ شهریور، آمریکا مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد و ذیل آن تمامی تحریم‌های شورای امنیت به واسطه بازگشت قطعنامه های شش گانه این شورا علیه ایران احیا خواهد شد. این در حالی است که عده دیگری هم عنوان می‌کنند، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. از نگاه این گروه، آنچه از لحاظ سیاسی بازار را تحت تاثیر قرار داد، احساس نگرانی برخی از معامله‌گران است و همین عامل هم موجب شده که گروهی ترجیح بدهند ریال خود را به طلا و دلار تبدیل کنند.
گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون دلار با افزایشی بیش از ۱۲ هزار تومان روبه‌رو شده است و در این میان، برخی از جریان‌های بازار، از هدایت قیمت‌ها به ارقامی بالاتر هم می‌گویند. تشدید نوسانات ارزی و ورود دلار به کانال 27 هزار تومان موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش قیمت‌ها را در بازار ارز فراهم کرد.سیاست‌های بازارساز موقتا در روز نخست اجرای طرح در بازار جواب داد و دلار با کاهش 1000 تومانی همراه شد؛ دلار از 27 هزار و 200 تومان به 26 هزار و 200 تومان در پایان معاملات کاهش یافت اما روند نزولی در بازار خیلی دوام نداشت و از میانه هفته مدار قیمت ارز افزایشی شده است؛ این درحالی است که در روزهای گذشته بازارساز به منظور کاهش اختلاف نرخ رسمی دلار با بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی را بیش از 3 هزار تومان  افزایش داد. البته نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و در چند نوبت قیمت‌ها در این صرافی ها تغییر می‌کند. 
قیمت‌های نجومی
از آنجا که افزایش قیمت ارز بر همه بازارهای کشور تاثیر مستقیم می‌گذارد، در همین مدت کوتاه قیمت خودرو و طلا بالا رفته و بازار سرمایه هم درروزهای اخیر به گرانی دلار واکنش مثبتی داشته است و بازارهای موازی از جمله سکه، خودرو و مسکن نیز با نوسان صعودی همراه بوده‌اند، در واقع افزایش قیمت ارز بهانه‌ای شده تا قیمت‌ها در بازارهای دیگر نیز با نوسان همراه شود و گرانی در تمامی حوزه‌های اقتصادی صورت گیرد؛ از لاستیک خودرو تا تیرآهن و مصالح ساختمانی و از تخم‌مرغ تا کره همگی شاهد جهش قیمت تا دو و سه برابر و حتی بیشتر بوده‌اند. تا جایی که یک فعال در بازار تولید و توزیع تخم‌مرغ گفته است: مردم ‌با این وضعیت گرانی دلار و نهاده‌ها، منتظر تخم‌مرغ شانه‌ای 50 هزار تومان باشند. حاشیه‌های افزایش قیمت و سهمیه‌بندی کره هم که درروزهای گذشته طنزهای فراوانی را در فضای مجازی به وجود آورد.قیمت سکه هم در روزهای گذشته به طرز فزاینده‌ای در حال افزایش بوده‌است و سکه بهار آزادی از مرز 13 میلیون تومان گذر کرده است و قیمت سکه هم که از ابتدای سال با افزایش بیش از 130 درصدی مواجه بوده حالا همگام با دلار صعود می‌کند. هر چند نوسانات در بازار ادامه دارد اما فعالان بازار سکه و طلا، دلیل اصلی این افزایش قیمت را ناآرامی‌های اخیر دلار می‌دانند و می‌گویند: نوسانات ارزی بازار طلا و سکه را نیز متشنج کرده و باعث افزایش تقاضا برای خرید طلای آبشده و سکه شده است. در واقع مردم می‌خواهند دارایی‌هایشان را از کاهش بیشتر ارزش نجات دهند.به گفته فعلان بازار، یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت ارز در بازار افزایش چشم گیر درهم امارات می باشد؛ نرخ درهم امارات هم در بازار نیما و هم بازار آزاد در هفته‌های اخیر افزایش چشمگیر داشته است؛ در واقع د افزایش قیمت درهم بیانگر بالا بودن تقاضای خرید ارز در بازار است.پیش از این فعالان اقتصادی از نرخ های بالا بخصوص در سامانه نیما برای تامین ارز گله داشتند و می‌گفتند با این قیمتها، فعالان اقتصادی برای خرید ارز به مشکل می‌خورند چرا که قیمتها کاملا فضایی شده است.
 
نرخ دلار در سه سال اخیر ۷ برابر شده
تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه در سه سال اخیر نرخ دلار عملا ۷ برابر شده است یعنی ارزش پول ملی به یک هفتم سه سال اخیر رسیده است، گفت: دلیل عمده این وضعیت، سوء مدیریت دولت و بانک مرکزی است. احسان سلطانی، اظهار داشت: در روزهای اخیر بار دیگر بازار ارز دچار شوک دیگری شده و قیمت دلار به بالای ۲7 هزار تومان رسیده و بانک مرکزی هر روز با یک تصمیم جدید سعی دارد که با ایجاد محدودیت یا تغییر نرخ صرافی و نیما و... تعادل نسبی ایجاد کند و از نوسان شدید جلوگیری نماید. اما واقعیت‌های بازار و اقتصاد فراتر از این تصمیم‌گیری‌های مقطعی بانک مرکزی و حضور عده‌ای سفته باز برای کسب سود در بازار کم عمق آزاد ارز است.وی بیان کردتصریح کرد: در سه سال اخیر نرخ دلار عملا ۷ برابر شده است یعنی ارزش پول ملی به یک هفتم سه سال اخیر رسیده است. لذا به نظر می‌رسد که فشار تحریم‌ها تنها یک بهانه است و دلایل عمده دیگری باید برای این وضعیت برشمرد که مهم‌ترین آن سوء مدیریت دولت و بانک مرکزی است که از منابع در اختیار دولت و امکانات کشور به خوبی استفاده نمی‌کنند و عملا دست بانک‌ها را در خلق پول باز گذاشته‌اند و عده‌ای عامل عمده رشد نرخ ارز هستند. لذا آنچه در بازار بهانه می‌کنند که سوداگران در بازار هستند و یک عده مشغول خرید و فروش در صرافی یا کف خیابان فردوسی و... هستند اینها در مقابل عرضه و تقاضای اصلی ارز، و هزاران میلیارد تومان خلق پول بانک‌ها و گردش مالی آنها عددی نیستند و نمی‌توانند روی قیمت دلار اثرگذار باشند. چون تقاضای جدی ندارند و این بازار کم عمق است و لذا مشکل را باید در جای دیگری مدیریت کنند.
برچسب ها: ارزش ریال

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۲۱:۳۸
تبريك به سيستم، حال ملاك مقايسه دو تا از كشورهايي هستند كه ده هاست با تنوع و كسرت مشكلات مختلف روبرو هستند. (369337)
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۰۱:۴۵
اب از سر ما گذشته (369339)
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۲۰:۴۸
ریال فقط برای مردم عادیه. خودتون پولتون دلاره که عین خیالتون نیست. سرتون با امریکا تو یه اخوره (369342)
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۲۳:۲۱
چشم بانک مرکزی و دولت محترم روشن که ارزش پول ملی ایران در مقابل ارزش پول افغانستان با ان همه مصیبت و بدبختی و عراق درگیر جنگ و بمب گذاری و هزاران بلا بیش از 180درصد کاهش یافته . آقایان مسئولین احیاءارزش پول ملی کشور از نان شب واجب تر است. (369343)
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ ۲۳:۲۱
چشم بانک مرکزی و دولت محترم روشن که ارزش پول ملی ایران در مقابل ارزش پول افغانستان با ان همه مصیبت و بدبختی و عراق درگیر جنگ و بمب گذاری و هزاران بلا بیش از 180درصد کاهش یافته . آقایان مسئولین احیاءارزش پول ملی کشور از نان شب واجب تر است. (369344)
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۱۱:۴۱
ركورد زديم (369348)
رضا
United States
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۱۷:۴۵
چطور میشه !!؟؟ یعنی در مهار تورم از کشورهای جنگزده و بحرانزده هم ناتوانتریم !!!؟؟؟؟ (369349)
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۱۸:۴۸
قابل توجه دولتمردان کارنابلد که از افغانستان هم بدبخترشدیم خدا لعنت کند مفسدان وخیانتکاران به مملکت وملت (369350)
بازنشسته آموزش وپرورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۲۳:۱۵
بسمه تعالی
فردوسی: مباداچنین هرگزآئین من سزانیست این کاردردین من که ایرانیان را بکشتن دهیم خوداندرجهان تاج برسرنهیم.
دولتمردان ، مجلسیان و... فقط به فکر ریاست خودهستند،معیشت بیکاران،کم درآمدهاواقشار آسیب پذیررا پس از رای گرفتن فراموش کرده اند، رئیس جمهور: درایران همه چیزبه فراوانی وجود دارد،البته خرید فقط برای مرفهین ،حقوق بگیران نجومی واختلاسگران میسرمی باشد.
- نتیجه ی پایین آوردن ارزش پول ملی رادرانتخابات میان دوره مجلس دیدند،بازهم ازخواب غفلت بیدار نمیشوند.
باتشکر (369351)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ ۲۳:۴۸
آقایون اصلاحطلب دستتون درد نکنه زحمت کشیدید (369352)
شهر فرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۳۰ ۲۰:۳۹
آقای ظریف برای پمپئو تویت میکند که تحریم اثر ندارد ، والله ای کاش و ای کاش پامپئو حرف هاش دروغ بود اما وقتی گرگ از تحریم بهره برده چطور می خواهیم ادعا کنیم که اتفاقی نیفتاده ، دکتر ظریف، از قیمت دلار خبر داری ، از قیمت تومان چی ؟ حضرت آقا گفتند پول ملی را تقویت کنین ، منظور پول ملی آمریکا نیست ، اینقدر اونجا میری و میای یوقت اشتباه نگیری .... (369354)