به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۲۳۳۶۳۳

بیماری‌های قلبی اولین علت مرگ درایران وجهان

بیماری‌های قلبی اولین علت مرگ درایران وجهان
گروه جامعه: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: یکی از اعضایی که در بدن ما وجود دارد و معنی واقعی زنده بودن است، قلب است؛ بطوری که حتی افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند، هنوز زنده هستند. لذا مراقبت از قلب حیاتی ترین اقدام است. در حال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور است.دکتر افشین استوار در آستانه ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب افزود: سالانه ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کنند که ۳۱ درصد کل مر گ های جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر است.استوار افزود: اکثریت این مرگ ها ناشی از بیماری کرونر قلب یا سکته مغزی است. عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل فشارخون، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم، چاقی و آلودگی هوا هستند.وی ادامه داد: برگزاری روز جهانی قلب نقش بسیار مهمی در تغییر این عوامل خطر دارد. این روز بزرگترین اقدام در جهت افزایش آگاهی جهانی برای بیماری قلبی عروقی است و از زمان طرح آن از سال ۱۹۹۹، به سرعت رشد کرده و مشارکت و حمایت جهانی عظیمی را تجربه کرده است.استوار بیان کرد: این یک فرصت جهانی است که افراد می توانند برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده ها، جوامع و دولت ها برای اقدام فوری علیه بیماری های قلبی عروقی استفاده کنند. هر فردی در کاهش مرگ های زودرس و بار ناشی از بیماری های قلبی عروقی و ارتقای سلامت قلب و زندگی طولانی تر و با کیفیت بهتر نقش دارد.مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر گفت: هر سال مراسم روز جهانی قلب در سراسر دنیا برای برجسته کردن اقداماتی که افراد می توانند برای پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی بر عهده گیرند، برگزار می شود. هر سال این مناسبت یک موضوع مختلف دارد، که مسائل کلیدی و عناوین مرتبط با سلامت قلب را منعکس می کند و مناسبت های گوناگون و فعالیت های مختلفی مرتبط با سلامت قلب سازماندهی می شود.

استوار افزود: دولت ها و سازمان های غیردولتی این روز را با برگزاری فعالیت هایی مانند گفتگوهای عمومی، کنسرتها و وقایع ورزشی برگزار می کنند و ترویج می دهند. هر سال افراد بیشتری در این مناسبت ها شرکت می کنند که حمایت آن ها از این روز را نشان می دهد.وی تصریح کرد: همه ساله کانون توجه و موضوع این روز در چارچوب اهداف اولیه تغییر می یابد و به برپایی فعالیت های ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری و کنترل در سطح جامعه کمک می کند. در نهایت این فعالیت ها باید در نظام سلامت برای تضمین تداوم و پایداری آن ادغام شوند. محیط برای مداخلات جامعه باید توسعه یابد و هماهنگی مجدد مهمی در خدمات بهداشتی برای پاسخ به افزایش بار بیماری های قلبی عروقی در سطح جهانی انجام شود.استوار خاطرنشان کرد: در زمان بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران قلبی عروقی با تهدید دو جانبه ای مواجه خواهند شد. نه تنها در معرض ابتلای نوع شدیدتر ویروس و عوارض وخیم تر هستند، بلکه ممکن است به علت ترس، از دریافت مراقبت بموقع قلب خود خودداری کنند. این مسئله اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می کند.وی با اشاره به اینکه امسال این روز در سه شنبه ۸ مهر۱۳۹۹ (مصادف با ۲۹ سپتامبر۲۰۲۰) برگزار می شود، شعار این روز را «با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید " Use Heart to Beat Cardiovascular disease" اعلام کرد و گفت: پیام اصلی آن" با تدبیر، اثرگذار و همدلی از سلامت قلب خود، خانواده و جامعه مراقبت کنید" عنوان شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر گفت: هدف این روز این است که افراد بدانند چگونه می توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب خود را حفظ کنند و از قلب (با تدبیر، اثرگذار و همدلی) برای انتخاب های بهتر، برای گوش دادن به قلبشان، برای جامعه، افرادی که دوستشان دارند و خودشان، برای تشکر از کارکنان بهداشتی درمانی و برای مشارکت استفاده کنند.استوار افزود: ما در یک دوران بی سابقه ای زندگی می کنیم. پاندمی کووید ۱۹ سبب توجه بیشتر به حرفه کارکنان بهداشتی، نظام های مراقبت سلامت ملی و مسئولیت فردی ما برای سلامت خود و برای افراد آسیب پذیر در جامعه شده است.وی ابراز داشت: ما نمی دانیم همه گیری جهانی کووید ۱۹ درآینده چه بخشی از خدمات را در بر می گیرد، اما می دانیم که مراقبت از قلب مان همین الان مهمتر از هر زمان دیگری است. بیماری قلبی عروقی (CVD) اولین علت مرگ در سیاره ما است و علت های زیادی دارد؛ از مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، تا آلودگی هوا و شرایط نادر و غفلت شده مانند بیماری شاگاس و آمیلوئید قلبی.بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی در خصوص پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی، گفت: عوامل خطر این بیماری که در ابتدا به شکل حمله های قلبی و سکته مغزی تظاهر می کند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف الکل است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا و اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می کند.وی اظهار داشت: روز جهانی قلب بخشی از یک پویش جهانی برای گسترش آگاهی در خصوص پیشگیری از بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی است. فدراسیون جهانی قلب این روز را به عنوان یک پویش بین المللی سالانه در ۲۹ سپتامبر بنا نهاد.استوار گفت: فدراسیون جهانی قلب همراه با سازمان جهانی بهداشت برگزاری روز جهانی قلب را در سال ۱۹۹۹ پیشنهاد دادند. این ایده برای این واقعه توسط رئیس فدراسیون در سال ۱۹۹۹-۱۹۹۷ پیشنهاد شده بود.وی در پایان افزود: سازمان جهانی بهداشت برای کاهش مرگ بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵، هدف کاهش مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی تا ۲۵ درصد را تعیین کرده است.
برچسب ها: بیماری قلبی