به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۲۳۳۶۹۵

تجهیزات اتاق تمیز

تجهیزات اتاق تمیز
اتاق تمیز
اتاق تمیز یک بخش بسیار مهم برای صنایع و حرفه های مختلف زیادی همچون بیمارستان ها، صنایع داروسازی، صنایع تغذیه و... می باشد که نیاز دارند برای تولید محصولات و فراورده های خود از محیط ها و تجهیزاتی که آلودگی را به خوبی و به سرعت جذب می نمایند دور باشند.

تاریخچه اتاق تمیز
اتاق تمیز (کلین روم) برای اولین بار در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت "لُرد لیستر" به این نتیجه رسید که اگر آلودگی ها کم تر باشد درمان بیماری ها و عفونت ها بهتر انجام می شود و اینگونه شد که پایه های طراحی و ایجاد اتاق تمیز اول در بیمارستان ها و سپس مراکز مهم و حساس دیگر انجام شد.
برای ساخت و طراحی کلین روم، نیاز به یک سری  تجهیزات و انجام مراحل اولیه است. رعایت استانداردهای طراحی کلین روم بسیار اهمیت دارد. عواملی مثل دما، رطوبت، تخلیه الکترواستاتیک و سطح نویز و لرزش از مهم‌ترین این عوامل هستند.

 آژند کلین روم
یکی از شرکت های تولید کننده تجهیزات اتاق تمیز یا همان کلین روم، شرکت آژند کلین روم می باشد که سال های زیادی است با تجربه و کادر تخصصی و دوره  دیده ی که در اختیار دارد در زمینه های مختلف همچون طراحی، نصب، اجراء و حتی راه اندازی خود کلین روم فعالیت چشمگیری دارد.
این شرکت دارای خط تولیدی است که با بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه اقدام به ساخت و مونتاژ درب اتاق تمیز، پنجره تاق تمیز، چراغ و اینترلاک، تابلو برق قدرت و کنترل، کفشور های استیل و .... فعالیت دارد.
آژند کلین روم قوانین و استانداردهای مرتبط با صنایع را به خوبی رعایت کرده و با کیفیت بالایی محصولات و خدمات خود را ارائه می دهد. یکی از ویژگی های این شرکت داشتن مشاوران متخصص می باشد که به شما کمک خواهند کرد قبل از هر اقدامی آنچه که نیاز است درباره راه اندازی، اجرا و تجهیزات اتاق تمیز بدانید را فرا گرفته و با خیال آسوده تری اقدامات لازم را انجام دهید.

صنعت اتاق تمیز
صنعت اتاق تمیز به طور مداوم نوآوری های جدیدی را برای بهبود و تکمیل سطح پاکیزگی در یک اتاق تمیز دریافت می کند. در مارس 2013 انتشار جدیدی در رابطه با استانداردهای انگلیس برای اتاق های تمیز منتشر شده است. این کد با عنوان BS 8568: 2013 توسط موسسه استاندارد انگلیس منتشر شد. هدف از این کد 36 صفحه جدید تقویت بهره وری انرژی با بهینه سازی مصرف انرژی است. یکی از مؤلفه ها، بهبود مشخصات مربوط به کارخانجات فلزی در مورد سیستم های هوای کم فشار، متوسط و فشار بالا است. این کد همچنین استانداردی را ارائه می دهد که در آن اپراتورهای یک اتاق تمیز آموزش دیده اند.
اگرچه BS 8568: 2013 یک استاندارد انگلیسی است اما هنوز هم در پشتیبانی از ISO 14001: 2004 کار می کند.

تجهیزات اتاق تمیز
تجهیزات اتاق تمیز شامل کلیه وسایل متحرک است که جزئی از دیوارها یا پانل ها نیستند، اگرچه بیشتر قسمت های اتاق های تمیز ماژولار و قابل حمل را می توان تجهیزات اتاق تمیز در نظر گرفت اما در نتیجه توضیحات گسترده درباره تجهیزات اتاق تمیز  باید بگوییم طیف گسترده ای از قطعات و محصولات را در بر میگیرند. از آنجا که نگه داشتن محیط استریل و بهداشتی برای بسیاری از کاربردهای اتاق تمیز ضروری است، باید تجهیزات اتاق تمیز از مواد تمیز و آسان نظیر استیل ضد زنگ ، پلی کربنات یا ورقه های پلاستیکی ساخته شود. تولید کنندگان تجهیزات اتاق تمیز طیف گسترده ای از صنایع را ارائه می دهند که متداول ترین آنها شامل:
1.    داروسازی
2.    بیوتکنولوژی
3.    دستگاه پزشکی
4.    صنایع میکروالکتریک
5.    بیمارستان ها
6.    آزمایشگاه های تحقیقاتی

کلین روم ها اغلب قطعات و مؤلفه هایی از قبیل کابینت های ذخیره سازی، ایستگاه های کاری ارگونومیک، چرخ دستی ها، نیمکت ها و قفسه ها را در خود جای داده اند که همگی تجهیزات اتاق تمیز محسوب می شوند. سیستم های جداسازی و ماشین آلات و تجهیزات خاص برای صنعت یا برنامه های کاربردی نیز در این دسته قرار دارند و همچنین بسیاری از موارد دیگر مانند:
•    دستکش های تمیز اتاق
•    هودهای بخاری
•    کابینت پوشاک
•    ایستگاه های زباله
علاوه بر تجهیزات قبلی که گفته شد، هر اتاق تمیز دارای سنسورهای نگهدارنده یا داخلی است که چگالی ذرات اتاق را رصد می کنند و  شما را از این موضوع مطمئن می کنند که در سطح مناسبی قرار دارید یا خیر؟!

کلاس کلین روم
 کلاس کلین روم که در آن قرار خواهد گرفت، میزان مناسب یا تراکم ذرات را چگونگی تراکم ذرات را تعیین می کند. این کلاس ها از کلاس 100 تا کلاس 10،000 و حتی بالاتر است. برخی از نمونه های تجهیزات اتاق تمیز سیستم های دوش هوا هستند که در ورودی قرار دارند و به محض ورود یا جابجایی افراد در اتاق تمیز و حصیرهای چسبنده که از فیلم چسب برای تمیز کردن کفش استفاده می کنند، ذرات و گرد و غبار را حذف می کنند. علاوه بر این، افرادی که در اتاق های تمیز کار می کنند نیز از لباس های مخصوص، کفش و روکش دهان استفاده می کنند که همیشه در اتاق ها پوشیده می شوند.

فاکتورهای طراحی اتاق تمیز
در طراحی اتاق تمیز فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شده است ، مانند:
1.    فضای محدود
2.    دستورالعمل های دقیق تمیز بودن
3.    ایمنی
4.    قابلیت اطمینان
5.    باند کنترل دما و رطوبت
این عوامل آن را به چالش کشیده است. با این حال، برای ساده سازی فرایند، رویکردهای مختلف طراحی وجود دارد که به طراحی تسهیلات که مطابق با تمام الزامات باشد کمک می کند. در اتاقهای تمیز ایده آل ، انواع تجهیزات اتاق تمیز وجود دارد .

انواع تجهیزات اتاق تمیز
•    تصفیه کنترل شده تقاضا
•    حلقه های آب سرد دو برابر
•    واحدهای فیلتر هوا (FFU)
•    کمبود فشار هوا سیستم های هوایی
•    محیطهای کوچک
•    سیستم های هوایی HVAC
•    بهینه سازی پمپ خلاء

جمع بندی کلین روم
داشتن تجهیزات تمیز و مناسب در محیط اتاق تمیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. آنچه که درباره تجهیزات اتاق تمیز لازم دانسته ایم که در اختیار شما عزیزان قرار دهیم را برایتان عنوان کرده ایم.
برای تولید و خدمات بهتر با خرید و تهیه تجهیزات مربوط به اتاق تمیز همچون تصفیه کننده کنترل شده، واحدهای فیلتر هوا، سیستم های هوایی مناسب، بهینه بودن پمپ ها و ... می توانید از نفوذ ناپذیر بودن آلودگی به اتاق و تجهیزاتی که از آن ها استفاده می کنید مطمئن شده و با خیال راحتری به فعالیت های خود بپردازید.
به خاطر داشته باشید که تمام پرسنل وافرادی که در واحدهایی همچون بیمارستان ها و صنایع مختلف داروسازی و تغذیه در اتاق های تمیز فعالیت دارند همگی از لباس های فرم مخصوص برای حضور در این اتاق ها استفاده می کنند و بدون استفاده از این لباس های مخصوص هیچ کس حق ورود به اتاق تمیز را ندارد. برای آشنایی با تجهیزات کلین روم داروسازی با گروه آژند همراه باشید.