به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۱:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۲۳۵۳۰

قهرمان بوکس در انديشه رياست​جمهوري

گروه بين​الملل: اوکراین این روزها با بحرانی سیاسی روبه‌رو است و یکی از رهبران مخالف دولت این کشور «ویتالی کلیچکو» ستاره بوکس سنگین وزن جهان است.
قهرمان بوکس در انديشه رياست​جمهوري
تقابل رئیس جمهور «ویکتور یانکوویچ» و مخالفانشدر اوکراين به اوج خود رسیده طوری که روز یکشنبه معترضان با در دست داشتن سنگ و مواد آتش زا قصد حمله به ساختمان ریاست جمهوری در «کیف» را داشتند. در حالی که تظاهرات وارد فاز خطرناکی می شود و احتمال درگیری تن به تن معترضان با نیروهای پلیس وجود دارد، «ویتالی کلیچکو» ستاره بوکس سنگین وزن اوکراین و جهان که چند سالیست وارد حوزه سیاست شده و حالا یکی از رهبران مخالف به شمار می رود، نیز وارد جمعیت تظاهرکنندگان خیابانی شده و در دل ماجرا قرار گرفته.

درگیری مقابل کاخ رییس جمهور
کلیچکو که قد و قامتش یک سر و گردن بلندتر از دیگران بود، دستهایش را بلند کرد و به بلندترین شکل ممکن فریاد زد و دو طرف درگیری را به تمام کردن دعوا دعوت کرد. رهبران مخالفان بارها به مردم هشدار داده اند که تظاهرات را با خشونت قاطی نکنند: «دارم به شما می گویم، برگردید خانه!» کلیچکو در حالی که فریاد می زند کسانی که نزدیکش بودند را آنچنان هل می داد که چندنفری نزدیک بود زمین بخورند: «شما اینجا کاری ندارید. توی دام نیفتید.» با این حرکت، جمعیت عصبانی کم کم متفرق شد. دیگر رهبران مخالفان و هواداران آنها نیز برای متوقف کردن درگیری ها وارد عمل شدند و به ویژه سعی کردند جوانانی را که در بین جمعیت حضور داشند از جلوی مقر ریاست جمهوری دور کننند. این اقدام کلیچکو و دیگر سردسته های مخالفان باعث جلوگیری از یک درگیری بزرگ شد، درگیری که می توانست نتایج وخیمی را برای اوکراین به همراه داشته باشد. تظاهراتی که انجام شد به نوشته رسانه های اوکراین، بزرگترین تظاهرات از سال 2005 و 2004 (که ملقب به انقلاب نارنجی بود) به حساب می آمد. جمعیت معترضان حاضر در خیابان بیش از 200 هزار نفر تخمین زده شد. تعداد مجروحان درگیری ها هنوز مشخص نشده.

دعوا سر چیست؟
ناراحتی معترضان از این است که رییس جمهور قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا را - به خاطر نفوذ روسیه- امضا نمی کند. خیلی​ها معتقدند امضای این قرارداد، کمک می​کند اوکراین در آینده به اتحادیه اروپا بپیوندد. در این میان، ویتالی کلیچکو بار دیگر مخالفان را به برگزاری تظاهراتی سازمان یافته دعوت کرده. هدف اصلی بوکسور اوکراینی، گرفتن قدرت از ویکتور یانکوویچ رئیس جمهور فعلی است و حتی گمانه زنی​ها حکایت از این دارد که ویتالی خودش قصد حضور در انتخابات ریاست​جمهوری آینده را دارد. کلیچکو که رهبر حزب «اودار» به معنی «مشت» است گفت: «ما قصد داریم در میدان استقلال چادر بزنیم و یک شهر چادری راه بیندازیم و اعتراضی ملی را رقم بزنیم. باید کشور را از این وضعیت خارج کنیم و نباید انگیزه خود را از دست بدهیم.» کلیچکو جنگ با رژیم فعلی را اینطور علنا بیان کرد: «امروز هدف ما این است که تغییر رژیم در اوکراین را رقم بزنیم و تا رسیدن به این هدف آرام نخواهیم نشست.»
مرجع : خبرآنلابن