به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۶:۰۰
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب : ۲۳۸۸۷
محمدرضا خاتمی در مراسم 16 آذر:

حساب اصولگرایان و افراطی‌ها جداست

گروه سياسي: دكتر محمدرضا خاتمی با بیان اینکه "24 خردادماه امسال در دوم خرداد 76 و 22 خرداد 88 ریشه دارد"، اظهار کرد: 24 خرداد سال 92 روز بازگشت به حاکمیت مردم بود.
حساب اصولگرایان و افراطی‌ها جداست
به گزارش ایسنا، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مراسم نکوداشت روز دانشجو با عنوان «سپیده امید» که از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در این دانشگاه برگزار شد، با تبریک روز دانشجو خاطرنشان کرد: امروز، روز شانزدهم آذرماه است و 60 سال پیش در چنین روزی سه دانشجوی دانشگاه که رنج استبداد را تحمل نمی‌کردند، در پیش پای معاون رییس‌جمهور آمریکا قربانی شدند.

وی با بیان اینکه "ما شاهد ده‌ها ستاره و خورشید در دانشگاه کشور هستیم"، ادامه داد: اگر 60 سال پیش سه قطره خون در دانشگاه جاری شد، اکنون ما شاهد ده‌ها ستاره و خورشید در آسمان‌ها هستیم که همه آنها از دانشگاه‌های ما سر درآوردند. اکنون خورشید‌های ما دانشجویان و اساتیدی هستند که در زندان‌ها به سر می‌برند و ستاره‌های آسمان ما نیز دانشجویان ستاره‌داری هستند که از حق خود یعنی حق تحصیل محروم شده‌اند. به همه آنها درود می‌فرستیم و برای آزادی آنها دعا می‌کنیم.

خاتمی با بیان اینکه "همه ما می‌دانیم که در 10 سال گذشته بر کشور ما چه گذشته است"، خاطرنشان کرد: ذکر خرابی‌های گذشته‌ای که کشور ما را فرا گرفته است، چیز تازه‌ای نیست؛ چراکه همگان آنها را می‌دانند و مردم آنها را با پوست و جان خود حس می‌کنند و بنا را بر این گذاشته‌اند که از این پس با حول و قوه الهی و اراده خود این امور را اصلاح کنند و راهی را طی کنند که حاصلش بهبودی است.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه "این تخریب گسترده به نام انقلاب و اسلام صورت گرفته است"، گفت: عده‌ای از خدا بی‌خبر و عده‌ای با تن کردن پوستین انقلاب و سردادن شعارهای دروغین و فریبکاری بر مقدرات کشور حاکم شدند و بر اثر جهل و ندانم‌کاری خود و همچنین قدرت‌طلبی چنین اقدامی را برسر ملت ما آوردند.

وی با اشاره به درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در سال‌های گذشته اظهار کرد: ما در روزگاری که بیشترین درآمدهای ارزی را داشتیم، شاهد بیشترین نرخ تورم، بیکاری و فساد در کشور خود بودیم. در همین دانشگاهی که در آن حضور داریم، چنان وضعیتی ایجاد کرده بودند که چنانچه فردی سخنی را بر زبان می‌آورد و مخالفت‌هایی با حاکمان دانشگاه داشت، کمترین مجازاتش اخراج شدن و محرومیت از تحصیل بود. آنها دانشگاه‌های ما را که باید مظهر پویایی و نشاط و پویایی می‌بود به پادگانی تبدیل کردند که سکوت گورستانی در آن حاکم شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: با وجود همه اشتباهات و فسادها، در یک جا مرتکب اشتباه بزرگ شدند و این اشتباهشان این بود که مردم ایران و دانشگاه‌ها را نمی‌شناختند و این را نیز در محاسبات خود منظور نکرده بودند. بنابراین صبر، پایداری و استقامت دانشگاهیان موجب شد که این سناریوی مخرب دیگر ادامه پیدا نکند، چراکه چنانچه چنین وضعیتی ادامه پیدا می‌کرد، دیگر امیدی به نجات کشور وجود نداشت.

خاتمی با تاکید بر لزوم صبر، استقامت و صبر مردم در سال‌های گذشته اظهار کرد: این مردم بودند که با وجود همه فشارها و تنگناهایی که برایشان ایجاد شده بود، ایستادگی و استقامت کردند و با مسالمت‌آمیزترین روش، بار دیگر سرنوشت خود را رقم زدند و زیاده‌خواهان را بر سر جای خود نشاندند. اینچنین بود که 24 خردادماه آفریده شد.

وی با تاکید بر اینکه "24 خرداد یک پدیده نوظهور در تاریخ ایران نیست"، خاطرنشان کرد: 24 خرداد ریشه در دوم خرداد دارد. ریشه 24 خرداد در 22 خرداد سال 88 است. وقتی در 22 خرداد آن فاجعه‌ها آفریده شد و جواب سوال مسالمت‌آمیز مردم که رای ما چه شد، آنگونه پاسخ دادند، مردم فهمیدند که خود باید در این عرصه‌ها حاضر شوند. آنها حاضر شدند و در 24 خرداد با وجود خواست دشمنان، رای خود را پس گرفتند. 24 خرداد نشان داد راهی که مردم پیموده‌اند راه حق است. 24 خرداد نشان داد که دولت تحقیر و دروغ، کوتاه‌مدت خواهد بود و مردم خواهند توانست روزهای اوج و شکوفایی خود را بیافرینند. روز 24 خردادماه روز بازگشت به حاکمیت مردم بود.

محمدرضا خاتمی ادامه داد: ما باید از همه کسانی که این امکان را فراهم آوردند و واقعیات جامعه ایران را درک کردند و اجازه ندادند آن روند مخرب ادامه پیدا کند، تشکر کنیم. ما باید از رهبر انقلاب که با دوراندیشی خود، امکان ادامه آن روند مخرب را ندادند، تشکر کنیم. ما باید از همه نیروهای اصولگرا که عاقلانه به این نکته رسیدند که کشور نیازمند تغییر و تحول است، تشکر کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "از 24 خرداد وارد فضای جدیدی شده‌ایم"، تصریح کرد: آنچه برای همه ما در اولویت قرار دارد، نجات ایران از این ورطه‌ای است که در هشت سال گذشته در آن مسیر گام نهاده است. 24 خرداد نشان داد که راه نجات کشور، راه اصلاحات و منش اعتدال است و آنچه ایران به آن نیاز دارد تا در روزها و سال‌های آینده بتواند از تنگناهایی که در پیش پای ملت است عبور کند، این گفتمان و روش است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که همگان باید احساس نشاط کنند و هیچ‌کس نباید احساس تحقیر کند. هیچ‌کس نباید در شرایط کنونی نگران حذف خود از جامعه ایران باشد بلکه چنانچه قدرت و توانی دارد، باید این امکان را بیابد که از توان خود استفاده کند.

خاتمی با بیان اینکه "در سال‌های گذشته تهمت و افترا، سکه رایج سخنان حاکمان بود"، اظهار کرد: ایرادی که ما به سال‌های گذشته وارد می‌کردیم این بود که حذف، تحریم، تهمت و افترا، موضوع رایج سخنان حاکم بود. در این شرایط همگان از امکان خدمت به مملکت خود محروم می‌شدند و در رأس همه آنها به کشور ما ایران زیان‌های بسیاری وارد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "امروز دوران تهمت، افترا، مچ‌گیری و اعتراف‌گیری گذشته است"، خاطرنشان کرد: چنانچه قانون‌شکنی در دوران گذشته رواج داشت، امروز باید ما به دنبال از بین بردن این قانون‌شکنی‌ها باشیم و این نیز تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در کشور ما شفافیت، پاسخگویی، مشارکت عامه مردم بویژه نخبگان در عرصه سرنوشت امکان‌پذیر شود.

وی با بیان اینکه "ما در شرایط فعلی باید از برخی حقوق خود بگذریم"، گفت: حتی اگر این حقوق از حقوق مسلم و قطعی ما باشد، ما برای سربلندی ایران خود مجبور هستیم بسیاری از خواسته‌های خود را فدا کنیم و به حداقل‌ها راضی شویم تا اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی امکانپذیر شود. ما باید از بسیاری از خواسته‌های خود بگذریم تا حصر از میان برداشته شود و زندانیان به طور کامل آزاد شوند. خاتمی با بیان اینکه "ما باید همه اینها را به نفع شخصی و جناحی خود اولویت دهیم"، افزود: ما برای این کار نباید گذشته خود را فراموش کنیم، اما باید آن را ببخشیم. این بدان معناست که کینه و انتقام نباید در آینده ما وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: ما در طول هشت سال گذشته تنها یک هدف بزرگ داشتیم و آن این بود که ما می‌خواستیم ثابت کنیم روند هشت ساله جز به سکوت کشور به چیز دیگری منجر نمی‌شود. امروز مشاهده می‌کنیم آنچه را که پیش‌بینی کرده بودیم، در عرصه کشور تحقق یافته است و بخشی از نیروهایی که در جریان اصلاحات جایی ندارند، اصولگریان و با دیدگاه‌های دیگر نیز به این نتیجه رسیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه "فهم این مساله که روند گذشته مضر و مخرب بوده، دستاورد بسیار بزرگی است"، اظهار کرد: این دستاورد جز با ایستادگی، صبر و تحمل ملت ایران و اقشار دانشگاهی و همچنین نخبگان کشور امکان‌پذیر نبوده است. امروز نه تنها همگان تغییر را باور کرده‌اند حتی حاضرند برای ساختن کشور همراه و همپای اصلاحات پیش بروند.

خاتمی با تاکید بر اینکه "ما فریب سروصدای عده‌ای کوچک را که در کشور حضور دارند، نمی‌خوریم"، تصریح کرد: ما فریب آنهایی که تریبون دارند، زور و پول دارند اما عقل ندارند، نمی‌خوریم و معتقدیم که این تندروها بخش‌های بسیار کوچکی از جریانات سیاسی در کشور هستند و نباید آنها را با اصولگرایان اشتباه بگیریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "اصولگرایان این گروه را از خود جدا کرده‌اند"، اظهار کرد: اکنون اصولگرایان تنها این امکان را می‌خواهند که از این گروه جدا شوند. وی با اشاره به مخالفت‌های اخیر با توافق و مذاکرات اخیر هسته‌ای کشور و نیز اتفاقات اخیر وزارت علوم، تاکید کرد: حاصل کار این تندروها چیزی جز هیاهو نیست.

محمدرضا خاتمی با تاکید بر اینکه "بخشیدن گذشته به معنای دست کشیدن از خواسته‌ها و مطالبات به حق ملت نیست"، تصریح کرد: ما همچنان خواهان آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از جناب آقای مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد هستیم و لحظه‌ای نیز از تلاش خود برای رسیدن به این حق اساسی ملت کوتاه نخواهیم آمد.

وی با بیان اینکه "ما از مطالبات خود دست نخواهیم کشید"، ادامه داد: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که در آن فردی حتی مثل جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد که در این سال‌ها هرچقدر توانسته تحقیر کرده و ناثواب گفته و به هیچ‌کس نیز پاسخگو نبوده است، حق دفاع منصفانه را از خود داشته باشد و بتواند در فضایی آرام و به دور از انگ‌زنی در هر تریبونی از عملکرد خود دفاع کند و پاسخگو باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: ما خواستار دانشگاهی هستیم که محل پرورش، فکر و نقد اندیشه‌ها و محلی برای تجلی اخلاق در گفت‌وگو باشد و چشم و گوش ملت و زبان آنها در بیان مطالبات آنها باشد و برای تحقق آن نیز تلاش می‌کنیم. خاتمی با تاکید بر اینکه "ما برای دستیابی به چنین جامعه‌ای از گذشته خود عبرت و پند می‌گیریم"، اضافه کرد: ما از گذشته خود عبرت و پند می‌گیریم اما در آن نمی‌مانیم. از آن می‌گذریم و آن را می‌بخشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که در آن قانون اساسی فصل‌الخطاب باشد و در آن یک دستگاه قضایی مستقل و عادل برقرار باشد. ما حاکمیت قانون را می‌خواهیم، نه حاکمیت سلایق عقب‌مانده‌ای که چون گمان می‌کنند زور دارند، حق با آنهاست.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که نه فقط استبداد در آن نباشد، بلکه فرهنگ استبداد از آن رخت ببندد. ما برای تحقق این جامعه تلاش می‌کنیم و می‌دانیم راه سخت و طولانی را در پیش رو داریم. خاتمی با تاکید بر اینکه "تحمل اصلاح‌طلبان در دوره کنونی باید خیلی عظیم‌تر از صبری باشد که در طول چهار سال گذشته داشته‌اند"، گفت: ساختن این کشور، کاری سخت و دشوار است اما اراده ملت نشان داد که می‌تواند بر مشکلات غلبه کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه "ما حامی چشم و گوش بسته دولت نیستیم"، تصریح کرد: ما منتقدان منصف و دلسوزی هستیم و از دولتمان انتظار داریم که با وصل روابط خود با دانشگاه‌ها و مردم، به مطالبات اساسی آنها توجه داشته باشد.

مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۵:۰۳
جالبه و مفید (184279)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۱:۳۱
چه کسانی دم از اندیشه میزنند؟ کسانی که تو خونه حریم سلطان میبینند؟ (184360)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۴:۵۵
ای کلک حریم سلطانو از کجا می شناسی؟ جمعش کن بابا میشه بپرسم اندیشه از نظر تو و دوستات یعنی چی؟ منتظر پاسخ منطقی حضرتعالی هستیم. (184469)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۵:۱۰
تو تو خونه اینها چه کار می کنی؟!!! (184478)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۶:۵۳
تو اگر نميبيني از كجا ميدوني كه حريم سلطان خوبه يا بده؟؟؟واقعا برات متاسفم كه ديدن حريم سلطان رو نشونه بي انديشه ايي ميدوني...خداييش بعضي مواقع ادم دلش ميخواد براي اين جماعت هاي هاي گريه كنه كه چي رو به چي ربط ميدن (184533)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۶:۵۷
حالا كه اصولگرايي شكست سختي خورده....دنبال مقصر ميگرده...واقعا كه اصولگراها چقدر ضعيف النفس هستندحاضر نيستندكوچكترين سختي در راه هدفي كه ظاهرا دارند بكشندبازم اصلاحطلبها كه به پاي عقيده اشون تا زندانو و گلوله رفتند
زنده باد خاتمي،پاينده باد اصلاحات (184535)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۲۰:۱۹
چه ربطي داشت (184625)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۵:۴۲
جناب محمدرضا خاتمی
ضمن تقدیر از مواضع خردمندانه حضرتعالی
جفایی که در این 8سال بر این مردم رفت فراموش ناشدنی است. آنان که از این ذولت حمایت کردند و حالا خیلی وقت است که سر به زیر تفکنده اند باید در پیشگاه خدا و مردم پاسخ دهند...!
درود بر شما و همت تان که زبان ما بی صدایان شده اید! (184281)
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۷:۵۴
درود بر برادران خاتمي راهتان ادامه دارد (184287)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۸:۰۸
آقاي خاتمي كار بزرگي را هيچ كس جرعت نمي كرد شروع كردند اگر گروه انحراف و من اسمشان را مي گويم گروه غارتگران بيت المال از دولت متولد نمي شدند و اين كار بزرگ به نتيجه مي رسيد آن موقع شما ها حرفي براي گفتن نداشتيد (184293)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۸:۱۱
صد روز است که در کشور عزیزمان بوی گل سوسن ویاسمن می اید وپرستوها نغمه امید سر می دهند (184295)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۸:۱۹
احسنت ودرود بر خاتمی عزیز وخاتمی بزرگ رهبر اصلاحات (184299)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۸:۳۱
ملکم خان در 130 سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار هم آرزوی قانون را داشت.
باعث تاسف است که بعد از 130 سال هم همین آرزو را داریم. (184301)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۹:۲۰
اصولگرایان باید مسولیت . . .کارهای 8 سال گذشته را بپذیرند! این نشد که سرشون بندازن زیر و مملکت را نابود کنند بعد هم کی بود؟ کی بود؟ من نبودم! (184306)
رضا
United States
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۰:۲۱
دلتنگی هایمان در 16 آذر تاره میشود. بغض های دوستانمان که گاهی جای خود را به کینه و فریاد میدهد! سوالی تو ذهنمه که جوابش رو پیدا نمیکنم! صدا و سیمای ضرغامی داره به وضوح میبینه این رفتار و دروغ پردازی هایی که تو این 8 سال دیگه شورش دراومد، داره مردم ما رو متحدتر و جسورتر میکنه و بیش از هر زمانی به حکومت بدبین میکنه! حتما اینها هم بین خودشون کارشناس دارن و اونجا دیگه حقایق رو میگن! پس چرا این روند رو ادامه میدن؟ یا مثلا اینایی که دانشجو رو دعوت میکنن واسه سخنرانی در نماز جمعه یا شریعتمداری رو دعوت میکنن دانشگاه شریف یا جلیلی رو 13 آبان و...... آیا پشت پرده این کارا نابودی اسلام و ضربه زدن به شیعه نیست؟ آیا اینا برنامه ریزی دقیق برای نابودی انقلابی که با خون هزاران شهید به دست اومده نیست؟ توطئه صهیونیست ها نیست؟ (184323)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۰:۳۰
چه سخنان تکراری و زیبایی ؟ کو تا عمل ؟ تکرار بیهوده (184326)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۱:۰۶
دقیقا این دردتمام آزادیخواهآن جهان است
زنده بادازادی،زنده بادمخالف (184347)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۳:۰۸
من نمیدونم که شما اصلاح طلبها چقدر سعی می کنید خودتون رو به دکتر روحانی بچسبونید ....اگه شما رای داشتید که تواین انتخابات کنار نمی کشید (قابل توجه برادران خاتمی) (184389)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۵:۰۱
ناصواب صحیح است نه ناثواب ,اصلاح کنید...! (184475)