به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۱:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۲۳۹۴۸

15 درصد بيماران، عفونت بيمارستان مي​گيرند

گروه جامعه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 10 تا 15 درصد بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند دچار عفونت‌های بیمارستانی می‌شوند.
15 درصد بيماران، عفونت بيمارستان مي​گيرند
دکتر علی‌اصغر پیوندی در سومین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استرلیزاسیون گفت: موضوع عفونت‌های بیمارستانی موضوعی قدیمی و با اهمیت است که 10 تا 15 درصد بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند را درگیر می‌کند و این به دلیل وجود بیمارستان‌های متعدد، بیماری‌های نوپدید و مقاومت در مقابل آنتی‌بیوتیک‌هاست که روز به روز افزایش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: وقتی به هر دلیل عفونت بیمارستانی دربیماران افزایش پیدا می‌کند بار سنگینی به نظام سلامت وارد می‌شود و هزینه‌های ناشی از آن شامل هزینه‌های درمان و دارو نیز افزایش پیدا می‌کند که نظام سلامت خانواده، خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند. همچنین بستری طولانی‌ مدت افراد فعال جامعه باعث کاهش خدمات او و زیان در جامعه می‌شود. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه موضوع کنترل عفونت در تمام مراکز درمانی باید گسترش پیدا کند، اظهار کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای ایجاد تحول باید کارهای بزرگی انجام دهند در حالی که کنترل عفونتی که توسط کادر درمانی به بیماران منتقل می‌شود کمک شایانی به نظام سلامت خواهد کرد.

وی ادامه داد: با استفاده درست از تجهیزات می‌توان باعث کاهش نرخ عفونت‌ها در بیمارستان‌ها شد و از انتقال ناخواسته بیماری به بیمارانی که به قصد درمان به ما مراجعه کرده‌اند جلوگیری کنیم. پیوندی در ادامه گفت: لازم است پروتکلی برای رعایت استانداردها برای بیمارستان‌ها تهیه شود تا به وسیله آن بیمارستان‌ها ملزم به رعایت آن در حوزه تجهیزات باشند و بتوانند به عنوان دوستار ایمنی و سلامت بیماران مطرح باشد. سومین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون توسط دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سایر دانشگا‌های علوم پزشکی با هدف کاهش عفونت‌های بیمارستانی و ارتقای تجهیزات پزشکی صبح امروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.
مرجع : ايسنا