به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۲۵۵۶۲۷

جهش ۷۰ درصدی دانلود بازی در سال کرونا

جهش ۷۰ درصدی دانلود بازی در سال کرونا
گروه فناوری: قرنطینه باعث افزایش محبوبیت بازی‌های کامپیوتری ازجمله روی گوشی‌های هوشمند شده‌است. گزارش یکی از فروشگاه‌های ایرانی دانلود اپلیکیشن حاکی از آن است که طی 6‌ماه اول سال‌جاری بازی‌های موبایلی با رشدی معادل حدود 70درصد در صدر علایق مردم به بازی‌های دیجیتال قرار گرفته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که تنها از اول اسفند98 (زمان اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور) تا 15فروردین بازی‌های موبایلی 107میلیون بار دانلود یا به‌روزرسانی شده‌اند. در این میان 3ژانر بازی‌های استراتژی با ۵۳درصد رشد، بازی‌های خانوادگی با ۴۱درصد و بازی‌های ماجرایی با ۳۷درصد، بیشترین رشد دانلود یا به‌روزرسانی را داشته‌اند. دلیل آمار بالای بازی‌های موبایلی در مقایسه با بازی‌های کنسولی و کامپیوتری این است که کنسول‌های بازی نیاز به صرف هزینه برای خرید دارند و همچنین سرگرم شدن با بازی‌های موبایلی تقریبا در همه مکان‌ها(خانه، وسایل حمل‌ونقل و خودروهای شخصی و...) امکان‌پذیر است.
 
این در حالی است که کل دنیا در سال2020 با افزایش دانلود بازی‌های موبایلی همراه بوده است. به‌طوری که بازی‌های معمولی از نظر دانلود به میزان 78درصد، بازار را به تسخیر خود در آوردند. درحالی‌که بسیاری از مردم به‌دلیل تعطیلی‌ها و قرنطینه‌های ناشی از بیماری کووید-19در داخل خانه‌ها محبوس شده بودند، آن دسته از بازی‌های موبایلی که به نوعی با تعامل اجتماعی همراه بودند رونق گرفتند. به‌عنوان مثال، یک بازی بنام در میان ما (Among Us)، در سال2020 در چندین کشور ازجمله آمریکا به یک بازی محبوب و پرطرفدار تبدیل شد.این در حالی است که بازی‌های موبایلی در سال2020 سهمی در حدود 72میلیارد دلار از بازار بازی‌های دیجیتال را به‌دست آورد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این رقم در سال2023 به بیش از 100میلیارد دلار می‌رسد. فراموش نکنید که این رقم فقط مربوط به بازی‌های موبایلی است و سایر پلتفرم‌های بازی مانند کنسول‌ها و کامپیوتر این رقم را در سال2020 به 180میلیارد دلار رسانده‌اند.

گروه سنی، هزینه، تعداد و جنسیت گیمرها
چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با مدیران بنیاد بازی‌های رایانه‌ای گفته بود: «مطالعات آماری نشان می‌دهد که گروه سنی۱۸ تا ۲۵سال به‌طور میانگین، ۲۰ساعت در هفته از بازی‌های کامپیوتری و موبایلی استفاده می‌کنند. البته گروه سنی بازی‌ها شامل دوره سنی بزرگسال حتی ۶۰سال به بالا هم می‌شود.»سایر کشورها هم از این وضعیت مستثنی نیستند و گروه‌های سنی مختلف در سراسر دنیا به بازی‌های دیجیتال گرایش دارند و از آن لذت می‌برند.سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم طی مصاحبه‌ای با ایرنا می‌گوید: به‌صورت تخمینی می‌توان گفت هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای سخت‌افزار و نرم‌افزار بازی به‌طور متوسط تا پایان سال۱۳۹۹ به بیش از 1500میلیارد تومان و یک سال بعد به 1900میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که این عدد در سال۱۴۰۱ به بیش از 2هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه تعداد گیمرهای بازی‌های موبایلی تا پایان سال۱۳۹۹ به ۳۱میلیون نفر می‌رسد، ادامه می‌دهد: تا سال۱۴۰۱ این تعداد به ۳۵میلیون نفر خواهد رسید. درحالی‌که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با احتساب 2پلتفرم اصلی دیگر یعنی کامپیوتر و کنسول، تعداد کل بازیکنان بازی‌های دیجیتال در ایران از پایان سال۱۳۹۹ تا پایان سال۱۴۰۱، از 4/36میلیون نفر به 6/41میلیون نفر خواهد رسید.به‌گفته پژمان، اگرچه ترکیب جنسیتی بازیکنان نیز طی 3سال پیش رو دستخوش تغییراتی می‌شود، با این حال همچنان بازیکنان مرد، سهم بیشتری در بازی‌های رایانه‌ای دارند و سهم بازیکنان مرد در سال۱۳۹۹ و سال‌های آینده کماکان بیشتر خواهد بود. براساس تخمین‌ها، 67درصد بازیکنان در سال۱۳۹۹ مرد و 33درصد زنان خواهند بود. این رقم برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به نسبت ۶۸درصد مرد در مقابل ۳۲درصد زن پیش‌بینی شده است
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها