به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۵:۵۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۷۷۳۴
شرکت دخانیات به جای مقاومت به فکر ارتقای کیفیت باشد

کیفیت سیگار داخلی مطلوب نیست

گروه اقتصادي:​ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات با اشاره به اینکه هم‌اکنون در مجموع کیفیت محصولات تولیدی شرکت دخانیات مطلوب نیست، گفت: ما به دنبال شکستن انحصار تولید، واردات، توزیع، قیمت و نظارت بر کنترل بر کیفیت در حوزه صنعت دخانیات هستیم.
کیفیت سیگار داخلی مطلوب نیست
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات با اشاره به اینکه هم‌اکنون در مجموع کیفیت محصولات تولیدی شرکت دخانیات مطلوب نیست، گفت: ما به دنبال شکستن انحصار تولید، واردات، توزیع، قیمت و نظارت بر کنترل بر کیفیت در حوزه صنعت دخانیات هستیم. عطاالله نیک‌منش  با اشاره به اینکه به موجب قانون 27 تیر ماه سال 1391 وظایف حاکمیتی در حوزه دخانیات از شرکت دخانیات ایران جدا شده و به مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور واگذار شد، گفت: براین اساس صدور مجوز عاملیت‌های صنعتی، بازرگانی و توزیعی در اختیار مرکز است، اگرچه به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی هنوز بسیاری از فعالان حوزه دخانیات از این موضوع باخبر نیستند و همچنان برای انجام امور خود به شرکت دخانیات مراجعه می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که چه نهادی در کشور متولی بحث نظارت بر کیفیت سیگارهای وارداتی و تولید داخل است؟ گفت: در حال حاضر یک آزمایشگاه مرجع در شرکت دخانیات ایران و یک آزمایشگاه دیگر در بخش خصوصی داریم که در قالب کنترل کیفیت سیگار‌های تولید داخل و وارداتی را براساس استاندارد 2498 مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهند. وی افزود: از هر کانتینر سیگار چهار باکس به صورت تصادفی انتخاب شده که برای آزمایش و بررسی به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌شوند تا در صورت استاندار بودن تاییدیه آنها داده شود. نیک‌منش در پاسخ به این سوال که آیا اینکه شرکت دخانیات ایران خودش بر تولیداتش نظارت کیفی داشته باشد و برای آنها تائیدیه صادر کند درست است یا خیر؟ گفت: این موضوع از نظر ما نیز یک اشکال قانونی است. به هر حال شرکت دخانیات ایران هم‌اکنون به عنوان یک بنگاه صنعتی با تولید حدود 16 میلیارد نخ سیگار یک تولید‌کننده عمده در کشور محسوب می‌شود و دارای آزمایشگاه مرجع نیز است.

وی افزود: در حال حاضر تنها بازار باعث می‌شود که شرکت دخانیات ایران کیفیت محصولاتش را کنترل کند. ما اعتقاد به این نداریم که شرکت دخانیات ایران خودش مسوول صدور تاییدیه کیفیت و استاندارد برای محصولاتش باشد، اما به هرحال انتزاع وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات فرایدی جوان بوده و جا افتادن آن نیاز به زمان دارد. وی گفت: به هرحال شرکت دخانیات ایران سابقه‌ای 76 ساله داشته و در مقابل تغییرات مقاومت می‌کند که ممکن است این مقاومت در برخی حوزه‌ها مشکل‌ساز شود. او با اشاره به اینکه دولت یازدهم از هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت دخانیات حمایت می‌کند، گفت: ما از صاحبان سرمایه و دانش با اهداف صادراتی برای سرمایه‌گذاری در صنعت دخانیات و تولید سیگار در کشور استقبال می‌کنیم و صدور عاملیت‌های صنعتی با برندهای ملی برای این دسته از سرمایه‌گذاران به سرعت انجام می‌شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: در عین حال در زمینه واردات نیز با احتیاط عمل می‌کنیم تا برند‌های داخلی صدمه نبیند اما این احتیاط نباید منجر به افزایش قاچاق شود. نیک‌منش با بیان اینکه می‌خواهیم رانت توزیع را در حوزه سیگار بشکنیم، گفت: به مدت چندین دهه در بازار سیگار کشور انحصار وجود داشته و توزیع تنها در اختیار چند شرکت بوده است که این خلاف عدالت بوده و ما به تمام وارد‌کنندگان و توزیع‌کنندگان تایید کرده‌ایم که توزیع خود را باید خرد کنند و به صورت ماهانه به ما گزارش دهند. وی با اشاره به اینکه شرکت دخانیات ایران هم‌اکنون 7200 کارمند داشته که از محل تولیدات این شرکت امرار معاش می‌کنند، اضافه کرد: شرکت دخانیات برای حفظ سهمش در بازار باید کیفیت محصولاتش را ارتقاء دهد و برای بقا مجبور به این کار است. از سویی دیگر ما برای شکستن انحصار موجود در کنترل کیفیت سیگارهای تولید داخل و وارداتی قصد داریم شرکت‌های بین‌المللی کنترل کیفیت کالا را در کشور در حوزه دخانیات راه‌اندازی کنیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات گفت: این شرکت‌ها هم از مبدا و هم از مقصد فرایند بازرسی و نظارت بر سیگار را انجام می‌دهند که این باعث می‌شود هزینه‌های واردات سیگار کاهش یافته و ضریب ریسک قاچاق سیگار نیز کاهش یابد. این مقام مسئول افزود: تاکنون دو شرکت رزومه خود را برای ما ارسال کرده‌اند که باید تاییدیه سازمان ملی استاندارد را بگیرند که در صورت اخذ این تاییدیه این شرکت‌ها در زمینه‌ی بازرسی از سیگارهای وارداتی به کشور فعال خواهند شد. نیک‌منش در پاسخ به این سوال که آیا از کیفیت سیگارهای موجود در بازار‌ داخلی به ویژه تولیدات دخانیات ایران راضی هستید یا خیر؟ توضیح داد: من سیگاری نیستم اما در این حوزه دو بحث وجود دارد. یکی کیفیت تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌های مرجع و دیگری طعم و ذائقه موجود در بازار. به نظر من شرکت دخانیات ایران باید در تولید محصولاتش تجدیدنظر کند، چرا که قیمت محصولی که هم‌اکنون به توزیع‌کننده می‌دهد گران‌تر از قیمت محصولی است که در کف بازار می‌فروشد و توزیع‌کننده فقط برای پرکردن سبد کالایش اقدام به خرید از شرکت دخانیات ایران می‌کند. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: البته برخی از محصولات شرکت دخانیات ایران در خارج از کشور و در اروپا نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما در مجموع باید بگویم نوسازی و بروز‌رسانی در شرکت دخانیات ایران انجام نشده و کیفیت محصولات این شرکت در حالت کلی مطلوب نیست که مسئولان این شرکت برای ارتقای کیفیت باید تلاش کنند.
مرجع : ايسنا