به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ ساعت ۲۳:۲۵
کد مطلب : ۲۸۸۴۶

عربستان با حضور ایران در ژنو ۲ مخالفت كرد

گروه بين‌الملل: آژانس خبری عربستان به نقل از یک مقام رسمی این کشور گفته است که ایران واجد شرایط شرکت در کنفرانس ژنو ۲ نیست.
عربستان با حضور ایران در ژنو ۲ مخالفت كرد
در این گزارش گفته شده ایران با نتایج نشست "ژنو ۱" از جمله تشکیل دولتی انتقالی در سوریه موافق نیست. ایران رسما و آشکارا مواضعش را در مورد ایجاد دولتی انتقالی در سوریه اعلام نکرده و به دلیل حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه، این کشور واجد شرایط شرکت در مذاکرت صلح ژنو نیست.

عربستان سعودی در جنگ داخلی در سوریه از شورشیان مخالف دولت حمایت می‌کند و ایران به همراه روسیه از جمله کشورهای حامی بشار اسد، است. در همین حال ائتلاف ملی سوریه، از گروههای مخالف دولت سوریه هم گفته است که به دلیل حضور ایران در کنفرانس موسوم به ژنو ۲، شرکت در این مذاکرات را به حال تعلیق در آورده است.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، روز گذشته ( یکشنبه ۱۹ ژانویه) اعلام کرد که از ایران دعوت کرده تا در کنفرانس ژنو که با هدف حل بحران سوریه تشکیل می‌شود، شرکت کند. ایران در پاسخ به این دعوت امروز اعلام کرد که در کنفرانس "ژنو ۲ " شرکت می‌کند.

پیشتر نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی گفت: از همان ابتدا ما بر دعوت همه کشورهایی که در تحولات (سوریه) تاثیر‌گذار هستند بدون استثنا برای شرکت در این نشست، تاکید کردیم. مطئنا ایران به مانند عربستان سعودی، و کشورهای خلیج فارس، همچنین ترکیه، مصر و عراق یکی از کشورهایی است که بطور مستقیم در حل این بحران و بدون خدشه وارد نمودن به ثبات این منطقه مهم در جهان، ذینفع است. قرار است کنفرانس "ژنو ۲ "، چهارشنبه هفته جاری (۲۲ ژانویه) در شهر مونترو در سوئیس برگزار شود.