به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۴ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۲۹۱۸۷

زیان آلودگی هوا بیشتر از سیگار و قلیان

گروه جامعه: مشاور سازمان جهانی بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر گفت: یکی از عوامل بروز سکته ها عوامل زیست محیطی است و اثرات مخرب آلاینده های هوا بیش از دود سیگار و قلیان است.
زیان آلودگی هوا بیشتر از سیگار و قلیان
 دکتر ˈرویا کلیشادیˈ  در همایشی به مناسبت هفته هوای پاک در اصفهان افزود: آلودگی هوا موجب اختلال در لایه درونی رگ های بدن می شود. وی افزود: این امر باعث بروز سکته های قلبی و مغزی در نوجوانان و جوانان 10 تا 18 سال می شود و سن سکته را کاهش می دهد. مشاور سازمان جهانی بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر تصریح کرد: مواد مضر موجود در هوا موجب پیری سلول ها و ایجاد بیماری در آن ها می شود.وی عنوان کرد: آلودگی هوا جهش های ژنتیکی از جمله جهش ژن (CYP1A1) در جنین را به دنبال دارد و این بیماری در زمان کودکی و یا سنین بالاتر خود را نشان می دهد. این متخصص بیماری های اطفال با اشاره به اینکه شیرمادر حتی در صورت آلودگی از شیر خشک مفیدتر است، اظهار کرد: شیر مادران در معرض آلودگی هوا دارای درصد بالایی سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک است. وی خاطرنشان کرد: 90 درصد بانوان، 70 درصد مردان و 60 درصد کودکان شهر اصفهان دچار کمبود ویتامین دی (D) هستند که این امر نیز ناشی از آلودگی هوا است و برخلاف رویت نور خورشید اثرات مفید آن حذف می شود.

کلیشادی افزود: بالا بودن آلاینده های موجود در هوا بر بروز چاقی در افراد به دنبال ترشح غیراصولی غدد بدن موثر است و باعث اختلالات چربی در خون می شود. وی بابیان اینکه مصرف سبوس، سبزیجات با رنگ زرد و سبز تیره، مایعات، لبنیات، انار، انواع روغن های کلزا و زیتون در کاهش اثرات مضر آلودگی هوا موثر است، گفت: مصرف عناب تازه، اثرات آلودگی هوا بر شیر مادران را کاهش می دهد. بنیانگذاز جمعیت سبز و نماینده تشکل های زیست محیطی استان اصفهان نیز گفت: توسعه صنعتی در استان ها باید براساس ظرفیت باشد و استان اصفهان ظرفیت توسعه صنایع موجود را ندارد. ˈمهدی بصیریˈ افزود: فعالیت صنایع باید متناسب با اقلیم و اکولوژی مناطق باشد و اخلاق زیست محیطی رعایت شود. وی با بیان اینکه باید از ایجاد صنایع آلاینده در نزدیکی شهر اصفهان جلوگیری شود اظهارکرد: همانند سایر نقاط دنیا باید برای این گونه صنایع، مالیات های زیست محیطی وضع شود. وی هوای اصفهان را نه تنها آلوده بلکه مسموم خواند و افزود: در این زمینه آمارهای صحیح و اطلاع رسانی های مناسب به شهروندان ارائه شود. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید بر توسعه انرژی های پاک در کشور سرمایه گذاری شود زیرا افزایش بیماران سرطانی نشان دهنده بحران آلودگی هوا در استان های کشور است.
مرجع : ايرنا