به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۳۰۱۳۸
دیده‌بان حقوق بشر حكومت سوریه را متهم کرد

هزاران‌خانه در سوريه "عمدا" تخریب شده‌اند

گروه بين‌الملل: دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی حكومت سوریه را متهم کرده که هزاران خانه را در دمشق و حما "عمدا و و در جهت تنبيه حاميان مخالفان، به شكل گسترده‌اي تخریب کرده است.
هزاران‌خانه در سوريه "عمدا" تخریب شده‌اند
براساس گزارش این سازمان، تخریب خانه‌هاي مردم برای تنبیه غیرنظامیان مظنون به حمایت از مخالفان حکومت صورت گرفته است. تصاویر ماهواره‌ای وسعت تخریب خانه‌هاي مسکونی با استفاده از مواد منفجره و بولدوزر در مناطق تحت کنترل شورشیان درشهرهای دمشق و حما در سال‌هاي ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ را نشان مي‌دهد.

در این گزارش آمده است که تخریب بی دلیل بناهای و اموال متعلق به غیرنظامیان و تنبیه دسته جمعی آنان از مصادیق جنایت جنگی محسوب می‌شود. دیده بان حقوق بشر این گزارش را در حالی منتشر کرده است که مذاکره نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در ژنو به منظور یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران این کشور ادامه دارد. دیده بان حقوق بشر در این گزارش به هفت مورد از تخریب گسترده خانه‌هاي مسکونی در دوره زمانی بین ژوئیه ۲۰۱۲ تا ژوئیه ۲۰۱۳ اشاره کرده است.

این گزارش نتیجه گرفته است که براساس تصاویر ماهواره ای، ویدیوهای اینترنتی و گزارش شاهدان عینی، نیروهای دولتی عامل ویرانی خانه‌هاي غیرنظامیان بوده اند. این نهاد بین المللی همچنین گفته است که در تهیه این گزارش تخریب دست کم ۱۴۵ هکتار از مناطق مسکونی مورد بررسی قرار گرفته است. وسعت منطقه مورد بررسی برابر حدود ۲۰۰ زمین فوتبال است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که هزاران خانواده سوری در نتیجه سیاست تخریب اماکن غیرنظامی، خانه‌هاي خود را از دست داده اند.

دیده بان حقوق بشر از دولت سوریه خواسته است تا فورا به تخریب اماکن مسکونی که برخلاف قوانین بین المللی است پایان دهد و به قربانیان غرامت بپردازد یا برای آنها مسکن جایگزین تهیه کنند. این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است رسیدگی به اوضاع سوریه را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع دهد.