به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۷:۲۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۳۰۱۳۹
در چارچوب پاکسازی گسترده باند فساد

صدها قاضي و پليس ديگر تركيه برکنار شدند

گروه بين‌آلملل: دولت رجب طیب اردوغان حدود 800 مامور دیگر پلیس را در برخی شهرها از جمله آنکارا اخراج کرده است.
صدها قاضي و پليس ديگر تركيه برکنار شدند
خبرگزاری فرانسه گزارش داد اخراج این افراد پلیس در چارچوب پاکسازی گسترده دولت ترکیه صورت گرفت که از بیش از یک ماه قبل در واکنش به تحقیقات قضایی درباره فساد مالی آغاز شده است. بر اساس آمار مطبوعات ترکیه بعد از فاش شدن رسوایی فساد مالی دهها تن از نزدیکان دولت در نیمه دسامبر حدود 6 هزار مامور پلیس از جمله حدود 2 هزار نفر در پایتخت مجازات شده اند.

روزنامه ملیت در پایگاه اینترنتی خود گزارش داد قربانیان پاکسازی‌هاي جدید افسران بلندرتبه و ماموران پلیس را شامل مي‌شود. علاوه بر پلیس، دستگاه قضایی ترکیه نیز از این پاکسازی در امان نمانده است. دستگاه قضایی صدها برکناری و تغییر در مسئولان قضایی را شاهد بوده است.

115 دادستان و قاضی دیگر ترکیه‌ برکنار یا منتقل شدند


از سوي ديگر، در جدیدترین اقدام دولت ترکیه علیه مقامات قضایی مسئول تحقیقات ضد فساد، روز چهارشنبه 115 تن از دادستان‌ها و قضات مجتمع قضایی استانبول از سمت‌های خود برکنار و یا به سمت‌های دیگری منتقل شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه تودی زمان، از میان این دادستان‌ها دو تن به نام‌های جلال کارا و محمت یوزگچ مسئولیت اداره تحقیقات ضد فساد علیه دولت ترکیه را بر عهده داشته‌اند. این دو دادستان نزدیک به یک سال و نیم بود که تحقیقات درباره فساد مالی مقامات را به پیش می‌برده و در حالی روز چهارشنبه از سمت خود برکنار شدند که تنها چند روز تا صدور کیفرخواست در خصوص این پرونده باقی مانده بود. همچنین ادعا شده که تغییر سمت این دو دادستان یک روز پس از آن انجام شده که یوزگچ دو تن از تاجران سرشناس پرونده را به نام‌های م. ا. ا و همچنین م. ن. ز احضار کرده تا درباره تحقیقات در دفتر دادستانی توضیحاتی را ارائه دهند.