به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۳۰۲۵۱۵

۲۰ فیلم ترسناک برتر دهه وحشت سینما

۲۰ فیلم ترسناک برتر دهه وحشت سینما
گروه فرهنگی: دهه ۸۰ در آمریکا، دهه فیلم‌های ترسناک بود. رقابت بین دو فرمت وی‌اچ‌اس و بتامکس در آن زمان در آمریکا به دلیل هزینه کمتر به نفع وی‌اچ‌اس تمام شد و پخش خانگی رونق زیادی به دست آورد. دنیا برای اولین بار با روش جدیدی برای ارائه فیلم آشنا شد و مغازه‌های فروش فیلم‌های ویدیویی مملو از افرادی شد که به دنبال تماشای فیلم‌های جدید در خانه بودند. فیلم‌های ویدیویی به بچه‌هایی که به علت محدودیت سنی، اجازه تماشای فیلم‌های ترسناک را در سینماها نداشتند، اجازه داد تا این فیلم‌ها را در خانه ببینند. در این لیست ۲۰ فیلم ترسناک برتر این دهه را به شما معرفی می‌کنیم. 

۲۰. بسکیت کیس۱۹۸۲ (Basket Case)
«فرانک هننلار» توانایی این را دارد که در فیلم‌هایش لایه‌های پنهانی از وقایع ترسناک را بگنجاند. شهر نیویورک برای هننلار، همانند «وودی آلن» معشوقه‌ای است که در تک تک عناصر فیلم‌هایش پرستش می‌شود. «قالب ترسناک» داستان زندگی یک پسر و قل به هم چسبیده عجیب او را بازگو می‌کند. در این فیلم، انسان‌ها هیولاهای ترسناک هستند و داستان آن‌ها در ذهن بیننده حک می‌شود. هننلار با این فیلم، فیلم‌سازان زیادی از جمله «جو بگوس» و «هریسون اسمیت» را تحت تاثیر قرار داد.


۱۹. غارتگر ۱۹۸۷ (Predator)
فیلم علمی-تخیلی اکشن-ترسناک «غارتگر» به کارگردانی «جان مک‌تیرنان» و نقش‌آفرینی «آرنولد شوارتزنگر» با کسب موفقیت در گیشه جهانی باعث شد تا دنباله‌های بیشتری برای این فیلم ساخته شود. رویارویی هیجان‌انگیز گروه ضربت با مزدوران و موجود فضایی کشنده، بیننده را تا لحظه آخر جلوی تلویزیون میخکوب می‌کند.

۱۸. گرملین‌ها ۱۹۸۴ (Gremlins)
فیلم «گرملین‌ها» به خاطر ظاهر پشمالو و بامزه موگویی‌ها فروش زیادی داشت اما ذات وحشی، شیطانی و تشنه به خون آن‌ها باعث شد که لقب ترسناک‌ترین فیلم تاریخ را در زمان خود به دست آورد. این فیلم به کارگردانی «جو دانته» توانست به خاطر خشونت کارتونی‌اش بسیاری از محدودیت‌های خشونت را پشت سر بگذارد.

۱۷. مرده شریر ۱۹۸۱ (The Evil Dead)
در اوایل دهه ۸۰ در انگلستان قانون منع ساخت و پخش فیلم‌های ترسناک اجرا شد که سازندگان و فروشندگان این فیلم‌ها را به دادگاه‌ها کشاند. این مسئله فروشندگان فیلم‌های ترسناک وی‌اچ‌اس را مجبور به پخش غیرقانونی کرد و فیلم «مرده شریر» به کارگردانی «سم ریمی» نیز یکی از همین فیلم‌ها بود. سبک فیلم‌برداری جسورانه، گام و شیوه آشفته و حس کامیکی «سم ریمی» به خوبی در این فیلم قابل مشاهده است.

۱۶. لکه ۱۹۸۸ (The Blob)
نسخه اصلی فیلم «لکه» با حضور «استیو مک‌کویین» یک فیلم علمی-تخیلی بسیار محبوب و عامیانه بود. بازسازی ۱۹۸۸ آن به کارگردانی «چاک راسل»، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه ۸۰ است که در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شد. «راسل» در بازسازی «توده چسبنده» با حفظ داستان اصلی، تغییراتی برای جذابیت بیشتر از دید بیننده‌های مدرن در آن ایجاد کرد اما قانون نانوشته «هیچ بچه‌ای را نکشید» را زیر پا گذاشت که دلیل اصلی شکستش بود.

۱۵. هالووین ۳: فصل جادوگر ۱۹۸۲ (Halloween ۳: Season of the Witch)
سومین فیلم سری فیلم‌های «هالووین» جایگاه خود در این لیست را به خاطر تلاشش برای تغییر موضوع این فیلم نسبت به فیلم‌های دیگر فرنچایز به دست آورد. «نایجل نیل» نویسنده اولیه فیلم «هالووین ۳» تلاش کرد با این فیلم ترسناک-فولک، پلی بین تکنولوژی و جادوی قدیم به وجود آورد. او در نهایت از این پروژه فاصله گرفت اما نامش هنوز در بین نویسندگان فیلم دیده می‌شود.

۱۴. گرگینه آمریکایی در لندن ۱۹۸۱ (An American Werewolf in London)
فیلم «گرگینه آمریکایی در لندن» تاثیر زیادی بر روی نسل جوان دهه ۸۰ گذاشت و منبع الهام بسیاری از آهنگسازان شد. «جان لندیس» با استفاده از تجربه خود در ساخت فیلم‌های کمدی موفق شد شاهکار کمدی ترسناک «گرگینه آمریکایی در لندن» را خلق کند. «گرگینه آمریکایی در لندن» با به کار گیری کمدی سیاه به عنوان هسته اصلی و ابداع شیوه‌ای نوین در تبدیل انسان به گرگینه از دیگر فیلم‌های این ژانر فاصله گرفت و نام خود را به عنوان فیلمی اصیل در عین حال مدرن ثبت کرد.

۱۳. جامعه ۱۹۸۹ (Society)
فیلم ترسناک «جامعه» به کارگردانی «برایان یوزنا» داستان زندگی یک نوجوان و خانواده ثروتمندش را در بورلی هیلز بازگو می‌کند. زندگی این نوجوان زمانی که متوجه عضویت پدر و مادرش در یک کالت برای افراد برتر جامعه می‌شود، تغییر می‌کند. «یوزنا» فیلم‌نامه «جامعه» را از یک فیلم اسلشر به فیلمی ترسناک با موجودات فضایی و کالتی کشنده تغییر داد.

۱۲. روز مردگان ۱۹۸۵ (Day of the Dead)
تریلر فیلم «روز مردگان» به کارگردانی «جرج رومرو» در زمان انتشارش به اندازه کافی ترسناک بود که بینندگان را بترساند. «روز مردگان» سومین فیلم مجموعه سه‌گانه رومرو، داستان گروهی از نجات‌یافتگان را نشان می‌دهد که ممکن است تنها انسان‌های باقی مانده روی زمین باشند.

۱۱. نمایش مورمور ۱۹۸۲ (Creepshow)
فیلم ترسناک «نمایش مورمور»، اولین همکاری بین «جرج رومرو» و «استیون کینگ» و یادآوری از کامیک‌های ترسناک ای‌سی دهه ۵۰ بود. «نمایش مورمور» تنها از قالب داستانی، تم و حس کامیک‌ها الهام گرفته شده بود. این فیلم شامل پنج داستان ترسناک است و کینگ در دومین داستان آن نقش آفرینی کرده است.

۱۰. احیاگر ۱۹۸۵ (Re-Animator)
«استوارت گوردون» فیلم «احیاگر» را بر اساس رمان «اچ پی لاوکرافت» در سال ۱۹۸۵ ساخت. «جفری کمبس» که همواره بازی «کالین کلایو» در نقش «دکتر فرانکنشتاین» را ستایش می‌کرد، نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد. «احیاگر» همانند بسیاری از فیلم‌های دهه ۸۰ با استفاده از عناصر کمدی، خشونت صحنه‌های خونین و جلوه‌های ویژه فیلم را کم کرده است.

۹. دلقک‌های قاتل از فضای خارج از جو ۱۹۸۸ (Killer Klowns from Outer Space)
تاریخ به ما نشان داده که تلاش برای ساخت فیلم‌های ترسناک همیشه ناموفق بوده است اما «برادران چیودو» موفق شدند این کار را با فیلم «دلقک‌های قاتل از فضای خارج از جو» انجام دهند. اگرچه فیلم «دلقک‌های قاتل از فضای خارج از جو» صحنه‌های ترسناک زیادی ندارد و بیش از ترسناک بودن خنده‌دار است، موفق شده که همچنان در لیست فیلم‌های برتر دهه ۸۰ قرار بگیرد.

۸. مگس ۱۹۸۶ (The Fly)
«مگس»، یکی دیگر از بازسازی‌های این لیست است که می‌توان آن را از نسخه اولیه که در سال ۱۹۸۵ ساخته شده بود برتر دانست. «دیوید کراننبرگ» در این فیلم داستان عشق محکوم به شکست «ورونیکا» و «سث» را بازگو می‌کند که در نهایت با هم یکی شده و به مگس تبدیل می‌شوند. این فیلم در دوران اوج بیماری ایدز اکران شد و تاثیرات همه‌گیری این بیماری خطرناک را می‌توان در لایه‌لایه فیلم مشاهده کرد.

۷. برپاخیزان جهنم ۱۹۸۷ (Hellraiser)
اگرچه فیلم «برپاخیزان جهنم» اولین تجربه کارگردانی «کلایو بارکر» بود، اما می‌توان سبک خاص او را حتی در این فیلم درباره اشتیاق تاریک و وسواس مشاهده کرد. شخصیت عجیب «فرانک» به عنوان پاپ جهنم و فضای تاریک و دنج خانه قدیمی «جولیا» و «لری»، حالت مخوفی به این فیلم بخشیدند که با گذر زمان شاید از جذابیت آن کاسته شده باشد.

۶. تاریکی نزدیک ۱۹۸۷ (Near Dark)
اولین تجربه کارگردانی «کاترین بیگلو» را به جرئت می‌توان یک موفقیت بزرگ دانست. گروه روسپیان خون‌آشام او در فیلم «تاریکی نزدیک» بسیار هوشمندانه طراحی شده‌اند. با وجود شخصیت‌های خون‌آشام، از این کلمه در فیلم «تاریکی نزدیک» هرگز استفاده نمی‌شود.

۵. بیگانگان ۱۹۸۶ (Aliens)
دومین فیلم از مجموعه فیلم‌های «بیگانه»، در سال ۱۹۸۶ به کارگردانی «جیمز کامرون» ساخته شد. طبق شایعات، ایده فیلم «بیگانه‌ها» با نوشتن نام این فیلم و تبدیل حرف اس به علامت دلار روی تخته سیاه توسط کامرون آغاز شد. او با الهام گرفتن از داستان «ریدلی اسکات» و حفظ قالب اصلی داستان، موضوع آن را با موفقیت از خانه جن‌زده به جنگ ویتنام تغییر داد.

۴. موجود ۱۹۸۲ (The Thing)
نکته جالب درباره فیلم شاهکار «موجود» این است که در زمان اکرانش با شکست مواجه شد و به سختی توانست بودجه اصلی خود را جبران کند. در آن زمان، بینندگان و منتقدان آن را احمقانه، خسته کننده و پوچ نامیدند. «جان کارپنتر» فیلم «موجود» را در زمان اوج فیلم‌سازی خود کارگردانی کرد و در حال حاضر این فیلم به عنوان یک شاهکار در ژانر فیلم‌های ترسناک شناخته می‌شود.

۳. کابوس در خیابان الم ۱۹۸۴ (A Nightmare on Elm Street)
حال نوبت به «فردی کروگر»، یکی از برترین شرورهای تاریخ سینمای دنیا رسیده است. اولین و بهترین فیلم سری فیلم‌های «کابوس در خیابان الم» در سال ۱۹۸۴ به کارگردانی «وس کریون» و بازی «جانی دپ» ساخته شد. داستان فیلم از آزار چند کودک آغاز می‌شود و پس از برخی اتفاقات به قتل چند نفر از همان گروه می‌انجامد.

۲. فروشگاه کوچک ترسناک ۱۹۸۶ (Little Shop of Horrors)
فیلم «فروشگاه کوچک ترسناک» بر اساس نمایش موزیکالی به همین نام ساخته شد و حضور آن در این لیست نشان می‌دهد که فیلم ترسناک می‌تواند موزیکال هم باشد. این فیلم با داستانی لذت‌بخش و قطعات موسیقی فراموش نشدنی به کارگردانی «فرانک اوز»، پایانی تلخ‌تر از نسخه نمایشی آن دارد. این پایان با استقبال بیشتری نسبت به نسخه نمایشی آن مواجه شد.

۱. بازگشت مردگان زنده ۱۹۸۵ (Return of the Living Dead)
پس از بروز درگیری بین «جرج رومرو» و «جان روسو»، آن‌ها تصمیم گرفتند تا هر یک نسخه خود را بسازند. «بازگشت مردگان زنده» اولین فیلمی است که علاقه زامبی‌ها به مغز انسان‌ها در آن به نمایش درآمد. این فیلم را با حضور خاطره‌انگیز ملکه جیغ، «لینی کوئیگلی» و جسد روغنی «تارمان» می‌توان نماد کاملی از فیلم‌های ترسناک دهه ۸۰ نامید.
برچسب ها: ژانر وحشت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها