به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۲ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۳۱۷۸۲

برداشت گاز از مگاپروژه پارس جنوبی

گروه اقتصادي: امروز برداشت آزمایشی گاز از چاه‌های مگاپروژه پارس جنوبی صورت می‌گیرد.
برداشت گاز از مگاپروژه پارس جنوبی
ابتدای مرداد امسال مشعل بزرگترین فاز میدان پارس جنوبی با گازی که از خشکی ارسال شد در مرز ایران و قطر به طور موقت روشن شد.کمتر از یک ماه پیش نیز دوباره فلر سکوی Aفاز 12 پارس جنوبی روشن شد تا این بار سکو با گاز برداشت شده از چاه‌های این فاز آزمایش شود. امروز نیز قرار است گاز ترش برداشت شده از چاه‌های سکوی A فاز 12 پارس جنوبی به طور آزمایشی به پالایشگاه این فاز ارسال شود.طبق وعده وزیر نفت تولید واقعی از مگاپروژه پارس جنوبی یا ابتدای سال 1393 صورت خواهد گرفت.

فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین فاز این میدان محسوب می شود چرا که حجم ذخایر گاز طبیعی میدان گازی پارس جنوبی 14.2 تریلیون متر مکعب تخمین زده شده که سهم فاز 12 از این میدان حدود یک تریلیون متر مکعب معادل حدود هفت درصد است.توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با حفاری 45 حلقه چاه با هدف تولید سه میلیارد فوت مکعب (84 میلیون متر مکعب) گاز پیش بینی شده است که یک میلیارد فوت مکعب آن به شبکه سراسری گاز و دو میلیارد فوت مکعب آن به واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی)تحویل داده می شود.

همچنین تولید روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد جهت صادرات هدفگذاری شده است که میعانات گازی جدا شده در پالایشگاه پس از شیرین سازی از طریق خط لوله زیردریایی SBM صادر خواهد شد. اعتبار مصوب برای توسعه فاز 12 پارس جنوبی هفت میلیارد و 746 میلیون دلار است و تاکنون پیشرفت پروژه از مرز 90 درصد عبور کرده است.
مرجع : ايسنا