به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۳۱۹۷۴۲

دوئل مانه - صلاح در شب سکونشینی کی‌روش

گروه ورزشی: پس از ۵۱ مسابقه و رقابت ۲۴ تیم حاضر در سی‌و سومین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا، این تورنمنت به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و امشب فینال این دوره را دو تیم مدعی مصر و سنگال در ورزشگاه اولمبه شهر یائونده کامرون برگزار خواهند کرد تا تکلیف تیم قهرمان مشخص شود.
دوئل مانه - صلاح در شب سکونشینی کی‌روش
کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی ایران با وجود تمامی انتقادها و حملاتی که برخی رسانه‌ها و پیشکسوتان فوتبال مصر به او داشتند موفق شد موفقیتی بزرگ را برای خود و تیمش رقم زده و فراعنه را به دیدار نهایی جام ملت‌های آفریقا برساند. مصری‌ها اگرچه با در اختیار داشتن محمد صلاح امید زیادی به موفقیت در این تورنمنت داشتند، اما وقتی به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد و مشخص بود که مسیر دشواری برای رسیدن به فینال دارد، بسیاری در موفقیت سرمربی پرتغالی برای رساندن مصر به دیدار نهایی تردید داشتند.
با این حال برتری برابر ساحل‌عاج، مراکش و کامرون نشان می‌دهد که کی‌روش به خوبی تیمش را برای این تورنمنت آماده کرده است، اما فینال برابر سنگال پرستاره مسلما دشوارترین مصاف این تیم در این رقابت‌ها خواهد بود. البته کی‌روش به‌دلیل اخراج در بازی قبلی و رفتارهای حاشیه‌ساز که در آن تبحر خاصی دارد در این مسابقه نمی‌تواند شاگردانش را همراهی کند و غایب بزرگ مصری‌ها در فینال خواهد بود.

در حسرت نخستین جام
پس از 51 مسابقه و رقابت 24 تیم حاضر در سی‌و‌‌سومین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا، این تورنمنت به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و امشب فینال این دوره را دو تیم مدعی مصر و سنگال در ورزشگاه اولمبه شهر یائونده کامرون برگزار خواهند کرد تا تکلیف تیم قهرمان مشخص شود. جالب اینکه این دو تیم در دو دوره قبلی به فینال رسیده بودند اما هر دو برابر رقبای خود شکست خورده بودند و حالا این شانس را دارند که در پایان مسابقه امشب یکی از آنها جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
درحالی که مصری‌ها با 7 قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ این مسابقات هستند در سوی دیگر میدان شیرهای ترانگا تاکنون این موفقیت را تجربه نکرده‌اند و به‌دنبال نخستین قهرمانی تاریخ خود هستند و به همین دلیل انگیزه زیادی در این مسابقه دارند. از سوی دیگر این مسابقه دوئلی جذاب و تماشایی بین محمد صلاح و سادیو مانه، دو وینگر تاثیرگذار و ارزشمند لیورپول خواهد بود که ‌این موضوع جذابیت‌های این مسابقه را بالاتر می‌برد.
سنگال در آخرین دوره این مسابقات موفق شد به دیدار نهایی راه پیدا کند، اما در فینال با یک گل به الجزایر باخت تا دو نایب قهرمانی، مهم‌ترین موفقیت‌های این تیم در طول 32 دوره قبلی باشد. آنها در این دوره به‌عنوان یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی پا به مسابقات گذاشتند و با توجه به نفراتی که در ترکیب خود داشتند و عملکرد خوبی که در دیدارهای اخیر خود در رقابت‌های مختلف نشان دادند، بسیاری آنها را اصلی‌ترین امید فتح جام می‌دانستند. آنها در دور انتخابی نیز بدون شکست بودند و در گروه خود با 4 برد و 2 تساوی و با اختلافی 5 امتیازی نسبت به تیم دوم گروه (گینه‌بیسائو) به این رقابت‌ها صعود کردند. شروع یاران مانه در جام ملت‌ها با دیداری دشوار برابر زیمبابوه همراه بود که آنها با پنالتی دقیقه 7+90 ستاره لیورپول توانستند این بازی را به زحمت ببرند.
آنها در دو بازی بعدی هم برابر گینه و مالاوی به تساوی رسیدند تا این بار صدرنشینی قاطعانه‌ای را در گروه خود نداشته باشند، اما با این حال موفق شدند به‌عنوان تیم نخست گروه راهی دور بعد شوند. در مراحل حذفی تازه موتور این تیم روشن شد و آنها کیپ‌ورد، گینه استوایی و بورکینافاسو را با اختلاف دو گل شکست دادند و اگرچه مسیر نسبتا آسانی تا فینال داشتند، اما با این حال عملکرد خوبی در این سه بازی ارائه کردند. آنها حالا رکوردی قابل توجه در رقابت‌های اخیر خود دارند و در 12 بازی قبلی هیچ شکستی نداشته‌اند که این می‌تواند در آستانه دیدار امشب روحیه بسیار خوبی به آنها بدهد. سنگال در این دیدارها نه‌تنها در فاز دفاعی بسیار عالی کار کرده بلکه در کارهای تهاجمی هم برای رقبای خود دردسرساز بوده است.
آنها در این 12 مسابقه 24 گل به ثمر رسانده‌اند و تنها 6 گل دریافت کرده‌اند که مهم‌ترین دلیل این عملکرد خوب در اختیار داشتن ستاره‌هایی چون کالیدو کولیبالی، سادیو مانه، ادریسا گویه و فرانک کسیه است. آلیو سیسه، سرمربی بومی سنگالی‌ها امیدوار است پس از دو ناکامی این تیم در سال‌های 2002 و 2019، این بار در فینال موفق بوده و جام قهرمانی بالاخره به این تیم برسد. نامپالیس مندی، هافبک دفاعی سنگال یکی از بازیکنانی است که گفته می‌شد می‌تواند جای خالی انگولو کانته در لسترسیتی را پر کند اما نتوانست در تیمش تاثیرگذار باشد ولی در این دوره جام ملت‌های آفریقا عملکرد خوبی در خط میانی در کنار گویه و کویاته داشته است. اگرچه این خط میانی سه نفره بیشتر هافبک‌های تخریب‌کننده و دفاعی هستند و کمتر توانسته‌اند در حملات تیم خود تاثیرگذار باشند، اما سیسه با اتکا به همین نفرات توانسته تیمش را به خوبی تا فینال برساند و شاید در مسابقه امشب بتواند با برتری برابر کارلوس کی‌روش توانایی‌های فنی خودش را بیش از قبل به رخ بکشد.
مندی اگرچه در 29 سالگی نخستین تورنمنت مهم خود را با سنگال تجربه می‌کند، اما یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیمش در این رقابت‌ها بوده است. در این شرایط به نظر می‌رسد سنگالی‌ها نقطه ضعف مهمی در ترکیب خود ندارند و مصری‌ها برای برتری برابر این تیم کار بسیار دشواری پیش رو خواهند داشت.

مصر خسته با فوتبالی نتیجه‌گرا
در سوی دیگر میدان مصری‌ها با ساق‌هایی بسیار خسته راهی این دیدار خواهند شد؛ چراکه هر سه مسابقه قبلی آنها در مرحله حذفی به وقت اضافه کشیده شده و شاگردان کی‌روش در مدت کوتاهی 360 دقیقه بازی پرفشار را تجربه کرده‌اند. در مرحله گروهی از همان ابتدا هم می‌شد پیش‌بینی کرد که شانس نیجریه و مصر برای رسیدن به دور بعد بیشتر از سودان و گینه بیسائو است و در نهایت هم این دو تیم در رده‌های اول و دوم گروه قرار گرفتند. مصر که بازی اولش را به نیجریه باخته بود در دو مسابقه بعدی به برتری رسید و راهی یک‌هشتم نهایی شد. نمایش نه‌چندان خوب این تیم در این مرحله و زدن تنها دو گل در سه مسابقه باعث شد تا تاکتیک‌های کارلوس کی‌روش که بیشتر روی گل نخوردن استوار است با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شود.
آنها با دوم شدن در گروه در مسیر سختی قرار گرفتند و رقیب بعدی آنها ساحل‌عاج بود که در نهایت در ضربات پنالتی باخت و حریف فراعنه نشد. مراکش حریف بعدی کی‌روش و شاگردانش بود که آنها هم در وقت اضافه به مصر باختند و حذف شدند. کامرون میزبان هم پس از تساوی بدون گل برابر این تیم در ضربات پنالتی و با درخشش گلر حریف فرصت فینالیست شدن در خانه را از دست داد. به این ترتیب کی‌روش و تیمش همانگونه که انتظار می‌رفت با ارائه فوتبالی نسبتا دفاعی و نتیجه‌گرا با زدن 4 گل و دریافت تنها 2 گل در 6 مسابقه راهی دیدار نهایی شد اما رویارویی با سنگال آماده و درحالی که تیم سه بازی طولانی را پشت‌سر گذاشته است، کار آسانی نخواهد بود. آخرین فینال مصری‌ها که پیش از این 7 بار فاتح این مسابقات شده‌اند به سال 2017 برمی‌گردد که با نتیجه 2 بر یک به کامرون باختند و فرصت افزایش فاصله خود با رقبا را از دست دادند.
آنها حالا پس از دو دوره با سرمربی پرتغالی که مدت خیلی زیادی نیست هدایت تیم را برعهده گرفته دوباره به فینال رسیده‌اند و امیدوارند این بار بتوانند به حسرت 12 ساله خود برای قهرمانی در این تورنمنت خاتمه دهند. کارلوس کی‌روش در دیدار برابر کامرون بارها به تصمیمات داور اعتراض کرد و با دریافت دو کارت زرد از کنار زمین اخراج شد تا فرصت حضور در این بازی مهم را از دست بدهد و این مربی 68ساله در یکی از مهم‌ترین دیدارهای دوران مربیگری خود باید از روی سکوها تیمش را هدایت کند و مسلما غیبت او در کنار زمین با توجه به شور و حرارتی که به تیمش تزریق می‌کند به ضرر مصری‌ها خواهد بود. به‌جز کی‌روش، وائل گوما یکی از دستیارانش نیز در این دیدار محروم است و نمی‌تواند روی نیمکت بنشیند تا مصری‌ها به نسبت دیدارهای قبلی نیمکت خلوت‌تری داشته باشند. نکته جالب اینکه دو تیم پس از این فینال تماشایی و جذاب باید خود را برای دیدارهای پلی‌آف حضور در جام جهانی نیز آماده کنند و از قضا در آنجا باید رودرروی هم قرار بگیرند و به این ترتیب یکی از میان صلاح یا مانه در جام جهانی قطر حاضر خواهد بود.
براساس برنامه‌ریزی فیفا برای رقابت‌های آفریقا، 10 تیم برتر گروه‌های مختلف در نهایت به‌صورت حذفی و با قرعه‌کشی به مصاف هم می‌روند تا در نهایت 5 سهمیه نهایی این قاره مشخص شود. یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول اگرچه حدود یک ماه دو ستاره اصلی تیمش را در اختیار نداشته است، اما از سوی دیگر معتقد است قرمزها تا مدت‌ها از تجربیاتی که این دو بازیکن در این دوره به‌دست آورده‌اند، منفعت خواهند برد. مانه تا اینجای کار در این تورنمنت 3 گل و 2 پاس گل داشته و صلاح نیز با 2 گل و یک پاس گل نقش بسیار مهمی در موفقیت مصر ایفا کرده است.
کلوپ می‌گوید: «من بسیاری از بازی‌های این تورنمنت را تماشا کردم و معتقدم مانه، صلاح و حتی نبی کیتا تجربه بسیار خوبی از این دیدارها به‌دست آوردند. مثلا صلاح پس از اخراج سرمربی تیمش در نیمه‌نهایی، پیش از ضربات پنالتی با همبازیانش صحبت می‌کرد و به آنها روحیه می‌داد که این نشان می‌دهد او چه بازیکن ارزشمند و بزرگی برای مصر است. این تجربیات در ادامه می‌تواند به تیم ما هم کمک زیادی کند.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها