به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۰:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۳۲۲۸۰

نبود نظارت کافی بر عرضه اسباب بازی

گروه اقتصادي: دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نظارت کافی روی مراکز عرضه اسباب بازی در کشور وجود ندارد، گفت: در قانون پیشگیری از قاچاق اسباب بازی وظایف هر یک از دستگاهها در زمینه مقابله با قاچاق اسباب بازی به کشور و نحوه کنترل آن تعریف شده است.
نبود نظارت کافی بر عرضه اسباب بازی
محمدحسین فرجو با اشاره به اینکه تاکنون جلسات متعددی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره چگونگی کنترل قاچاق اسباب بازی به کشور برگزار شده است، گفت: ستاد معتقد است که علاوه بر مقابله فیزیکی با قاچاق اسباب بازی باید از روشهای‌ ایجابی مانند رونق تولید اسباب بازی در داخل نیز استفاده کرد. وی افزود: در حال حاضر سهم اسباب بازی تولید داخل در بازار کشور بسیار ناچیز بوده و نهادها و سازمانهای ذی‌ربط باید با ارائه مشوق‌های مناسب زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی و رونق تولید آنها را فراهم کنند. باید بدانیم که تنها با بگیر و ببند نمی‌شود با قاچاق اسباب بازی به کشور مقابله کرد. او با اشاره به نقش سازمان استاندارد و شورای اصناف در زمینه نظارت بر واردات اسباب بازی و فروش اسباب بازی در بازار اظهار کرد: در زمینه مقابله با قاچاق اسباب بازی قانون داریم اما تاکنون به درستی اجرا نشده است. در این زمینه نظارت بر مراکز عرضه در اولویت قرار دارد. اصنافی که اقدام به فروش اسباب بازی می‌کنند باید از فروش اسباب بازی قاچاق و اسباب بازی‌های ضدفرهنگی خودداری کنند.

فرجو تاکید کرد: در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیر اجرای قانون مبارزه با قاچاق اسباب بازی بوده و نظارت بر واحدهای عرضه را نیز با جدیت دنبال می کند. وی درباره سهم اسباب بازی‌های قاچاق در بازار داخلی اظهار کرد: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما معمولا ستاد مبارزه با قاچاق آمار برآوردی را از قاچاق اسباب بازی به کشور از روی میزان کشفیات ارائه می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده هم‌اکنون حدود 200 واحد تولید اسباب بازی در کشور وجود دارد و در زمینه توزیع و فروش اسباب بازی در سطح کشور نیز حدود 4000 واحد فعال هستند. از سوی دیگر گفته می‌شود تنها حدود پنج درصد از نیاز بازار داخلی اسباب بازی از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود و مابقی نیاز از طریق واردات رسمی و قاچاق تامین می‌شود.

در همین حال براساس دستورالعمل جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار شده نیروی انتظامی با تشدید اقدامات کنترلی در مرزها برای جلوگیری از ورود اسباب بازی و بازی‌های رایانه ای قاچاق، از ورود این اقلام به عنوان کالای چمدانی و همراه مسافر جلوگیری کند. همچنین نیروی انتظامی موظف شده اقدامات قانونی برای کنترل فضای مجازی معاملات و تبلیغ اسباب بازی‌ها و بازی‌های رایانه‌ای را به عمل آورد. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید نسبت به جلوگیری از فروش اینترنتی اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های رایانه‌ای توسط اشخاص فاقد پروانه و فروشگاه‌های مجازی جلوگیری کند. این دستورالعمل، شرکت پست را هم موظف کرده از پذیرش و جابجایی اسباب‌بازی‌های خارجی فاقد مدارک قانونی خودداری کند.
مرجع : ايسنا