به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۳۲۳۶۸۴

۲۰ هزار تن ذرت و برنج آلوده بلاتکلیف در بنادر

۲۰ هزار تن ذرت و برنج آلوده بلاتکلیف در بنادر
گروه اقتصادی: سریال ادامه دار کالاهای رسوبی در بنادر که تعیین و تکلیف نشده و یا مورد تائید سازمان استاندار قرار نگرفته اند پایان ندارد. این موضوع نه تنها باعث شده است تا مردم نسبت به سلامت کالاهای اساسی وارداتی تا حدودی بدبین شوند بلکه مدیران و مسئولان را نیز به دردسر انداخته تا نسبت به تعیین و تکلیف چنین کالاهایی اقدامات لازم را برای ترخیص، عودت و امحاء آن همچنین جلوگیری از ورود آنها به داخل کشور به کار گیرند.
طوری که وزیر اقتصاد اخیرا در بازدید از بندر امام خمینی اعلام کرد که دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی تعیین‌تکلیف‌نشده در این بندر وجود دارد و این کالاهای رسوبی باید تا ۲۸ اسفند تعیین‌تکلیف شوند، در غیر این‌صورت اوایل فروردین فرایند معدوم‌شدن آنها به سرعت رخ می‌دهد. کالاهایی که بخش عمده آنها احتمالا به دلیل عدم انجام فرایند امورات اداری برای کسب مجوز قانونی ترخیص و یا اینکه شاید هنوز استاندارد آنها مورد تائید قرار نگرفته بوده که در بنادر خاک می خورند و یا روی شناورها مانده اند.

از سال ۹۵ محموله های زیادی ذرت و برنج وارداتی به دلیل آلودگی و عدم تائید سلامت، همچنان در اختیار سازمان بنادر قرار گرفته است چرا که بخشی از آنها مرجوعی است و یا سلامت آن مورد تائید سازمان استاندار قرار نگرفته است

محموله های ذرت و برنج های آلوده ای که همچنان بلاتکلیف اند
در این باره سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک  گفت: کالاهای رسوبی معمولا در بنادر کشور وجود دارد و در گمرک نیستند چرا که کالاهایی که به گمرک ورود می کنند باید روال قانونی، اداری و ... خود را طی کنند.وی خاطر نشان کرد: به طور مثال از سال ۹۵ محموله های زیادی ذرت وارداتی به دلیل آلودگی و عدم تائید سلامت آنها همچنان در اختیار سازمان بنادر قرار گرفته است چرا که بخشی از آنها مرجوعی است و یا سلامت آنها مورد تائید سازمان استاندار قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه صاحبان چنین کالاهایی با ورود محموله های وارداتی باید پس از طی کردن فرایند اداری برای کسب مجوزهای لازم مشمولیت ورود قانونی آن را از دستگاههای زیربط بگیرند زیرا چنانچه اقدامات نهایی و تکمیلی در این زمینه ایجاد نشود، محموله ها همچنان در بنادر معطل می مانند، افزود: هر کالایی که تائیدیه نهایی را از دستگاههای ذیربط نگیرد و یا در فرایند ادرای دارای مشکل باشد گمرک به راحتی اجازه ترخیص آن را نمی دهد و محموله ها در اختیار سازمان بنادر قرار می گیرند.

سخنگوی گمرک اضافه کرد: بیش از ۱۵ هزار تن ذرت هم اکنون در گمرکات وجود دارند که به دلایلی هنوز ترخیص نشده اند و البته علاوه بر این ۱۵ هزار تن بیش از چهار هزار تن برنج نیز چندین سال است که در بدو ورود مورد تائید سازمان استاندارد قرا نگرفته اند که البته این کالاها همان موقع باید به صاحبان آن عودت و یا تعیین و تکلیف می شدند اما این محموله ها همچنان بلاتکلیف مانده اند.

برای سرعت بخشی فرایند جریان واردات کالاهای وارداتی آن دسته از کالاهایی که وارد بنادر شده اند، باید سریعا تعیین و تکلیف شوند تا مجوزهای قانونی و تائیدیه استاندارد و ... را بگیرند در چنین صورتی است که رسوب کالاها درد سر ساز بوده و همانطور که وزیراقتصاد اشاره کرده اند چنانچه بلاتکلیف بمانند معدوم می شوند
ضرورت احراز هویت سلامت کالا و استاندارد بودن آن
وی در ادامه افزود: هر کالایی که به کشور وارد می شود پس از احراز کد رهگیری از بانک مرکزی باید مجوز قانونی لازم را نیز از سایر دستگاها بگیرد تا مشکلی بابت ترخیص نداشته باشد البته خیلی از کالاها وارد انبارها می شوند و یا بخشی به دلیل فرایند کسب مجور بارگیری همچنان روی شناورها قرار می گیرند که این سری کالاها رسوبی است و باید فکری به حال آن شود.

لطیفی به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و دارایی درباره اتمام مهلت کالاهای رسوبی در بنادر تا پایان ماه جاری که همچنان در بنادر بلاتکلیف هستند اشاره کرد و گفت: برای سرعت بخشی فرایند جریان واردات کالاهای وارداتی آن دسته از کالاهایی که وارد بنادر شده اند باید سریعا تعیین و تکلیف شوند تا مجوزهای قانونی و تائیده لازم را از استاندارد و ... را بگیرند در چنین صورتی است که رسوب کالاها درد سر ساز شده و همانطور که وزیر اقتصاد به این موضوع اشاره کرده اند، این سری کالاها باید تعیین و تکلیف شوند.

بنا به این گزارش، با وجودی که آمارهای متفاوتی از وجود کالاهای رسوبی در بنادر اعلام می شود، اما ترخیص این کالاها نیازمند انجام امور اداری و مجوزهای لازم از دستگاههای اجرایی زیربط برای ترخیص است چرا که گمرک هیچگاه بدون انجام روال قانونی اجازه ترخیص کالا را نمی دهد از طرفی مسئولان گمرک می گویند؛ هر کالایی که به گمرک وارد و خارج می‌شود زمانی به عنوان کالاهای جاری برای انجام تشریفات مورد نیاز است، در این صورت گمرک ایران با شرح وظایف خود اهدافی را در نظر گرفته است که با دادن تسهیلات و سرعت به تشریفات گمرکی، همچنین رعایت قوانین و مقررات ماندگاری کالاها را کاهش دهد
مرجع : بازار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها