به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۱۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۳۳۹۳۲
وضعیت حقوق بشر سوریه در صدر این گزارش است

انتشار گزارش وضعیت حقوق بشر در جهان

گروه بين الملل: گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر جهان از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد و وضعیت حقوق بشر سوریه در صدر این گزارش مفصل قرار گرفت.
انتشار گزارش وضعیت حقوق بشر در جهان

به گزارش ايسنا، وزارت خارجه آمریکا در این گزارش حمله شیمیایی به اطراف دمشق را که براساس اطلاعات واشنگتن 1429 تن در آن کشته شدند، یکی از فجیع‌ترین موارد نقض حقوق بشر در سوریه دانست.
وزارت امور خارجه آمریکا دولت دمشق را متهم کرد که در جنگ سه ساله این کشور موارد نقض حقوق بشر را جزو برنامه‌های روزانه خود قرار داده است. واشنگتن هم‌چنین در این گزارش دولت سوریه را مسئول اصلی کشته شدن بیش از 140 هزار تن طی درگیری‌های سه سال گذشته سوریه معرفی کرده و تاکید کرده است که اقدامات دولت باعث آوارگی میلیون‌ها سوری از مناطق زندگی‌شان شده است. 

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا همچنین شبه نظامیان وابسته به دولت سوریه و نیروهای حزب‌الله در سوریه نیز متهم شده‌اند. در گزارش مذکور تنها در بخش‌هایی از فصل پایانی آن به جنایت‌های شبه نظامیان مخالف سوری اشاره شده و آمده است: بعضی گرو‌ه‌های مسلح افراطی در جنگ‌های سوریه مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند که از جمله آن می‌توان به گلوله‌باران مناطق شهری، ربودن و شکنجه افراد مخالف، اعدام دسته جمعی، هدف قرار دادن حامیان دولت و پیروان اقلیت‌های دینی و کشتن روزنامه نگاران و امدادرسانان بین‌المللی اشاره کرد. در این گزارش به نقض حقوق بشر در دیگر کشورهای جهان از جمله اوکراین، ونزوئلا، ترکیه، چین، عربستان، بحرین و ده‌ها کشور دیگر نیز اشاره شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در هنگام تحویل دادن این گزارش، رهبران سابق اوکراین را به استفاده از خشونت بی‌رویه علیه مخالفان متهم کرد. وی همچنین با انتقاد از دولت ونزوئلا اقدامات مقامات این کشور در برخورد با معترضان را محکوم کرد که در جریان آن 10 تن کشته شدند. در گزارش وزارت خارجه آمریکا از اقدامات ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین در جریان انتخابات سال گذشته میلادی انتقاد شده است. بنابر گزارش مذکور انتخابات پارلمانی اوکراین با قوانین بین‌المللی مغایرت داشت. در گزارش وزارت خارجه آمریکا اشاره‌ای به حوادث اخیر اوکراین که منجر به سرنگونی یانوکویوچ شد، نشده و تنها به حوادث سال گذشته این کشور اشاره شده است. آمریکا همچنین از سرنگونی دولت در مصر و وضعیت حقوق بشر در عربستان نیز انتقاد کرده است. در گزارش مذکور آمده است: سرنگونی دولت غیرنظامی و منتخب مصر و استفاده بیش از حد از زور و نیروهای امنیتی که به کشته شدن و شکنجه بسیاری انجامید، قابل قبول نیست.

در این گزارش همچنین به نقض حقوق زنان، کودکان و کارگران خارجی در عربستان سعودی اشاره شده و مواضع ریاض در این زمینه مورد انتقاد قرار گرفته است. در عین حال واشنگتن از تلاش‌های عربستان برای مقابله با قاچاق برده و خشونت خانگی حمایت کرده و این اقدام ریاض را ستوده است. با این حال واشنگتن از موانعی که بر سر راه آزادی بیان از جمله محدودیت در اینترنت، آزادی تجمع و آزادی دینی اعمال شده، انتقاد کرد. در گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا از تلاش‌های مقامات بحرین برای دور شدن از سیاست سرکوب و استفاده از زور قدردانی شده اما در عین حال این گزارش اشاره دارد که همچنان پیگرد مخالفان سیاسی و صدور حکم اعدام بی‌دلیل و گرفتن تابعیت از فعالان سیاسی در بحرین ادامه دارد.

واشنگتن همچنین از روسیه و چین به دلیل پیگرد مخالفان سیاسی و اعمال محدویت بر اینترنت انتقاد کرد. در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا دولت روسیه متهم شده که در سال گذشته میلادی مخالفان را مورد پیگرد قضایی و امنیتی قرار داده و برخی پرونده‌هایی که درباره تظاهرات در روسیه در جریان سال 2012 به جریان افتاده، سیاسی است.
 روسیه هم‌چنین متهم شده که قوانین مربوط به مقابله با افراط گرایی را درخصوص پیگرد مخالفان مسکو و اقلیت‌های دینی زیرپا گذاشته و از آن سوء استفاده می‌کند.