به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۴۴۹۹
مخالفت‌های دولت با مجلس به ضرر جریان اصولگرا است

نگراني اصولگرایان براي آينده سياسي‌شان

گروه سياسي: يك عضو هیات رئیسه بنیاد باران گفت: از طرفی نیز مخالفت با دولت از دیدگاه اصولگرایی به خصوص بخش متعلق به جبهه پایداری لازمه ابراز وجود سیاسی بوده و از سویی دیگر این مخالفت‌ها به دلیل امیدواری و رضایت مردم از دولت برای کلیت جریان اصولگرا هزینه‌هایی را نیز در پی دارد.
نگراني اصولگرایان براي آينده سياسي‌شان

حسن رسولی در گفت‌وگو باایلنا، در رابطه با تقابل بین دولت و بخشی از مجلس با بیان اینکه پایگاه سیاسی جریان اصولگرایی که امروز اکثریت مجلس نهم را در اختیار دارد با دولت یازدهم تفاوت ماهوی و آشکاری دارد، اظهار داشت: جریان اصولگرا در دولت گذشته با تکیه بر این‌ جایگاه سیاسی، مجلس و دولت را به صورت همزمان در اختیار داشته‌است و لذا مناسبات اکثریت مجلس با دولت نهم و دهم مناسبات حسنه‌ای بوده و درجایگاه حامی اصلی دولت نه تنها به نحو کامل نسبت به انجام وظایف نظارتی خویش در دولت عمل نمی‌کرد، بلکه نسبت به مواضع و عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد از موضع تمجید و بعضا تکریم رفتار می‌کرد.

عضو هیات رئیسه بنیاد باران در ادامه افزود: جریان انتخابات ریاست جمهوری۹۲ با رأی مردم این معادله را تغییر داد و مردم علیرغم بسیج همه بخشهای اصولگرایی و خیز برداشتن برای تصاحب مجدد قوه مجریه و درشرایطی که بیشترین تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری متعلق به زیربخشهای جریان اصولگرا بود، رأی دهندگان که از نحوه عملکرد یک دست مجلس و دولت نسبت به اصولگرایان ناراضی بودند به هیچکدام از کاندیداهای متبوع این جریان رای ندادند و فردی را انتخاب کردند که مورد حمایت هیچ کدام از احزاب و زیر مجموعه اصولگرایی نیست. وی خاطرنشان کرد: برعکس ظرفیت سیاسی منتقد جریان اصولگرا، با پشتیبانی اصلاح طلبان و شخصیت‌های بانفوذی مانند آقایان خاتمی، ‌ هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و در ادامه با فداکاری ملی آقای دکتر عارف درکمال ناباوری اصولگرایان، اقای دکتر روحانی به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان رأی آورد و امروز جریان اصول گرا بر خلاف سال گذشته آرامش خیال قبلی خود را از دست داده است.

رسولی با بیان اینکه قوه مجریه از نفوذ جریان اصولگرا خارج شده‌است،گفت: از آنجا که اصولگرایان از بابت حضور مجلس دهم نیز نگرانی دارند بنابراین برای ماندگاری در قدرت با سیاستهای راهبردی و تاکتیکی متعارض با سیاستهای دولت گذشته با دولت یازدهم چالش دارند. عضو هیات رئیسه بنیاد باران همچنین پیش بینی کرد: روند چالشی برخی از نمایندگان مجلس با دولت تا پایان دوره مجلس تداوم داشته باشد، هر‌چند که ممکن است نحوه و شکل این چالش تغییر کند.

وی با اشاره به نوعی سرگردانی و بلاتکلیفی در رفتار مجلس در مواجه با دولت خاطر‌نشان کرد: به عنوان مثال در یک مورد نمایندگان بالا‌ترین رأی اعتماد را به وزرا می‌دهند و در مورد دیگری بالا‌ترین سوال و تذکر را در دستور کار خود می‌دهند. عضو هیات رئیسه بنیاد باران ضمن اشاره به سوابق طولانی روحانی در مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود آقای روحانی با توجه به تجربه و شناخت خود از سازو کار‌های پارلمانی با همین موضع تکریمی، مناسبات مجلس و دولت را با استفاده از سایر ظرفیت‌های دولت ادامه دهد و لذا به عقیده من از این حیث جای نگرانی وجود ندارد، به ویژه اینکه پیش‌بینی می‌کنم روابط دولت با روسا و فراکسیون‌های معتدل اصولگرا در دوران باقی مانده عمر مجلس نهم بهبود یابد.