به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۳۴۶۱۹۴

آژانس: ایران افزایش غنی‌سازی را آغاز کرد

آژانس: ایران افزایش غنی‌سازی را آغاز کرد
گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات زیرزمینی فردو بالا برده و سری جدید سانتریفیوژها را در این تاسیسات آماده فعالیت کرده است.
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای کشورهای عضو  اعلام کرد که ایران توانایی غنی‌سازی اورانیوم خود را با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی فردو افزایش داده است.
 آژانس دریافته است که ایران در تاسیسات فردو، در نزدیکی قم تغذیه آبشاری متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ نوع IR-6 را با گاز هگزافلوراید اورانیوم با غلظت ۵ درصد آغاز کرده است. این آبشار دومین مجموعه از سانتریفیوژهای سایت فردو است. در این گزارش آمده است که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد از این دستگاه‌ها برای غنی‌سازی تا خلوص ۲۰ درصد استفاده کند. ایران در دیگر تاسیسات هسته‌ای خود اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده است.به گفته کارشناسان، این کشور برای ساخت تسلیحات هسته‌ای به غنی‌سازی ۹۰ درصدی نیاز دارد.پیش از این سیاستمداران غربی از قابلیت این سانتریفیوژها ابراز نگرانی کرده بودند زیرا این دستگاه‌ها امکان سریع و آسان افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را فراهم می‌آورند.
در ماه گذشته  که آژانس به مدارکی دست‌یافته که طبق آن‌ها، ایران خود را برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در سایت زیرزمینی فردو آماده می‌کند. این اقدام آخرین گامی است که ایران پیشاپیش تهدید کرده بود که انجام خواهد داد، اما اجرای آن را متوقف کرد تا اینکه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خردادماه امسال با اکثریت قاطع قطعنامەای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها