به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۹:۱۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۴۶۳۲
پوشش اخبار بحران "اوکراین" و ...

جدال با "سانسور" در "راشا تودی" روسيه

گروه بين‌الملل: رسانه ای که سال ها ادعا می کرد که در بیان "شفاف" اخبار به طور "مستقل" عمل می کند اینک در دوراهی تبعیت از فرامین دولت روسیه و یا بازتاب واقع بینانه اخبار قرار گرفته است.انتشار خبر استعفای یکی از مجری های این شبکه خبری به دلیل "سانسور" حاکم بر آن رسانه در مورد اخبار مرتبط با بحران اوکراین توجه افکار عمومی جهانی را برانگیخته است.
جدال با "سانسور" در "راشا تودی" روسيه
به گزارش "تدبیر"، "راشا تودی" رسانه ای که در مورد انتشار اخبار مرتبط با "ادوارد اسنودن" افشاگر اسناد آژانس امنیت ملی امریکا و انتشار آمار و ارقام مرتبط با محدودیت های اعمال شده بر آزادی بیان و رسانه در امریکا و اروپا و وجود فقر و معضلات اجتماعی در آن کشورها پیشتاز بود و تندترین انتقاداتش متوجه عملکرد دولت های غربی و به خصوص امریکا بود اینک خود گرفتار "سانسوری" شده که نشان مي‌دهد برخلاف ادعاهای پیشین آن رسانه در مورد انتشار "بیطرفانه" اخبار خط مشی آن مستقیما از سوی زمامداران مسکو تعیین مي‌شود.

"لیز واهل" یکی از مجریان امریکایی شبکه خبری "راشا تودی" اظهار داشته به دلیل عملکرد منفی آن شبکه خبری در پوشش اخبار مرتبط با بحران "اوکراین" و اشغال نظامی شبه جزیره "کریمه" توسط نیروهای نظامی ارتش روسیه از شغل خود استعفا کرده است. این مجری در یک برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشته که استعفایش را به دلیل "سانسور" حاکم بر "راشاتودی" در مورد بازتاب اخبار مرتبط با مداخله نظامی نیروهای روسی در شبه جزیره "کریمه" تقدیم مقامات ارشد آن شبکه کرده است.

او در مورد تلاش "راشا تودی" در مورد "توجیه کردن" تصمیمات "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری امریکا در مورد دخالت روس ها در شبه جزیره کریمه مي‌گوید :"من نمی توانم بخشی از شبکه ای باشم که دولت روسیه سرمایه آن را تامین مي‌کند و در عمل درصد لاپوشانی اقدامات "پوتین" برآمده است. من به امریکایی بودن خود افتخار مي‌کنم مي‌کنم و معتقدم که "راشا تودی" حقائق را بیان نمی کند. من بدین خاطر استعفا مي‌دهم." این مجری زن شبکه خبری "راشا تودی" هم چنین اظهار داشته که به عنوان دختر یک کهنه سرباز امریکایی از نظر "اخلاقی" و اصول "وجدانی" حاضر به ادامه کار در آن رسانه نیست.

شبکه خبری "راشا تودی" که رویکردی ضد امریکایی دارد اکنون برای افزایش میزان نفوذ خود شبکه ای اختصاصی را نیز برای شهروندان امریکایی تاسیس کرده است که در آن "لری کینگ" مجری معروف شبکه سی ان ان" نیز برنامه اجرا مي‌کند. این شبکه خبری از سوی بسیاری از منتقدین به دلیل عدم بازتاب اخبار مربوط به مداخله نیروهای نظامی روس در "کریمه" و بازتاب غیر واقع بینانه اخبار مربوط به آن انتقاداتی را مطرح کرده اند. شبکه خبری "راشا تودی" با انتشار بیانیه ای در مورد استعفای این مجری تلویزیونی مدعی شده که کار او یک "شیرین کاری تبلیغاتی" بوده است. در بخشی از بیانیه شبکه خبری "راشا تودی" در این باره آمده است :"زمانی که یکی از روزنامه نگاران با موضوعی مشکل دارد مي‌تواند این مسئله را با مدیران در میان بگذارد و در صورتی که نتوانست متقاعد شود در رفتاری حرفه ای از مقام خود اتسعفا مي‌دهد. اما زمانی که فردی این تصمیم شخصی را عمومی مي‌کند مي‌توان آن اقدام را یک "شیرین کاری تبلیغاتی" دانست.

این نخستین باری نیست که یکی از کارکنان این شبکه به دلیل انتقاد از نوع پوشش اخبار توسط "راشاتودی" از مقام خود استعفا داده است. در سال 2008 میلادی، "ویلیام دونبار" یکی از خبرنگاران شبکه خبری "راشا تودی" در جریان وقوع جنگ در "اوستیای جنوبی" به دلیل آن که مدیران شبکه اجازه پوشش اخبار مرتبط با حمله هوایی نیروهای ارتش روسیه را به او نداده بودند از مقام خود استعفا داد و از این که آن شبکه خبری جهت خواست های "کرملین" عمل مي‌کند ابراز تاسف کرده بود.