به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۳۴۷۷۱۲

موج گرما در منطقه مدیترانه

موج گرما در منطقه مدیترانه
گروه بین الملل: آتش‌سوزی‌ در کشورهای مدیترانه شامل اسپانیا، کرواسی و یونان درحال افزایش است. از جمله در جنوب غربی فرانسه بیش از ۱۴ هزار نفر مجبور به ترک خانه هایشان شده اند.
آتش‌سوزی در دو ناحیه تسته-دو-بوک و لندیراس در منطقه ژیروند فرانسه درحال گسترش است.در جنوب اسپانیا بیش از ۳۲۰۰ نفر از آتش سوزی در تپه‌های میهاس گریختند. شماری از آنها بعدا توانستند به خانه‌های خود بازگردند.آتش‌سوزی ها در پرتغال فعلا مهار شده است.
با این حال دولت پرتغال میگوید ۶۵۹ نفر - عمدتا افراد سالخورده - در یک هفته اخیر در اثر حرارت بالا درگذشته‌اند. آتش‌سوزی‌های میهاس در اسپانیا از مالاگا که یک ناحیه محبوب توریستی است دور نیست. در سایر نقاط در اسپانیا، آتشسوزی‌های طبیعی در استان‌های کاستیا و لئون، گالیشیا و اکستریمادورا شروع شده.
اِلِن مک‌کِردی از ساکنان مالاگا گفت: «ما فقط چند چیز ضروری را برداشتیم و پا به فرار گذاشتیم. وقتی وارد خیابان شدیم عملا همه در حال فرار بودند... آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش نشانی زیادی در اطراف بود.»
در سراسر مدیترانه - از مراکش در غرب تا جزیره کِرِت یونان در شرق -  هزاران مامور آتش‌نشانی و هواپیماهای متعدد آب‌پاش مستقر شده‌اند. از روز سه‌شنبه، کل منطقه در گرمای شدید عرق کرده، و باعث خشکی هرچه بیشتر پوشش گیاهی شده است.
سازمان هواشناسی فرانسه گفت دمای جنوب این کشور روز یکشنبه به ۴۱ درجه سانتیگراد می‌رسد و برای روز دوشنبه هم ثبت رکوردی تازه پیش‎‌بینی می‌شود. در پرتغال دما اخیرا به ۴۷ درجه رسید.در بریتانیا در مورد گرمای شدید به مردم هشدار داده شده و این کشور خود را برای ثبت رکورد در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آماده می‌کند، به طوری که دما در بعضی بخش‌ها به ۴۱ درجه سانتیگراد خواهد رسید.
دکتر یونیس لو، اقلیم شناس در دانشگاه بریستول،  گفت که «بالا رفتن دما از نشانه‌های تغییر اقلیم است» و در بریتانیا سالانه دو هزار مورد مرگ اضافه به موج‌های گرما مربوط می‌شود.
او می‌گوید رکوردهای دولتی نشان می‌دهد که از سال ۱۸۸۴، ده سال داغ بریتانیا همگی از سال ۲۰۰۲ به این طرف ثبت شده است. لو اضافه می‌کند که «در جهان موج‌های گرما فراوان تر و طولانی‌تر شده‌اند. ما باید استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف کنیم، باید همین حالا و فورا دست به کار شویم.»
در مراکش بیش از ۱۳۰۰ نفر خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و آتش‌نشان‌های بیشتری برای مهار آتش‌سوزی در شمال کشور مستقر شده‌اند. استان عرائش بیشترین ضربه را خورده است.
در کرِت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین جزیره یونان، آتش‌نشان‌‌ها مشغول نبرد با یک آتش‌سوزی بزرگ در تپه‌های اطراف رِتیمنون در ساحل شمالی هستند. روز شنبه گفته شد که این آتش تا حدودی مهار شده.برخی نواحی در جنوب غربی ترکیه و در ساحل آدریاتیک کرواسی هم با آتش دست و پنجه نرم می‌کنند.آتش‌سوزی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار را در فرانسه سوزانده. ژرالد دارمانین وزیر کشور «شجاعت مثال زدنی» آتشنشان ها را ستوده است.
همزمان کوهنوردان در آلپ ترغیب می‌شوند سفر به کوه مون بلان را به دلیل خطر ریزش صخره‌ها به دلیل «شرایط استثنایی اقلیمی» عقب بیاندازند.دکتر لو گفت که موج‌های گرما مردم را در معرض خطر گرمازدگی و خستگی مفرط قرار می‌دهد و با سرایز شدن مردم به دریا خطر غرق شدن هم بیشتر است. حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه هم آسیب پذیرند.
او گفت که حتی "افراد سالم و ورزیده هم در معرض خطر هستند»، هرچند کودکان، سالخوردگان و افراد مبتلا به مشکلات بنیادی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
حرارت شدید همچنین ممکن است به زیرساخت‌ها خسارت وارد کند، از جمله باعث ذوب آسفالت جاده‌ها و خمیدگی خطوط آهن شود.
موج‌های گرما به دلیل تغییر اقلیم که فعالیت انسانی دلیل آن است فراوان‌تر، شدیدتر و طولانی‌تر شده‌اند. جهان امروز نسبت به شروع عصر صنعتی ۱.۱ درجه سانتیگراد گرم‌تر است و اگر تلاش جدی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام نشود زمین گرم‌تر و گرم‌تر خواهد شد.

 
برچسب ها: مدیترانه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها