به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۳۴۸۱۴

5‌گروه‌اسلامي در لیست تروریستی‌سعودي

گروه بين‌الملل: دولت عربستان سعودی، نام گروه اخوان المسلمین در مصر را در فهرست "گروه‌های تروریستی" خود قرار داد.
5‌گروه‌اسلامي در لیست تروریستی‌سعودي
به گزارش تلویزیون دولتی عربستان سعودی، در پی جلساتی میان وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، اوقاف، امور اسلامی و دادگستری سعودی، دستور پادشاه این کشور مبنی بر قرار گرفتن نام این گروه اسلامگرای مصر، در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام شد. برپایه همین گزارش، چند گروه دیگر اسلامی از جمله "حزب الله سعودی" (شاخه نظامی سازمان انقلاب اسلامی در عربستان)، "دولت اسلامی عراق و شام" (معروف به داعش)، "النصره" در سوریه و "حوثی‌های یمن"، نیز بر پایه این دستور در فهرست "گروه‌های تروریستی" کشور عربستان قرار گرفتند.

دولت اسلامی عراق و شام، گروهی اسلامگرا است که در عراق و سوریه فعالیت دارد. این گروه می‌گوید در پی برپایی امارت اسلامی در غرب عراق و بخش‌هایی از سوریه است. این گروه در سوریه با گروه‌های مسلح مخالف اسد در نبرد است. ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، داعش را ساخته و پرداخته حكومت سوريه می‌داند. گروه النصره، شاخه القاعده در سوریه به شمار می‌آید. این گروه از گروه‌های مخالف اسد است که اقدام به انجام عملیات بمب گذاری در مناطق تحت نفوذ حزب الله در لبنان هم کرده است.

گروه حوثی را شورشیان شیعه یمن تشکیل می‌دهند. این گروه مسلح چندین بار با دولت سابق یمن جنگیده است. پس از سرنگونی نظام علی عبد الله صالح در یمن، حوثی‌ها کنترل بخش‌هایی از شمال این کشور را در دست گرفتند. این گروه متهم است که از سوی ایران پشتیبانی می‌شود. براساس دستور پادشاه سعودی، صدور فتوا برای جنگ در خارج از کشور، جمع آوری کمک‌هاي مالی برای گروه‌هاي تروریستی، تبلیغ برای تفکرات کفرآمیز و تشکیک در ارزش‌های ثابت دینی، با مجازات و جریمه روبرو خواهد شد.

همچنین از شهروندان سعودی که برای شرکت در جنگ‌های کشورهای دیگر به ویژه جنگ در سوریه، از عربستان سعودی خارج شدند، فرصت داده شد تا ظرف 15 روز به خاک عربستان بازگردند. دستور پادشاه سعودی، به نشانه نگرانی این کشور از یک سو از اسلامگرایان افراطی در مصر و از سوی دیگر از شورشیان اسلامگرا در جنگ در سوریه است.