به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۵۲۷۹

پرندگان مهاجر دیگر به دریاچه ارومیه نمی‌آیند

گروه جامعه: معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مهاجرت پرندگان در فصل زمستان به دریاچه ارومیه بسیار کاهش یافته است و تنها اندکی از فلامینگوها در اطراف رودخانه نازلو چای تخم گذاری کرده‌اند که رقم بسیار اندکی محسوب می‌شود.
پرندگان مهاجر دیگر به دریاچه ارومیه نمی‌آیند
حمید رعناقد توضیح داد: از پلیکان و فلامینگوهای موجود در زیستگاه دریاچه، به خصوص جزایر 9 گانه، طبق آمار تنها نزدیک به 10 درصد پرندگان به زیستگاه خود برمی‌گردند و تخم گذاری می‌کنند. معاون اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی، خشک شدن دریاچه ارومیه را امری تاثیرگذار بر محیط زیست و تنوع گونه پرندگان استان دانست و افزود: در سال‌های اخیر با کم شدن آب دریاچه، اشباع زیاد آب دریاچه به خاطر وجود نمک و کاهش موجودات آبی نظیر آرتمیا در آب، پرندگان مهاجر با کمبود غذا مواجه می‌شوند و به خاطر گرفتار شدن آنها با بلورهای نمک، جمعیت پرندگان این زیستگاه در حال کاهش است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع گونه‌های مختلف در محیط زیست استان، وجود پرندگانی نظیر فلامینگو و میش مرغ، نشان از غنی بودن و تنوع زیستی استان دارد. تنوع زیستی موجود آذربایجان غربی به عنوان مزیت استان نسبت به سایر استان‌ها محسوب می‌شود. وی با اشاره به 5 گونه برتر از بین پرندگان استان، گفت: فلامینگو، میش مرغ، اردک سر سفید، کبک دری و پلیکان پا خاکستری از بین گونه‌های پرندگان، به دلیل پراکندگی در سطح زیستگاه‌های آبی استان و در معرض خطر بودن این گونه‌ها به عنوان گونه برتر انتخاب شده‌اند.

رعنا قد ادامه داد: پرندگان ذکر شده دارای ارزش‌های فراوانی برای محیط زیست هستند که حمایت و مدیریت لازم را می‌طلبد. میش مرغ، فقط با حداکثر 55 قطعه در زیستگاه‌های سطح استان قابل مشاهده است که کمیاب ترین گونه استان محسوب می‌شود. وی به تحت مدیریت بودن زیستگاه‌های پرنده میش مرغ در قالب مناطق 4 گانه زیست محیطی، به خصوص در دشت سوتاو شهرستان تکاب اشاره و خاطرنشان کرد: تنوع پراکندگی گونه‌های فلامینگو و اردک سر سفید در تالاب‌های جنوب استان است و پلیکان پا خاکستری در بیشتر مناطق شمالی استان و رودخانه ارس و کبک دری در ارتفاعات منطقه حفاظت شده بوکان وجود دارد.
مرجع : ايسنا